Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Tijdperken

Gestart door doomslu, 10 augustus 2013, 12:43:57 PM

Houden jullie op de modelbaan rekening met een bepaalde periode?

Maakt voor mij niets uit.
Ik hou me er een beetje aan, bvb alles wat stomers is, of alles wat diesels is, of alles na 1980 bvb...
Ik kies voor één tijdperk, maar wijk soms wel eens af.
Ik hou me aan één tijdperk per rijsessie, maar wissel soms eens af.
Ik hou me strikt aan één tijdperk.
Ik hou me aan een zeer korte periode (max één jaar).

Mattias

Ik wil me voornamelijk toespitsen aan tijdperk V en VI, dit aan het thema Duitsland (met de grenzen aan Zwitserland en Oostenrijk).
Maar ook ik heb een trein klaarstaan die in tp IV reed!
Gewoon "opletten" dat ik geen (ooit) Vectron laat kruisen met die trein.. Op 10 jaar wil ik nog een oogje dichtknijpen, maar als het té ver gaat, nee, liever niet ;-)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

dieselfreak

Ik ben verzamelaar van NMBS materiaal uit Tijdperk 3 en 4, met een duidelijke voorkeur voor de jaren 60, met af en toe wel een afwijking van 10 jaar ervoor of erna. Hedendaags materiaal zegt mij bijzonder weinig.
MC

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

CiteerNee, in '56 hebben ze weldegelijk 1ste afgeschaft, en 2de en derde zijn respectievelijk 2de en 1ste klas geworden.

Hoe je het ook draait of keerd : de 3e klasse werd afgeschaft e de 1e en 2e bleven Dat ze enkel de klasse aanduidingen ip de rijtuigen overschildert hebben is een ander verhaal. ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus


Jurgen

Ik wou mijn baan situeren ergens midden jaren '90 tot een jaar of 2005. Zo kon ik al modern materieel inzetten, maar konden er toch nog de klassieke rijtuigen en locs ingezet worden die ik hier dagelijks zag langs rijden.

Nu, eerlijk is eerlijk, soms koop ik iets dat ver buiten die periode zit. Zo heb ik de gele 62 met Infrabel-logo gekocht, gewoon omdat ik het mooi vond. Daarnaast heb ik dit jaar (of vorig jaar) een type 64 van Fleischmann gekocht en het is geen museumnummer. Ik ben ook niet van plan om hem om te nummeren, op mijn baan is mijn nummer gewoon wel als museumloc behouden.


Daarnaast koop ik dan ook nog eens modellen waarvan ik denk dat ze in mijn gesitueerde periode rondreden, maar dat nadien blijkt dat ze te jong of te oud zijn om er pal in te passen. Daar trek ik me dan ook weinig van aan en mijn verklaring is dan dat dit rijtuig gewoon nog geen revisie gehad heeft en dat men dit wegens rijtuigentekort opnieuw ingezet heeft in de oude livrei.
Iets wat dan weer te jong is, zoals mijn Infrabel-loc, kan in theorie niet. Maar dan zijn dat maar testlocs of -rijtuigen om een nieuwe livrei te testen.

Het kan en mag dus allemaal bij mij, maar hoofdzakelijk zal ik mij aan de periode 1995 - 2005 houden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

Ik hou mij graag aan TP IV en V dat zijn voor mij de meest interessante modellen. Ik weet nog niet als ik een TP VI tegenkom wat ik zal doen.

Wim

Pol

Ik hou me aan tijdperk II in Duitsland. Maar eigenlijk houd ik ook wel wat vast aan een bepaald jaartal namelijk 1939 (toen veel mensen nog dachten dat het in Duitsland allemaal wel OK ging) en probeer dus ook auto- en treinmodellen te kopen die reeds reden op dat moment al durf ik voor bepaalde modellen wel een uitzonderingetje te maken.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

oebr

Citaat van: doomslu op 11 augustus 2013, 09:40:54 AM
Citaat van: conducteur op 10 augustus 2013, 16:59:23 PM
Voor de toekomst denk ik dus dat het belangrijk kan zijn nieuwe modellen met hun typische samenstellingen te presenteren.

heel tof idee !!
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Durango

Ik zie hier allemaal reacties met betrekking tot Europa. Nou rij ik Amerikaans en ik houd vast aan een bepaald tijdperk. Mijn HoN3 (Amerikaans smalspoor) is gesitueerd in de jaren 30- begin jaren 40 van de vorige eeuw, dus na de crisis van 1929. Het normaal sporig gedeelte speelt zich af in de jaren vijftig in de, zoals onze vriendn aan de overkant van de plas noemen de transition period ofwel de overgang tussen stoom en diesel.
Dit is voor mij makkelijk te combineren daar mijn modelbaan dubbeldeks is uitgevoerd. Bovenop smalspoor en onderlangs het normaalspoor.
En er vind een combi plaats. Dat kan ook nog daar het smalspoor van de Rio Grande tot 1966 met stoom heeft gereden in Colorado.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Doornroosje

Ik val eigenlijk wat tussen 2 tijdperken. De overgang van de Länderbahnen naar de DRG, dus rijdt er bij mij materiaal van de 2 rond. I + II hier dus.

Huugooke

Citaat van: Durango op 12 augustus 2013, 08:24:18 AM
Ik zie hier allemaal reacties met betrekking tot Europa. Nou rij ik Amerikaans en ik houd vast aan een bepaald tijdperk. Mijn HoN3 (Amerikaans smalspoor) is gesitueerd in de jaren 30- begin jaren 40 van de vorige eeuw, dus na de crisis van 1929. Het normaal sporig gedeelte speelt zich af in de jaren vijftig in de, zoals onze vriendn aan de overkant van de plas noemen de transition period ofwel de overgang tussen stoom en diesel.
Dit is voor mij makkelijk te combineren daar mijn modelbaan dubbeldeks is uitgevoerd. Bovenop smalspoor en onderlangs het normaalspoor.
En er vind een combi plaats. Dat kan ook nog daar het smalspoor van de Rio Grande tot 1966 met stoom heeft gereden in Colorado.
De keuze voor een Duitse baan ligt voor de hand vanwege de enorme keuze in materiaal natuurlijk. Jammer , want tenslotte is er ook voor de Belgische baan voldoende aanbod, en je kan als het ware om de hoek gaan kijken hoe het er uit ziet.
Ik heb ook veel belangstelling voor de Amerikaanse baan; ook hier is het aanbod enorm, en er zijn publicaties genoeg, ook voor de zelfbouwer pur sang. Als je zo'n tijdschrift doorbladert kijk je de ogen uit over het aanbod. Alleen de verkrijgbaarheid "om de hoek" laat hier te wensen over.

janieburton

Citaat van: Durango op 12 augustus 2013, 08:24:18 AM
Het normaal sporig gedeelte speelt zich af in de jaren vijftig in de, zoals onze vriendn aan de overkant van de plas noemen de transition period ofwel de overgang tussen stoom en diesel.

Waren de hoogdagen in de USA niet de jaren '40 tijdens WOII?

Was de "transition" niet direkt na de WOII omdat er dan geen "oorlogsbeperking" meer was.
 

Durango

Als je puur kijkt naar het aantal tonnen goederen die vervoert werden was WWII inderdaad goed voor de spoorwegen in de USA.
De hoogtijdagen op het spoor waren de late jaren 40 en vroege jaren 50. In deze periode ging bij bijna alle maatschappijen het stoom aan de kant voor diesel. Transition period dus. Als WWII er niet was geweest was dat al eerder gebeurt. Tijdens WWII mochten er geen diesels worden gebouwd als alleen voor die maatschappijen die al de bestellingen voor 1941 hadden gedaan. Het staal en zo was dringend nodig voor tanks, kanonnen, schepen en zo.
Na WWII was het luxe vervoer per trein nog steeds in opkomst. Denk maar aan treinen als "the Chief" van de Santa Fe en de "Carlifornia Zephyr" van de Burlington, Rio Grande en Western Pacific.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

doomslu

We hebben al 70 stemmers. Ik hoop dat er nog wat bijkomen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *