Rongenwagen van Märklin

Gestart door Arnold S1, 10 augustus 2013, 17:40:11 PM

Arnold S1

Hallo liefhebbers van spoor 1,

Mijn naam is Arnold en ik ben nieuw op dit forum, en eigenlijk doe ik ook nog niet zo lang aan schaal 1. Van dichtbij zag ik bij een vriend van mij, Cor de Jong, dat schaal 1 wel heel mooi is. Je kunt zijn blog hier lezen.
Sinds mijn aanschaf van een Kiss Br 94, vorig jaar december, ben ik ook door de knieën gegaan voor deze schaal.
Behalve van schaal 1 ben ik al lange tijd liefhebber van schaal 0.

Gisterenavond heb ik alle moed bij elkaar geschraapt om van twee Märklin rongenwagens één te maken. Het is even slikken als je voor het eerst een zaag in een het nog onbeschadigde onderstel zet, maar het plannetje lijkt te gaan lukken. Binnenkort zal ik een foto plaatsen met mijn vorderingen.

Als voorbeeld houd ik de vroege Reichsbahn-periode aan, die wat mij betreft ligt tussen 1923 en 1928.
In die periode reden er nog veel wagentypen rond uit de zogenoemde "Länderbahn-tijd", de periode voor de oprichting van de gezamenlijke Duitse spoorwegen. Vooral de stangenbuffers, spaakwielen en dubbele haakkoppelingen spreken me zeer aan. De baan die mijn modelspoorvriend  Cor in zijn hobbyruimte bouwt, heeft een railnorm Finescale en omdat ik op zijn baan met hem mee wil doen zorg ik ervoor dat al het rollend materieel wordt voorzien van FS-wielen.
Vandaag kwam er een pakketje binnen met wielstellen van het merk Slater's Plastikard uit Groot-Brittannië. Ik heb deze sets besteld uit hun 10mm scale sortiment, omdat dan de wieldiameter opgegeven in 3'1" het dichtst bij de nagestreefde 31,25 mm komt.
10mm op een 'foot' betekend een schaalverhouding van 10mm : 304,8mm = 1 : 30,48 dus een wieldiameter van 3 foot en 1 inch (= 939,8 mm) gedeeld door een schaal 1 : 30,48 geeft een modelwiel met een diameter van 30,83 mm. Deze maat komt exact overeen met de diameter van de Märklin wielen die onder de rongenwagen hebben gezeten. Had ik bij Slater's Plastikard hetzelfde 3'1" wiel besteld uit het 1:32 sortiment dan was het wiel slechts 29,37 mm in doorsnede. Hierover later meer...
Wordt vervolgd.

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

loco

Join de club. Met Cor zit je zeker goed. Ik ken geen betere  ;)
Fine Scale is niet direct mijn ding.  Zelf heb ik het niet. Het is zo fragiel en gevoelig voor ontsporingen dat ik het liever bij de doorwinterde NEM-norm hou.
Het doorzagenn van de rongenwagen van Märklin is een klassieker. Dat moet zeker lukken. Veel risico's neem je er niet mee en je doe ervaring op om later je BR 94 aan te pakken. Alhoewel dat waarschijnlijk ook niet de bedoeling is.
Ik ben benieuwd naar je resultaten.

evan

Welkom Arnold en veel plezier met spoor 1!!!

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

1op32

Arnold veel succes met je ombouw !
Ik heb een 3 tal jaar geleden een gelijkaardige onderwerp gepost met de titel OMBOUW PLATTE WAGEN (2 IS 1) maar de foto's blijken verdwenen te zijn...
Ik heb schroefkoppelingen en verende Hübner van buffers geplaatst.
Daarom hieronder nog een keer mogelijk heb je er iets aan?
Groeten,
Geert



Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Arnold S1

#4
Hallo Geert en andere liefhebbers,

Dat zijn interessante foto's, Geert. Als ik het juist heb lijkt het wel een Rmms 33 "Ulm" die KM1 hier heeft aangekondigd.
Dit is echter een rongenwagen uit een periode die ikzelf niet nastreef en is voor mijn doel te jong.

