UrbEx'en in Baasrode

Gestart door dani, 05 augustus 2013, 23:45:39 PM

dani

Zoals de titel al zegt.. vandaag een uurtje of 2 op stap geweest met mijn dochter om op verkenning te gaan in het oude treindepot  Booasrode-Noord (tegen Puurs/Buggenhout/Dendermonde).  Een tijd geleden zag ik communiefoto's van kennissen en vroeg hen waar die genomen waren.   Dus wij vandaag de camera om de nek en in 30°  een uurtje gaan  foto's klikken.

Enkele voorbeeldjes om jullie de sfeer te laten opsnuiven.   Als je daar in de buurt bent, zeker de moeite waard om eens te stoppen, hoewel ik persoonlijk liever zou gezien hebben dat ze die oude (en dan zeker die HOUTEN ) rijtuigen zouden opknappen en rijvaardig houden.  Maar al bij al is het een heel interessante "hoop roest en houtworm" die daar staat, een stuk B-Rail History.

Geniet.....



























































































Tot zover deel 1...  wordt vervolgd
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Vooral die derde foto, eerste bericht: erg gevaarlijk om er naar te kijken. ;) 
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

mahtoska1

Mooie fotoreeks. In julie was ik in Treignes en daar staat ook een heel interessant "hoop roest en houtwormen"

CiteerEnkele voorbeeldjes om jullie de sfeer te laten opsnuiven.   Als je daar in de buurt bent, zeker de moeite waard om eens te stoppen, hoewel ik persoonlijk liever zou gezien hebben dat ze die oude (en dan zeker die HOUTEN ) rijtuigen zouden opknappen en rijvaardig houden.  Maar al bij al is het een heel interessante "hoop roest en houtworm" die daar staat, een stuk B-Rail History.

Heeft iemand een idee wat het kost om zo 1 wagen op te knappen?


Steam.N

Zeer pijnlijk om aan te zien, die verwaarlozing van dat prachtig materiaal ...
Dani, in elk geval bedankt voor de fotos !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

@Rian : yep, schock-effect om te zorgen dat je wakker bent voor de rest van de foto's.
@Pieter : waarschijnlijk heel veel geld, tijd en moeite, vandaar dat ik vermoed dat het daar maar staat weg te kwijnen.
@Jean : ja, zeeeeer pijnlijk is het voord.   Ik ging er naartoe met het idee om oude treinstellen te zien, maar had niet verwacht dat ze zo gewoon aan hun lot waren over gelaten.  Misschien zijn er ooit nog plannen mee, maar ik vrees van niet.   Ik had zo'n zin om er eentje te "adopteren" voor in de tuin, maar praktisch is dat niet haalbaar vrees ik.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

FREMO e.V. - afd België

Dag,

Als
"EX - BVS stoomlok machinist - lid " kan ik u zeggen dat de #toestand# er niet beter is op geworden sinds ik einde 70-tiger jaren geen deel meer wenst te zijn, dit om persoonlijke reden.

Deze vereniging is al vele male met grote tegenslagen toebedeeld, zowel door eigen visie als tegenwerkende nationale/provenciale/locale bewindvoerders.

En ja het is zeer pijnlijk die GCI 's daar te zien verrotten, maar het was mog pijnlijker de GCI 's in het oude depot station van de BVS in
° G I S T E L ° met de grond gelijk te maken.

Nu heb ik de mogelijkheid niet meer, om terug te helpen want ik woon minsten op 300 km van die plek.

Mvg,


Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Jurgen

Ik ben er nog nooit geweest omdat de evenementen die ze organiseren me niet meteen kunnen boeien en omdat ik via foto's alleen maar roestige dingen zie staan. De combinatie van die 2 zorgt ervoor dat ik de verplaatsing ook niet meteen wil maken.

Hetzelfde eigenlijk met het Kolenspoor in As, daar worden af en toe wel ritten georganiseerd, maar er is niks te zien. En sommige ritten zijn dan ook nog eens om naar het voetbal te gaan kijken wat me al helemaal kan gestolen worden.
Ik ben er ooit eens met een railbike gaan rijden van As naar Eisden en het enige dat je in Eisden ziet is een tot café omgebouwd stationnetje. In As zelf staat buiten ook niet echt iets om naar te gaan kijken.

Een schril contrast met Mariembourg (en Treignes) en Maldegem waar er toch regelmatig mooie locs en rijtuigen te zien zijn.


