Ombouw van gelijkstroom naar wisselstroom

Gestart door svvander, 13 december 2004, 10:10:48 AM

svvander

Hallo iedereen,

De meeste weten dat de ombouw van wissel-naar gelijkstroom een mogelijkheid is. Ik heb me laten vertellen dat dit ook omgekeerd zou kunnen. Vermits ik niet veel ken van elektronica, ga ik ervan uit dat dit zeker moet kunnen :) (Niet dat ik deze persoon niet geloof, ik wil gewoon nog meer info voor ik de boel uit??nsmijt).

Het zou gaan om het volgende: bij gelijkstroom wordt de stroom over de willen genomen (de + en de -) via de sporen. Bij wisselstroom zou dit over de sporen zelf (+) en over de sleper (-) gaan. Dus als men de stroom van de wielen loskoppeld en hiervan een draadje naar een sleper brengt. Dan zou dit moeten voldoen om op een wisselstroombaan te rijden. Er moet ook nog een gelijkrichtertje geplaats worden om de fluxies (of hoe ge da noemt), beperkt te houden. Enigste nadeel: je kan enkel vooruit rijden. (Omdat er geen d?polarisatie mogelijk zou zijn). Klopt dit? Of heb ik het ergens fout?

Wie kan mij hierbij helpen? Ik heb recentelijk een heel mooi pak treinen kunnen op de kop tikken, helaas enkel gelijkstroom. Vind het zonden om ze in mijn kast te laten staan, vandaar.

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

quf


erik de noorman

Sven,

Het is inderdaad zo simpel.De toevoer van het linker en rechterwiel samenbrengen op een draad. Deze aansluiten op een van de wisselstroom aanvoeren van de gelijkrichter (meestal de twee buitenste pinnetjes).
Een draadje solderen aan een sleper. Deze onder de tender de tenderlok of het niet gemotoriseerde draaistel van de lok bevestigen.
( wel een stukje isolatietape plakken tussen de sleper en de lok).De draad van de sleper aan de ander wisselstroominvoer van de gelijkrichter solderen. Van de + pool van de gelijkrichter een draad solderen naar de + pool van de motoraansluiting. Hetzelfde met de - pool van de gelijkrichter naar de - pool van de motor. Rijdt de lok in de verkeerde richting de draadjes aan de motor omwisselen. Ompolen kan wel op deze manier niet. Je kan er een elektrische ompoolschakelaar tussenplaatsen  (conrad). Zo simpel is het.
Ik heb meerdere lima's en roco's op deze manier omgebouwd en rij op deze manier met wisselstroom en gelijkstroom door elkaar op mijn wisselstroombaan gevoedt met wisselstroomtrafo's. Van 2 rail naar 3 rail omschakelen is gemakkelijker dan omgekeerd. Bij het omgekeerde moet je altijd je wielassen van elkaar isoleren + de motor ombouwen met een permanente magneet( omslachtig werkje).
Het enige probleem is dat soms de speling tussen de middenpuntkontakten van een wissel en de sleper(niet aangedreven draaistel) niet voldoende is en de lok dan blijft stilstaan op een wissel. Ik los dit op door ofwel het bodemplaatje van het draaistel te verwijderen en te vervangen door eentje dat dieper in het draaistel kan gemonteerd worden zodoende de sleper ook meer verzonken zit in het draaistel. Lukt dit niet dan kleef ik de korste sleper van marklin net achter het draaistel waarbij een stukje plastikcard als verbindingsstuk diend tussen de sleper en het draaistel.  Ik kan ook maar een paar draadjes aan elkaar solderen hoor.

Erik

loco

Eric,
Kun je de juiste omschrijving en nummer van de componeneten die je hiervoor gebruikt opgeven. Ik veronderstel dat de gelijkrichter een blokje is dat je zo in de elektronicahandel kunt kopen en dat een gelijkrichting met diodes vervangt?

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

svvander

Ha Eric,

Ik wist niet dat je hier ook zat! [:D] Nogmaals bedankt voor de volledig uitleg. Hiermee hebben de andere ge?nteresseerden het nu ook he.

Ik ga het volgende week is proberen, als ik het materiaal ervoor vind.

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

citaat:
Geplaatst door loco

De nieuwe versie van het Rocomodel zou nu in de winkel liggen. Het zou gaan om de gele uitvoering met groene strepen. Je hebt er dan alweer een nieuwe versie bij. De prijs is hetzelfde gebleven als de eerste keer. Dwz 59 euro.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw



Hey Loco,

Het gaat hier dan ook terug om de gelijkstroomversie vermoed ik. Nu ik heb de oplossing gevonden he!
[8D]

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

De wisselstroomversie is eveneens verkrijgbaar, maar wel iets duurder. Ik denk zo'n 89 euro.

Loco

svvander

citaat:
Geplaatst door loco

De wisselstroomversie is eveneens verkrijgbaar, maar wel iets duurder. Ik denk zo'n 89 euro.

Loco



Inderdaad, ben ff gaan surfen, bij Jocadis kost deze ?90. Deze komt dan ook weeral op mijn wenslijstje! [;)]

Bedankt voor de info!
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

Loco,

Inderdaad zo'n blokje. Men verkoopt deze in elke elektonicawinkel
waar men compenenten verkoopt. Gewoon zeggen waar het voor moet dienen.
Ze geven je dan wel de juiste gelijkrichter. (B 80 C 3200-2200)
Ompoolrelais vind je bij uhlenbrock.
Wat eventueel ook kan is je lok ombouwen zoals beschreven maar dan zonder gelijkrichter. En een gelijkstroomtrafo aansluiten op je baan.
Je moet dan wel steeds  de wisselstroomtrafo  uitschakelen als je de
gelijkstroomtrafo inschakelt. Ompolen is dan geen probleem dat doe je dan met de ompoolschakelaar van de trafo. Wisselstroommotoren rijden ook op gelijkstroom, ze verliesen wel iets van hun kracht en maken meer lawaai.

Erik

jeroen

Hey iedereen,

Ik dacht dat mijn vraag hier wel zou passen :

Ik heb een baantje en ben destijds begonnen met wisselstroom van Marklin. Daar ik een tijdje geleden de reeks 800 van lima (bordeaux nr 806) heb gekocht, zit ik al een tijdje met dat probleem van gelijkstroom - wisselstroom.
Ik heb een mogelijke oplossing door een traject rond mijn bestaande modelspoorbaan te leggen en daarop die reeks 800 te laten rijden.
Daar mijn baantje een soort ovaal is van vorm leek dit een "ideale" oplossing, althans in het begin.
Maar nu was mijn vraag of het, volgens de hierboven beschreven manier, mogelijk is om de lima reeks 800 te laten rijden op die wisselstroom ?
Ik bedien mijn wisselstroombaantje wel met het "mobile station" van Marklin, en het zou dus de bedoeling zijn om ook die 806 hiermee te kunnen besturen...
En waar kan ik dan terecht voor die ombouw en hoeveel kost dat dan zoiets ?

Groeten,
Jeroen

Gerolf

Zo een ombouw kan je vrij eenvoudig zelf doen. Je hebt een sleper nodig, en je moet de boel herbedraden.
Wat elektronica zorgt voor gelijkrichting (hoewel dit laatste met een decoder misschien niet hoeft)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Olivier77

Beste Gerolf,

Ik denk dat alle decoders de stroom gelijkrichten naar gelijkstroom.
Ook de speciale decoders voor oude marklin motoren worden zo aangesloten dat zij van deze motoren gelijkstroommotoren maken.
Alleen delta decoders werken nog met gelijkstroom

Beste Jeroen
Wel zorgen dat de decoder die je erin plaatst motorola als protocool
verstaat ander kan je mobile station er niet mee werken.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Stefan Appelmans

Voor mijn 2 rail motorrijtuigen in 3rail te doen rijden plaatste ik er een decoder "Uhlenbrock 75 320" op. Bestaat ook in Piko, het is dezelfde maar verkocht door Piko.
Dat is een simpele decoder om in analogisch 3 rail te kunnen rijden en geprogrameerd in digitaal 3 rail. Simpel te doen. Goedkoop, rond 15 euros in duitse on-line winkels.
stefan.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Olivier77
Beste Gerolf,
Ik denk dat alle decoders de stroom gelijkrichten naar gelijkstroom.
Dacht ik al. Als "onwetende" analoog-rijder antwoordde ik liever voorzichtig [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Heren,

Een sleper onder de 2-rail lok, een schakeling erin b.v de Fru 550 van Uhlenbrock, of een eenvoudige decoder b.v. de ANDI van Uhlenbrock. En gaan met die banaan. Moeilijker is het niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.