Ik ben bezig met de Ro 10 van Märklin. Het type is wellicht beter bekend als type Rm van de KPeV of R 10 van de DB.
Modellbau Petau heeft een zeer fraai messing bouwpakket van dit type rongenwagen in het programma. Märklin levert (of leverde) haar Ro 10 uitsluitend met remmersbühne of remmershuis. Mijn gedachte was dat er al zoveel 'Länderbahn' materieel met remmershuis is uitgevoerd dat het in een trein onwaarschijnlijk veel wordt. Aldus ben ik bezig van twee Ro's (of R10's) één symmetrische wagen te bouwen zònder remmershuis. Het onderhavige model kies ik als Reichsbahn-versie met remwerk en hulsbuffers. Mijn plan is een volgend keer een paar Märklin Länderbahn versies te kannibaliseren tot een symmetrische R 10 dus wederom zonder remmershuis, echter ook zonder remwerk, maar met stangenbuffers. Deze uitvoering wordt dan een zogenoemde remleidingwagen. Er zit dan alleen een doorgaande remleiding onder om de remdruk door te geven aan andere beremde wagens in de trein.



Bij de werkzaamheden aan deze rongenwagen blijft de bak intact. De kopwand die aan de kant van de handrem zat wordt echter vervangen door een kopwand met rongenhouders.
De wielstelophangingen aan de kanten zonder handrem worden van de onderstellen gespaard.
Van een van de onderstellen wordt de V-vormige draagconstructie gespaard en in het midden geplaatst. Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste werkzaamheden.
Wordt vervolgd.

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

1op32

Arnold,
bedankt voor de toelichting, ik sloeg de bal totaal mis met het type wagen...
ben wel benieuwd naar het resultaat, ik blijf het volgen !
Groeten,
Geert 
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Arnold S1

Citaat van: 1op32 op 12 augustus 2013, 21:09:50 PM
...ik sloeg de bal totaal mis met het type wagen...

Dat valt wel mee, hoor Geert. Ik was inderdaad op zoek naar jouw foto's, want ik had ze eerder eens gezien.
Het is me opgevallen dat je geen opschriften hebt op deze wagen, of komen die nog?
Als mijn beide rongenwagens gereed zijn denk ik dat ik eens aanklop bij Andreas Nothaft.
Misschien een tip voor jou?

Groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

loco

Bedankt voor de tip van de decals.
Ik dacht ook eerst aan de rongenwagen zoals Geert één verbouwd heeft. Misschien had ik beter moeten lezen.

Kees-Jan

Mooi zeg!.

Eerder heb ik me beperkt tot het overkwasten en vervuilen van een rongenwagen met dit als resultaat:


Prorail Kls by Rail-Kees by Rail-Kees, on Flickr


Prorail Kls by Rail-Kees by Rail-Kees, on Flickr

Arnold S1

#9
Hallo spoor-1 liefhebbers,

Als één van de weinige Nederlanders heb ik een bezoek gebracht aan de modulebijeenkomst in Halver, zo'n maand geleden. Met veel plezier heb ik af en toe opgetrokken met de leden van de Leuvense Spoor 1 Vrienden en wederom interessante informatie uitgewisseld.
Uiteraard bracht ik mijn fotocamera mee om de leuke scènes digitaal vast te leggen. Tussen al het kant en klare geweld ontdekte ik een Rm rongenwagen van Märklin tussen het rollend materieel, jawel zonder remmershuis! Ik heb de eigenaar ook gesproken. Deze heeft behalve ombouwprojecten ook nog een aantal zelfbouw-projecten onder handen.
Hoe dan ook zo moet 't worden, en eigenlijk zou je de remmen moeten weglaten voor een wagon uit de 'Länderbahn'-periode.


Een omgebouwde Märklin rongenwagen Rm van de KPeV, van met remmershuis naar zonder remmershuis

Binnenkort kom ik met een update van mijn werkzaamheden...

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm