Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verlichting schakelaars

Gestart door thor, 09 augustus 2013, 10:36:59 AM

thor

Plan momenteel de verlichting op mijn modelbaan van o.a. straatlantaarns, interieur, enz....
Vermits ik een leek ben op dat terrein, twijfel ik omtrent de keuze van de aan- & uitschakelaars.
Op de Conrad website is er van alles voor handen, doch waarmee moet ik rekening houden inzake de elektriciteit in het algemeen?
Graag advies a.u.b. van de deskundigen onder jullie.
Dank bij voorbaat
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

conducteur

Als het van op één plaats, gewoon simpel aan uit is, kun je deze gebruiken: conrad nr 701343 - 89
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

thor

dank je wel, ik kijk op hun site even...
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

conducteur

Een tip: koop bij conrad altijd voor min 25€, dan kun je via sofort banking betalen en heb je geen versand kosten. Gaat snel en heel makkelijk!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Citaat van: thor op 09 augustus 2013, 10:36:59 AM
Plan momenteel de verlichting op mijn modelbaan van o.a. straatlantaarns, interieur, enz....
Vermits ik een leek ben op dat terrein, twijfel ik omtrent de keuze van de aan- & uitschakelaars.
Op de Conrad website is er van alles voor handen, doch waarmee moet ik rekening houden inzake de elektriciteit in het algemeen?
Graag advies a.u.b. van de deskundigen onder jullie.
Dank bij voorbaat

Misschien beter opsplitsen in verschillende stroomkringen, bij kortsluiting vergemakelijkt dit het zoeken naar de oorzaak.

Als het nog de "gewone" gloeilampen zijn ze zeker niet op volle spanning laten branden(lamp 16V= 9 V gebruiken als voeding), dit verlengd de levensduur en verminderd de warmte ontwikkeling in de huisjes.

Wat ook de levensduur velengd is de lampen schakelen met een "dimmer"  of zware draad  potmeter( Fleischmann heeft zoiets om de snelheid te regelen op een baanvak) zodat niet direkt de volle spanning op het lampdraadje komt te staan.
 

thor

ter info, bedoeling is uitsluitend LED lampjes te gebruiken, dus warmte ontwikkeling wordt hierdoor vermeden.
dank voor de medewerking tot dusver.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

janieburton

Was niet duidelijk in je posting dat je led's ging gebruiken
 

Frank_N

  """"""Als het nog de "gewone" gloeilampen zijn ze zeker niet op volle spanning laten branden(lamp 16V= 9 V gebruiken als voeding), dit verlengd de levensduur en verminderd de warmte ontwikkeling in de huisjes.""""

Helemaal mijn idee, Janie ;)
Zelfs de lampjes van de Flm vleugelseinen branden op 12V ~
In huisjes 24v telefoon lampjes ook op 12V~

Bovendien geeft het mooier licht dan ledjes, maar dat is slechts mijn mening.
Groet van Frank

Huugooke

btw: LED's kunnen ook warm worden!

Gerolf

Bij normaal gebruik valt de warmte-ontwikkeling van een led best mee. Je moet al gek doen om er kunststof mee te doen smelten.
Wat de kleur betreft: voor zogenaamd "wit" licht bestaan er intussen vele tinten. En dan zijn er eventueel nog RGB-leds, voor een kleur naar keuze.
Het grote voordeel van leds is hun levensduur. Bij normaal gebruik is dat ongeveer levenslang.
En dan is er nog het rendement natuurlijk - minder stroomverbruik voor meer licht.

Maar om op je vraag te antwoorden: die schakelaars die conducteur aangeeft zijn zeker OK, maar pas leverbaar vanaf 22/8 volgens de website. Ze bestaan ook dubbelpolig, wel leverbaar, en slechts enkele centen duurder.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw