M5 dubbeldekkers worden vernieuwd

Gestart door Arnenys, 12 februari 2006, 18:40:24 PM

stefanic

Om 12u vanmiddag reed een geduwde stam M5m Brussel Noord buiten richting Jette.
Ik vermoed testritten, want ik dacht niet dat de vernieuwde rijtuigen al in dienst waren genomen...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

itchy

Niet ver van huis dus, de M5'en krijgen allemaal hun face-lift in de AC te Cuesmes.

citaat:
Geplaatst door Lukas

Hoi,

Vorige week woensdag heb ik in Mons(Bergen) een stam van +- 8 a 9 gemoderniseerde rijtuigen gezien en ik vind ze supergeslaagd.

Lukas

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

Worden momenteel aan testritten onderworpen.  Mijn madam (treinbegeleidster in Kortrijk) heeft vandaag 22/04 met een 8tal man van Bombardier testritten uit mogen voeren tussen Kortrijk, Moeskroen en Doornik.  Openen en sluiten van deuren, lamp deuren, gevoelige boorden, ..., ..., dergelijke zaken uitmeten enzo.

chef garde

Vandaag dienstconferentie gehad en foto's van de M5m gezien.  Even dit meegeven: elke ram zal twee omvormers hebben, niet in elk rijtuig zoals eerder aangegeven, ??ntje in het stuurrijtuig en ??ntje in het multifunctioneel rijtuig.  

De raampjes kunnen niet langer met het hendeltje opengedraaid worden door reizigers, enkel door de treinbegeleider bij het uitvallen van airco.  De schikking van de zetels op de bovenverdieping is nu 2 en 4, terwijl het voordien 4 en 4 was.  Er werden ook extra bagagedragers aangebracht.  Elke ram wordt nu ook voorzien van een multifunctioneel rijtuig met afdeling boordchef, fietsen en plaats voor andersvaliden (zoals met de M6).  En, er wordt ook een nieuw systeem aan toegevoegd dat "Televic" heet, hierdoor kan men vanop afstand boodschappen gaan sturen, die dan op de displays komen.  Wat die boodschappen worden weet ik niet, maar onze speculaties waren de structurele files, de koers van de fortis-aandelen en de uitslagen van de voetbal ...

factageklerk

zijn er daar al foto's van ?

citaat:
Geplaatst door chef garde

Vandaag dienstconferentie gehad en foto's van de M5m gezien.  Even dit meegeven: elke ram zal twee omvormers hebben, niet in elk rijtuig zoals eerder aangegeven, ??ntje in het stuurrijtuig en ??ntje in het multifunctioneel rijtuig.  

De raampjes kunnen niet langer met het hendeltje opengedraaid worden door reizigers, enkel door de treinbegeleider bij het uitvallen van airco.  De schikking van de zetels op de bovenverdieping is nu 2 en 4, terwijl het voordien 4 en 4 was.  Er werden ook extra bagagedragers aangebracht.  Elke ram wordt nu ook voorzien van een multifunctioneel rijtuig met afdeling boordchef, fietsen en plaats voor andersvaliden (zoals met de M6).  En, er wordt ook een nieuw systeem aan toegevoegd dat "Televic" heet, hierdoor kan men vanop afstand boodschappen gaan sturen, die dan op de displays komen.  Wat die boodschappen worden weet ik niet, maar onze speculaties waren de structurele files, de koers van de fortis-aandelen en de uitslagen van de voetbal ...

 

Anarchy

citaat:
Geplaatst door factageklerk

zijn er daar al foto's van ?

CiteerGeplaatst door chef garde

Vandaag dienstconferentie gehad en foto's van de M5m gezien.  Even dit meegeven: elke ram zal twee omvormers hebben, niet in elk rijtuig zoals eerder aangegeven, ??ntje in het stuurrijtuig en ??ntje in het multifunctioneel rijtuig.  

De raampjes kunnen niet langer met het hendeltje opengedraaid worden door reizigers, enkel door de treinbegeleider bij het uitvallen van airco.  De schikking van de zetels op de bovenverdieping is nu 2 en 4, terwijl het voordien 4 en 4 was.  Er werden ook extra bagagedragers aangebracht.  Elke ram wordt nu ook voorzien van een multifunctioneel rijtuig met afdeling boordchef, fietsen en plaats voor andersvaliden (zoals met de M6).  En, er wordt ook een nieuw systeem aan toegevoegd dat "Televic" heet, hierdoor kan men vanop afstand boodschappen gaan sturen, die dan op de displays komen.  Wat die boodschappen worden weet ik niet, maar onze speculaties waren de structurele files, de koers van de fortis-aandelen en de uitslagen van de voetbal ...



