Hallo liefhebbers van spoor 1,
Mijn naam is Arnold en ik ben nieuw op dit forum, en eigenlijk doe ik ook nog niet zo lang aan schaal 1. Van dichtbij zag ik bij een vriend van mij, Cor de Jong, dat schaal 1 wel heel mooi is. Je kunt zijn blog
hier lezen.
Sinds mijn aanschaf van een Kiss Br 94, vorig jaar december, ben ik ook door de knieën gegaan voor deze schaal.
Behalve van schaal 1 ben ik al lange tijd liefhebber van schaal 0.
Gisterenavond heb ik alle moed bij elkaar geschraapt om van twee Märklin rongenwagens één te maken. Het is even slikken als je voor het eerst een zaag in een het nog onbeschadigde onderstel zet, maar het plannetje lijkt te gaan lukken. Binnenkort zal ik een foto plaatsen met mijn vorderingen.
Als voorbeeld houd ik de vroege Reichsbahn-periode aan, die wat mij betreft ligt tussen 1923 en 1928.
In die periode reden er nog veel wagentypen rond uit de zogenoemde “Länderbahn-tijd”, de periode voor de oprichting van de gezamenlijke Duitse spoorwegen. Vooral de stangenbuffers, spaakwielen en dubbele haakkoppelingen spreken me zeer aan. De baan die mijn modelspoorvriend Cor in zijn hobbyruimte bouwt, heeft een railnorm Finescale en omdat ik op zijn baan met hem mee wil doen zorg ik ervoor dat al het rollend materieel wordt voorzien van FS-wielen.
Vandaag kwam er een pakketje binnen met wielstellen van het merk Slater’s Plastikard uit Groot-Brittannië. Ik heb deze sets besteld uit hun
10mm scale sortiment, omdat dan de wieldiameter opgegeven in 3’1” het dichtst bij de nagestreefde 31,25 mm komt.
10mm op een ‘foot’ betekend een schaalverhouding van 10mm : 304,8mm = 1 : 30,48 dus een wieldiameter van 3 foot en 1 inch (= 939,8 mm) gedeeld door een schaal 1 : 30,48 geeft een modelwiel met een diameter van 30,83 mm. Deze maat komt exact overeen met de diameter van de Märklin wielen die onder de rongenwagen hebben gezeten. Had ik bij Slater’s Plastikard hetzelfde 3’1” wiel besteld uit het 1:32 sortiment dan was het wiel slechts 29,37 mm in doorsnede. Hierover later meer...
Wordt vervolgd.
Vriendelijke groeten,
Arnold