Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Tijdperken

Gestart door doomslu, 10 augustus 2013, 12:43:57 PM

Houden jullie op de modelbaan rekening met een bepaalde periode?

Maakt voor mij niets uit.
Ik hou me er een beetje aan, bvb alles wat stomers is, of alles wat diesels is, of alles na 1980 bvb...
Ik kies voor één tijdperk, maar wijk soms wel eens af.
Ik hou me aan één tijdperk per rijsessie, maar wissel soms eens af.
Ik hou me strikt aan één tijdperk.
Ik hou me aan een zeer korte periode (max één jaar).

doomslu

Tweede poll in de reeks... (je kunt nog steeds stemmen voor 'Treinsamenstellingen': http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18192.0.html)

Deze keer wil ik graag weten in hoeverre jullie rekening houden met de tijdperken. Sommige mensen rijden alles door elkaar, anderen houden strak aan een bepaalde periode. Ik las ooit in MSM (ben vergeten over welke baan het was) dat iemand zijn baan situeerde op één bepaalde dag...

Ter info: tijdperken volgens NEM802B (editie 2003):
I.   1804 – 1925
II.   1925 – 1945
III.   1945 – 1970
IV.   1970 – 1990
V.   1990 - ...

Eigenlijk spreken we sinds 2005 van tijdperk VI, maar deze is nog niet opgenomen in de norm.

Hoe ver gaan jullie of niet?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gardevil

Voila, plicht volbracht en gestemd.

Rij tijdperk V en VI (overgang) doch zet ook wel eens een ouder model in. Museumlijn weet U wel ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

oebr

ik hou me niet aan een tijdperk maar aan een bepaalde periode (vennbahn 19989 - 1994) en zelfs een bepaald moment (Luik / Kinkempois zomer 1992) met enkele kleine anachronismen indien die voldoende gefundeerd zijn.
Zo zijn bij mij bvb de 59ers nog niet naar Frankrijk vertrokken maar rijden ze nog testdiensten in voorbereiding van hun expat-avontuur. De 6041 staat al in de nieuwe verf bvb ook (in werkelijkheid was dat pas na de zomer).
Waarschijnlijk behoor ik zo tot de weinigen die de blauwe 6215 M4's waarheidsgetrouw kan laten trekken  8) (onderwerp is immers provincie Luik in de zomer van 1992)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

marc goovaerts

De baan situeren op één dag. Eigenlijk nog zo gek niet, vooral voor de Preisertjes.
Regenkledij en bikini's gaan meestal niet goed samen, kinderen tegelijk op weg naar school en op het strand ook niet.
Gewoon een handige 'kapstok'.

Havoc

De baan is gepland als DB IV. Dus alle materiaal met logo uit dat tijdperk, ook wagentypes uit dat tijdperk. Lijkt me nog belangrijker dan de treinsamenstelling om een coherent geheel te vormen. Dat er eens een oudere trein langskomt als museumspecial lijkt me geen probleem. Maar geen ice ertussen.

Geeft wel enkele problemen. Zo herinner ik me goed dat in IV er lange schuifwand-schuifdak wagens reden. Maar die zijn enkel in versie V te koop.

Hoe het met de rest van de scenery gaat aflopen is iets anders maar eerst een baan zekers?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Mijn materieel dat ik aankoop voor op een toekomstige baan, waarvan ik nu nog altijd bezig ben met het schaduwstation (gip) moet inzetbaar zijn op een zijlijntje anno 1955-1976, zo ongeveer van net voor de afschaffing 1ste klasse tot einde stoomtijdperk.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

mark7758

Ik kies voor de dieseltractie. En dan de jaren 80/90 op de lijnen 42/43/162/165.  Als grote voorbeeld.
Maar geeft toe dat ik ook moderner materieel heb. Dat dan ook af en toe mag rijden met materiaal dat er bij hoort.
Dus ja. Ik heb de 6041 van NK en ook de CFL Cargo 1510. Hoort niet naast elkaar. Maar blijft allebei diesel. Dus leuk.
Volgende wensen zijn een Class 77 van ESU en de CFL 1800 vanbiervliet.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Frank_N

Hier ook gestemd ;)
Punt is ook een beetje dat de "tijdperken" elkaar overlappen.
Het gebeurd ook dat een bepaalde lok eenmaal gemodificeerd daardoor in het volgende tijdperk terecht komt.
Dan word het lastiger om je aan een of twee tijdperken te houden.
Groet van Frank

chef garde

#8
Ik verzamel, enerzijds, alles wat tp IV, V en ook VI is.  Goederen heb ik niet meer, mijn focus ligt op de (inter)nationale reizigerstreinen die vanuit Oostende vertrokken en die ik als klein manneke zag passeren langs ons huis (lijn 50A) en die mijn pa regelmatig bestuurde.

Verder VI verzamel ik anderzijds alle reizigersmateriaal dat ik beroepsmatig bedien, zijnde M6, I11, ...

Paulogic

 III en IV zijn voor mij wel de leukste... Het modernere materiaal is wel mooi maar is niet te vinden in mijn schaal.
Dus de ooit komende baan... zal in die periode zijn.
mvg,
Paul(ogic)

Huugooke

Je kan bijvoorbeeld je eigen "train world" op je baan inrichten; dan kan met alles door elkaar rijden!

Peter

Heb ook net gestemd
Ik hou me aan DB tijdperk III, maar heb ook een aantal modellen in tijdperk IV, V en VI en zelfs wat Belgische modellen, die ik, als ik er zin in heb eens inzet.

Het dagelijkse leven probeert ons al eens in een bepaald keurslijf te dwingen (voor mezelf,vroeger meer dan nu)  maar met de hobby vind ik dat je al eens je eigen zin moet doen, onder de slogan "Niets moet, alles mag"
Met vriendelijke groeten
Peter

TBCédric

Ik rij eind EP-V -- EP-VI.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

"Niets moet, alles mag" is een leuke slogan. Dat moet zeker in onze hobby kunnen.
Verder vind ik alles wat jullie vertellen heel interessant. Doe zo voort!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

niet gebonden aan één of twee tijdperken, maar ik heb toch een voorkeur voor IV-V-VI.
Flink uit de kluiten gewassen diesels en elektrische machines zijn meest vertegenwoordigd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.