@ dani: Is uw dochter nu ook een spoorwegmodel geworden?  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Toch tof om eens te bouwen:
en het komt zo nauw niet als het wat scheef is, of de schildering mislukt! ;)

dieselfreak

Ik kom af en toe wel eens in Baasrode en het is idd pijnlijk om te zien hoe prachtig historisch materiaal in weer en wind staat af te verkommeren. Dat aftakelingsproces is al jaren bezig en er zijn verschillende redenen: BVS zou een grotere loods willen bouwen om al het materiaal in onder te brengen maar deze plannen worden gedwarsboomd door zowel de NMBS als de stad Dendermonde. De GCI's en ander materiaal zijn ook regelmatig het slachtoffer van vandalisme door omwonenden omdat er blijkbaar een aantal huisvrouwen zijn die vrezen dat hun hagelwitte was vuil zou worden door voorbijrijdende treinen. Een probleem dat ook opduikt bij andere museumverenigingen. Ik heb zelfs gehoord dat er enkele jaren geleden iemand was die klacht had ingediend bij de politie wegens geluidsoverlast omdat een trein een overweg naderde en een fluitsignaal liet horen, het moet niet gekker worden! Mensen zijn tegenwoordig maar verdraagzaam zolang het in hun kraam past.
MC

Huugooke

het past hier als een tang op een varken, ik weet het, maar dit heb ik in mij jeugd nog eens gebouwd, op basis van (oh gruwel!) een Lima wagon!


Jurgen

Citaat van: Huugooke op 06 augustus 2013, 11:42:33 AM
...maar dit heb ik in mij jeugd nog eens gebouwd,...


Gisteren dus?
Je bent maar zo oud als je jezelf voelt hé.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Citaat van: Jurgen op 06 augustus 2013, 11:49:10 AM
Citaat van: Huugooke op 06 augustus 2013, 11:42:33 AM
...maar dit heb ik in mij jeugd nog eens gebouwd,...


Gisteren dus?
Je bent maar zo oud als je jezelf voelt hé.  ;)
hangt van de tijd van de dag af: na uit mijn bed gekropen te zijn betert het wat en gaat het van 80 naar 25; tegen de avond terug naar de 70!
Maar we dwalen weer af!

stefanic

Dank voor de fotoreportage Dani. Ik heb ook de uitgebreidere reportage bekeken op photobucket, op zoek naar de grote foto die te zien is op foto 9 van je eerste reeks (tegen de muur van het station)
BVS heeft heel wat erg bijzonder materiaal staan. Ik zie op de foto's dat een deel ervan ook mooi gerestaureerd is, maar dat er inderdaad een veelvoud aan materieel staat in helaas erg bedenkelijke staat. Ik vermoed ook wel dat dit niet is wat de leden van BVS in gedachten hadden over de toekomst van het aangeschafte/verkregen materieel. Ik denk ook dat zij indertijd ook enkel dachten: 'vermijden dat het naar de sloper gaat, we zien daarna wel verder'. Ik denk dat we daar de diverse verenigingen al mogen dankbaar voor zijn. Zonder hen was er zelfs helemaal niets meer van te vinden.

Exact hetzelfde verhaal bestaat inderdaad in As, maar ook in Treignes of St-Ghislain staat veel bijzonder materieel te verkommeren in weer en wind. Een beetje goede wil van de overheid (simpelweg al niet teveel moeilijk doen en dwarsliggen) zou al veel oplossen. Kolenspoor wordt nu weer geplaagd door een gigantische kost voor onderhoud van het spoor, terwijl de financieel steunende overheid afhaakt.

Ik heb dan wel m'n bedenkingen bij het feit dat NMBS-Holding nu (met Trainworld in het achterhoofd) veel van haar museummaterieel uit handen geeft ... precies aan die verenigingen als Kolenspoor en BVS. En het betreft dan wel materieel dat nog in deftige staat is. Het materieel dat er nu al staat kan al niet van verdere aftakeling gevrijwaard worden...
Gaat bv. BVS dan ineens wel toestemming krijgen voor een grotere loods? 't Is te hopen, anders ziet het er niet goed uit voor alle NMBS-patrimonium dat niet in Trainworld terecht kan...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Jurgen

Wel Stefan, bij het plaatsen van mijn reactie heb ik mezelf ook de bedenking gemaakt waarom men dan materieel aan die museumverenigingen geeft als men ze toch tegen werkt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.