Tijdperken

Gestart door doomslu, 10 augustus 2013, 12:43:57 PM

Houden jullie op de modelbaan rekening met een bepaalde periode?

Maakt voor mij niets uit.
Ik hou me er een beetje aan, bvb alles wat stomers is, of alles wat diesels is, of alles na 1980 bvb...
Ik kies voor één tijdperk, maar wijk soms wel eens af.
Ik hou me aan één tijdperk per rijsessie, maar wissel soms eens af.
Ik hou me strikt aan één tijdperk.
Ik hou me aan een zeer korte periode (max één jaar).

BD1701

Ik rij met alles die inzetbaar is vanaf de jaren 80 tot en met heden. Dus er is een hele hoop materiaal die daarbij kan ingezet worden, maar dat vind ik net het leuke eraan. Dus zowel slaaptreinen, als goederentreinen, als moderne treinen zoals Thalys enz... tot en met de moderne reeks 18.
 

Klaas Zondervan

Ik hou me niet zo sterk aan tijdperken. Ik ga uit van het begrip "mijn tijdperk", dat omvat alles wat ik zelf heb meegemaakt.
Op de club maken we voor de gein wel eens combinaties die nooit hadden gekund, b.v. een loc met rijtuigen die niet gelijktijdig hebben bestaan. Zoiets noemen we dan een "Epochekrach".

Brossel

Mijn modelbaan in aanbouw situeert zich in de Ardennen...ergens op een denkbeeldige diesellijn die het Luikse over bijvoorbeeld Huy, Ciney en Dinant verbindt met het Franse Charleville. De baan zal gebouwd worden in de sfeer (inrichting infra, autootjes etc) van ongeveer 1983.

Waarom 1983?
Dat is net voor de invoering van het fameuze IC-IR plan eind voorjaar 1984.
Met dit plan sneuvelden vele stations, haltes, spoorlijntjes en werd de treindienst een stuk overzichtelijker maar saaier ingedeeld.
Bovenal werden echter ook vele, echt vele goederenkoeren gesloten, waardoor ook veel 'caboteurs' (buurtgoederentreinen) van het spoor verdwenen. En juist zo'n goederenkoer staat centraal in mijn ontwerp.
Waarom niet ruim voor het IC-IR plan...nou omdat de NMBS begin jaren '80 de bordeaux kleurstelling introduceerde op haar M4 rijtuigen, dieselloks in zowel oudgroen, groen-geel 1970, geel-groen als blauw-geel reden. Op elektrisch materieel (op sleep over de baan) was net het azuurblauw verschenen...gewoon een lekker kleurrijke tijd.

Of ik me daar met de treintjes ook aanhoud?
Ik heb het geprobeerd...
Maar er is zoveel moois te koop...en als je je het kunt veroorloven om meer te kopen...ik kon het niet laten.

Zo is de collectie uitgebreid met vooral ook NMBS materieel met wat ik zelf goed ken uit de dieseldagen van lijn 42 en de fameuze Athus-Meuse...alleen was dat eind jaren '90, begin 20ste eeuw. En ik vind het ook erg leuk om die herinneringen levend te houden.

En ook wat ouder spul kan zo mooi zijn...

Als extreem voorbeeld heb ik bijvoorbeeld de trein die Maastricht over Luik - Luxemburg met Bazel (en Italië) verbond...in drie uitvoeringen;
- als D296/297 uit de jaren '70 met blauwe NS Plan D, stalen D en grijze FS rijtuigen voor achter een oudgroene reeks 60;
- als D296/297 uit de jaren '80 met groene SBB rijtuigen en paars-grijze FS rijtuigen voor achter een blauw-gele 55-er;
- als D495/496 uit de jaren '90 met Wegmann, SBB rijtuigen en een Corail bak eveneens voor een blauw-gele 55-er.
Kwestie van die maar niet elkaar laten kruizen op de modelbaan...

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

doomslu

De laatste reactie dateert van midden augustus, er zijn 79 stemmen.
Ik vermoed dus dat er nog mensen zijn die niet gestemd hebben.

Aangezien we soms gevraagd worden door fabrikanten van modellen waarnaar er vraag is (zie bijvoorbeeld Van Biervliet Budget-line), lijkt me deze poll wel interessant.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Chrisrail

#50
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Snobby Crash

Net gestemd.... en ik hoor bij de grootste partij !

Geert

dani

Citaat van: Chrisrail op 22 november 2013, 12:16:16 PM
wie heeft er U uit Uw winterslaap gehaald?
De ZEVER die uit mijn mailbox liep en zijn  oorsprong hier in een aantal topics vond bij een aantal mensen die niet van ophouden weten.

En nu ga ik weer onder zeil.  Mijn instellingen zijn aangepast, geen spaml mails van MSM Forum meer.  RUST.....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Chrisrail

#53
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Catje

Daar waar ik vroeger enkel stoomlocs uit de periode III aanschafte, gaat de voorkeur na mijn  herstart ook uit naar periode IV diesellocs.
Momenteel  bezig met de bouw van een kleine baan van 3,5 x 1,4 meter groot. :-[
Hetv is de bedoeling dat ik mijn baan analoog alsook digitaal kan bedienen.
Heb immers niet de mogelijkheid voor een grotere baan. :(
Bezit momenteel duitse, oostenrijks en luxemburgs  diesellocs materiaal.
En duitse stoomlocs materiaal.
Het goederenwagen park is divers.
De Rijtuigen zijn van de DB en CFL.

Modelspoorgroeten,
Willy