Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

van Analoog naar Digitaal

Gestart door Eres, 08 augustus 2013, 16:54:57 PM

Eres

Ik heb nu op het ogenblik een zestal locs. Deze zijn deels van Roco en van Piko. Allen zijn om digitaal geschikt te worden gemaakt. Ik loop al een poosje te denken om te gaan overschakelen van Analoog naar Digitaal. Is er iemand die mij kan vertellen wat de kosten zijn per loc om deze digitaal te maken.

Ik zelf ben niet handig genoeg om het zelf te doen dus zal er een expert moeten komen dan wel in de winkel.

Hoor graag

Wim

ysbeer

Als je ooit wil overschakelen doe het dan nu
Per lok moet je rekenen op 30 a 40 euro als  je het laat doen.
Zelf doen is 25 a 30.
Denk wel je moet ook nog een centrale kopen ,reken mar 120 euro
wim

Peter

Als het loks zijn met een digitale stekker is de ombouw eigenlijk een fluitje van een cent.
Je loks in winkels laten ombouwen is gewoonlijk iets van lange duur.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Je kan je loc's al digitaliseren, ze rijden net zo goed, of beter, op analoog met de decoder er in.
Denk er echter aan dat het kopen van materiaal alleen niet volstaat, er zit een hoop theoretische kennis achter.

dani

van analoog naar digitaal is een stap die ik al vaak heb uitgevoerd bij wat oudere Märklin lokjes.
Het is inderdaad neit zo heel moeilijk en kan je makkelijk zelf leren !

Als je dat wil kan ik je wel op gang zetten, Wim...

De kosten variëren naargelang het type decoder die je gaat gebruiken.    Er zijn er al vanaf 15 € en de full sound exemplaren gaan dan dik over de 100.

Je kan zo gek doen als je zelf wil, en je kan het ook budgetvriendelijk houden.  Heel veel "moderne" loks gebben tegenwoordig al een 8 polige NEM aansluiting waar je een draadbrugje of stekkertje moet uit peuteren en die van de  decoder in de plaats steekt en klaar.  Of sommige hebben 12 polige of 21 polige.   Een heel interessante materie om je in te verdiepen, hoor .  Veel opzoeken en lezen en eens wat types decoders bekijken via internet of aan mensen hier met ervaring de  fijne kneepjes vragen.    Zoals Hugo zei, je kan ze ook nu al digitaliseren en op de analoge baan laten rijden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 08 augustus 2013, 18:37:26 PM
... ze rijden net zo goed, of beter, op analoog met de decoder er in.
Dat moet ik tegenspreken. Op onze analoge clubbaan zet iemand wel eens een digitale loc, maar het rijgedrag is dan belabberd.

dani

Hoe wordt er daar dan gestuurd ? Zuiver gelijkstroom op de rails of pwm ?  Van dat laatste houden de meeste decoders niet zo heel veel.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ysbeer

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 augustus 2013, 19:10:34 PM
]Dat moet ik tegenspreken. Op onze analoge clubbaan zet iemand wel eens een digitale loc, maar het rijgedrag is dan belabberd.

daar ben ik het helemaal mee eens.
Puls sturing maakt de decoder kapot,
wim

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 augustus 2013, 19:10:34 PM
Citaat van: Huugooke op 08 augustus 2013, 18:37:26 PM
... ze rijden net zo goed, of beter, op analoog met de decoder er in.
Dat moet ik tegenspreken. Op onze analoge clubbaan zet iemand wel eens een digitale loc, maar het rijgedrag is dan belabberd.
a: analoog is voor mij "zuivere gelijktroom" en geen PCM
b: niet alle decoders "slikken" gelijkstroom. Ik weet dat mijn "piloten" het heel goed doen op een gelijkstroombaan, beter dan zonder decoder. De lichten branden vlugger en en het rijgedrag is beter dan met pcm.

Frank_N

Daarbij is nog dat sommige modelspoorders denken: Als het digitaal is, dan is het goed.
Ik bedoel dat digitaal (ten opzichte van analoog) niet DE oplossing is, maar een verschuiving van problemen.
Als je daar weg mee kan: Prima. Kost wat meer (lees: veel meer) maar houd wel rekening met andere problemen ;)
Groet van Frank

OlivierV

Digitaal, heel moeilijk is het niet, Decoders kan je in grotere hoeveelheden goedkoper per stuk aanschaffen, zo spaar je al wat uit.
Met een basic maar toch volwassen centrale kan je al heel wat. Je verzet er de wereld niet mee, maar toch.

Zelf ben ik nu meer dan half digitaal in het ombouwen van de locs. Die met stekker dat is een eitje om te doen, vaak hebben ze ook wel ergens een plaatsje om de decoder te stoppen. De oudere modellen zoals Roco 62's en bv een Fleischmann bolle neus zijn wat moeilijker te verbouwen, maar toch niet onmogelijk. Eens je der eentje hebt gedaan, dan heb je een basis voor je volgende patiëntjen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Decoders denken dat pwm een of ander digitaal protocol is, maar herkennen geen informatie en doen dus... niets.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Citaat van: conducteur op 09 augustus 2013, 02:06:38 AM
Decoders denken dat pwm een of ander digitaal protocol is, maar herkennen geen informatie en doen dus... niets.
Bij ons op de club is er ook wel iets geestigs, op de gelijkstroombaan rijden alle locs links. Sommige met niet ESU-decoders denken daar anders over en gaan op dat enkele spoor tegen de richting inrijden, allemaal goed en wel, maar dan werkt de beveiliging van de baan niet meer denk ik. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: conducteur op 09 augustus 2013, 02:06:38 AM
Decoders denken dat pwm een of ander digitaal protocol is, maar herkennen geen informatie en doen dus... niets.
Dat is bij ons niet het probleem. De spanning is een geregelde gladde gelijkspanning. Daar staan wel pulsen bovenop om moeilijk startende analoge locs aan de gang te krijgen.
Maar het probleem met de decoderlocs is dan weer dat ze pas starten als de gelijkspanning meer 50% is.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 augustus 2013, 12:15:33 PM
Maar het probleem met de decoderlocs is dan weer dat ze pas starten als de gelijkspanning meer 50% is.
Ligt dat ook niet een beetje aan de (instelling van de) decoder Klaas?
Bij ons op de club loopt het spul door elkaar heen(digitale alleen ESU Lopi v3 en v4) en dat gaat best wel goed.
Akkoord een digitale loc loopt het mooiste op een digitale baan.

Maar is Wim geholpen met deze zijsprong? Ik geloof het niet.
Want hij wil weten wat hem (vooral financieel) te wachten staat.

Wim, neem eens contact op met een handige hobbyist bij jou in de buurt of een winkelier.
Die kunnen je feilloos vertellen wat je aan kosten kunt verwachten.
Je hebt ook altijd nog een digitale centrale nodig, maar dat is een eenmalige uitgave.

Afgelopen Juni hebben wij ook over dit onderwerp gesproken.
Maar zit jij nou echt te wachten op een baan waar meerdere treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden?
Ik had toen begrepen dat je een container terminal wilde gaan maken met daar op veel wagons en een paar locs.
Of ben je daar inmiddels vanaf gestapt?

grt Piet.