Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

UrbEx'en in Baasrode

Gestart door dani, 05 augustus 2013, 23:45:39 PM

dieselfreak

Citaat van: Jurgen op 06 augustus 2013, 12:54:46 PM
Wel Stefan, bij het plaatsen van mijn reactie heb ik mezelf ook de bedenking gemaakt waarom men dan materieel aan die museumverenigingen geeft als men ze toch tegen werkt.

Misschien omdat de NMBS er gewoon vanaf wil, en of dat materiaal onmiddelijk verschroot wordt of nog jaren staat te verloederen bij één of andere vereniging maakt voor hen niets uit.
MC

Jurgen

Als ze het laten verschroten hebben ze er toch nog iets van. Als ik me niet vergis hebben ze het nu gewoon uitgeleend, met de bedoeling om een wisselende expo te kunnen houden.
Of zijn de museumstukken effectief verkocht aan de verenigingen?

Bij het typen van mijn antwoord bedenk ik juist dat we eigenlijk wel aan het afwijken zijn van dani zijn foto's.  :-[
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

ach, er mag gerust eens off topic gegaan worden, of eens worden afgeweken, daar is nog niemand ziek van geworden.

Het is jammer, inderdaad, maar ja, we kunnen er niet veel aan doen, tenzij we een sponsor vinden die alles in orde brengt.  Helaas, mijn budget reikt niet zo ver.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janjozef

ik denk dat geen enkele vereniging plaats genoeg heeft om al het materiaal goed op te bergen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

Uiteraard niet, het materieel van de NMBS staat ook grotendeels buiten en moet ook extreme weersomstandigheden trotseren.

Het probleem bij museumverenigingen is volgens mij vooral ook een gebrek aan vrijwilligers en dan vooral vrijwilligers die iets afweten van de restauratie van rijtuigen en locs.
Ik kan ook gerust vrijwilliger worden, maar ze zullen niet veel aan mij hebben want ik kan alleen maar helpen bij het klaarzetten van een tafel tijdens de opendeurdag bij manier van spreken. Daarnaast is geld een tweede probleem, maar wat is men met geld als er geen vrijwilligers zijn hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Dag,

Men vertelt weer niet het hele plaatje.

BVS heeft vooral in het verleden uitgemunt in het verzuren van de samenwerking door ongepatse uitspraken  ;)

Kolenspoor speelt nu het grote slachtoffer, maar dat ze eens hun contract laten zien (vooral wat ze moesten betalen) en wat ze de voorbije 10 jaar aan onderhoudswerken gingen uitvoeren. ;)

De belangrijkste spoorweggeschiedenis zal in TrainWorld te zien zijn, de rest gaat naar verenigingen die er in het verleden zelf om gevraagd hebben (denk maar aan de FEBELRAIL-brief bij de afbraak in Leuven van twee stoomlocs.

Het probleem is drieerlei:
1° We hebben in België (en dan vooral in Vlaanderen) geen doordachte erfgoedreflex (eerst alles afbreken en dan alles bijhouden)
2° We hebben in Vlaanderen niet genoeg ACTIEVE leden in verenigingen (vergelijk eens met Engeland)
3° We zijn te amateuristisch ( de uitzonderingen bevestigen de regel).  Veel verenigingen hebben nog niet eens een financieel plan en een lange termijnvisie !) 5denk maar aan HL 26 van de TSP).

Roland

vanmiegroet

Als lid van de Stoomtrein dendermonde puurs is het zelf ook pijnlijk om de dingen zien af te takelen.
Voor de GCI rijtuigen worden er al maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat ze niet zullen worden gevandaliseerd
Zo werden de treeplanken weggenomen en er werd zelfs een rijtuig ingepakt om te beschermen tegenweersomstandigheden.

Voor in de toekomst komen er een aantal interessante restauratieprojecten.
Zo hopen we om de cockerill diesel van het Belgische leger tegen volgende zomer terug in dienst te hebben.

Als je ons eens bezig wilt zien kom dan gerust eens op een zaterdag af om te komen kijken, of rij eens op een zondag mee met de stoomtrein.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

ward

Het materieel dat er staat en wel gerestaureerd is, is dan weer mooi.
Maar het probleem is, als je het niet binnen kan zetten, het verspild geld is door het vele vandalisme.
Als de buurtbewoners dan ook nog eens moeilijk doen, voor die enkel dagen per jaar dat er dan maar een stoomtrein rijdt..
Echt triestig  :-\
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

argilla

kan me voorstellen dat als dat moois restaureren handen en bakken vol geld kost, teveel misschien voor één vereniging. Het lijkt me ook logisch dat je dan als vereniging pijnlijke keuzes moet maken van wat doen we eerst ( het meest dringende bv) !
Maar ook dat je als vereniging misschien eens verder moet kijken en bv verschillende dossiers ( als het al niet gedaan is natuurlijk) in dienen bij bv de nationale lotterij die allerlei sponseren , de erfgoedcel, en waarom geen politici aanspreken zeker voor de verkiezingen zijn deze wat graag bereid ( stemmen halen nietwaar) te helpen , spreek uit ervaring als kunstenaar die samen met andere kunstenaars een project op die manier rond kreeg. Wij hadden toen het motto (cliché motto) neen hebben we...... ja kunnen we krijgen !
Het vergt wel een boel menselijke energie en menselijke investering, wilskracht een doorzetting vermogen van tijd die je der moet insteken dat wel ! het loonde wel de moeite
Het beste in ieder geval   ;) :D



argilla
H0, On30, 1/29, Gn15