Binnen de NMBS moet dat wel h? [;)] Foto's van buitenaf vind je wel al her en der op het internet. Zoals hier:

http://railpassie.org/files/actuam5d.jpg

http://railpassie.org/files/actua2157d.jpg

Anarchy

Vannacht een ram M5m te Vorst rijtuigen gezien en om 11u14 eentje gespot in het station van Schaarbeek met HLE 21xx

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door chef garde

Vandaag dienstconferentie gehad en foto's van de M5m gezien.  Even dit meegeven: elke ram zal twee omvormers hebben, niet in elk rijtuig zoals eerder aangegeven, ??ntje in het stuurrijtuig en ??ntje in het multifunctioneel rijtuig.  

De raampjes kunnen niet langer met het hendeltje opengedraaid worden door reizigers, enkel door de treinbegeleider bij het uitvallen van airco.  De schikking van de zetels op de bovenverdieping is nu 2 en 4, terwijl het voordien 4 en 4 was.  Er werden ook extra bagagedragers aangebracht.  Elke ram wordt nu ook voorzien van een multifunctioneel rijtuig met afdeling boordchef, fietsen en plaats voor andersvaliden (zoals met de M6).  En, er wordt ook een nieuw systeem aan toegevoegd dat "Televic" heet, hierdoor kan men vanop afstand boodschappen gaan sturen, die dan op de displays komen.  Wat die boodschappen worden weet ik niet, maar onze speculaties waren de structurele files, de koers van de fortis-aandelen en de uitslagen van de voetbal ...



Volgens de directie rijtuigen van de NMBS zou er geen airco voorzien zijn, de omvormer is te zwak voor dit vermogen en er was geen plaats in het dak om de groepen te zetten, of men moest er een stuk uitbreken.
Televic is de merknaam van de firma die electronische racks levert (staat ook op de M6)

Groeten

Rudy

Bert Ossevoort

Gisteren was de M5 presentatie te brussel zuid op spoor 22, stond aangegeven op te trein aanwijzer.
En aan het stootjuk stond een oude M5 en de gerenoveerde  trein bestond uit een Bdx en een AB en de 2159.

Wat de airco betreft de cabine heeft het wel en de rijtuigen verder niet omdat ten eerst zoals al aangegeven er geen ruimte was en ook de asdruk zou te hoog worden [22.5 ton per as] .

tot slotte de eerst stam wordt vanaf 11mei ingezet.
en dit op de verbinding Doornik - brussel.

En de stoel opstelling is voor 1e en 2e klas gelijk boven verdieping 1 zetel en andere zijde 2 zetels naast elkaar en aan de raam zijde een bagagge rek.
de benede verdieping 2-2 opstelling het onderscheid is zeer beperkt grijze stoel bekleding ook beide klasse bijna gelijk.


Kunnen jullie wachten tot 11 mei om zelf de vernieuwing te zien?

Bert.


Bert Ossevoort

Wel heeft even geduurd maar ben er uit daar komen ze ;



de m5 stam werd naar een opstel spoor weggerangeerd en er kwam een m6 aanrijden voor het verschil.


 nu het binnen rijden van spoor 22  met vuurwerk en al.


de duwende 2159


oud en nieuw m5 op spoor 22 te brussel-zuid


de stuurpost ,weet niet of daar veel is veranderd buiten de airco


op het benden dek van de bdx [stuurrijtuig] is een multifunktionle ruimte dus ook voor de fiets te plaatsen.


nu de opstelling 2e klas ,boven dek stuurrijtuig.


te vergelijking het boven dek van het 1eklas rijtuig ?!
hoeveel verschil is er ,misschien de been ruimte.En met de m6?de zelfde stoelen..

Bert.

Anarchy

Bedankt voor de foto's Bert! Aan de stuurpost is niet echt veel veranderd zo te zien. Er is wel reeds TBL1+ ge?ntstalleerd zie ik! Dat is het bakje bovenop de stuurtafel voor het venster. En dan nog de airco natuurlijk [:)]

Jurgen

Haha, in het krantenartikel stond dat het verschil tussen een M5m en een M6 bijnan niet te zien zou zijn. Tenzij je een expert was.

Als ik de foto's even bekijk met de M5 en de M6 naast elkaar, dan is het verschil zelfs voor een blinde duidelijk. Maar ja, wie ben ik h?. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

chef garde

Vanaf maandag in dienst naar tschijnt, Brussel - Doornik dacht ek.  Volgens onze big chief moet je een specialist zijn om de M5 met de M6 te onderscheiden ...

doomslu

Ik ben nog nooit in een M5 geweest. [:I] Mij lijken die horizontale verdelingen in de vensters lelijk in de weg de zitten om een goede uitkijk naar buiten te hebben.
Verder lijkt me de breedte boven minder dan in een M6, want hier wordt slechts een 2+1 opstelling geplaatst, terwijl dat in de M6 2+2 is (met blijkbaar identieke zetels).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *