M5 dubbeldekkers worden vernieuwd

Gestart door Arnenys, 12 februari 2006, 18:40:24 PM

Arnenys

eindelijk...dat werd tijd! die dingen waren zo oud en versleten... wel een goed idee van de nmbs om ze te vernieuwen, want er zijn nog heel veel lijnen waar een treingebrek is... in Turnhout-Herentals-Lier-Mechelen-Brussel-Manage bijvoorbeeld. Haal die breaks weg, verdubbel het spoor tussen H'tals en T'hout en laat om het halfuur een trein naar Brussel ?n Antwerpen rijden! Het is hier vreselijk bij ons! Kan iemand er van meespreken?

rgp

Dag,

je, ikke, namelijk dat ze van een leugen nog niet zijn doodgevallen tussen Turnhout en Lier.

Ik neem regelmatig (2x per week en NIET de woensdag) de train Lier-Brussel met vertrek uit Lier om 7.03 en aankomst te Brussel om 7.49 en te Lembeek om 8.12.

Lembeek ?  Ja, want daar staat mijn werfkeet (ik sta op die aankondigingsborden als leidend ambtenaar[:D])

Ik neem ook soms Brussel Zuid 8.49 - Lembeek 9.12.

En wat zie ik ?

1? Dat die trein niet meer vertragingen heeft dan anderen.

2? Dat de reizigers zich ongelooflijk gedragen: ze moeten een wel bepaald plaatsje hebben of de dag begint niet goed (als ik niet naast mijn vrindje zit, ben ik kwaad)  In de laatste break is er bijvoorbeeld nog geregld plaats (iedereen loopt naar den 2 en 3 [:)])

Naar A'pen: als ge afstapt in Lier: hoe lang moet je dan wachten ? 9 minuten !! Is dat te lang ?

Roland


loco

Ik neem regelmatig dezelfde trein van Mechelen-Nekkerspoel naar Brussel-Noord en 's avonds in de omgekeerde richting. Het is me opgevallen dat het de laatste jaar drukker is geworden op deze trein, maar klagen hoor je me niet. Ik vind ze voldoende confortabel. Alleen die drie-twee zitjes vind ik echt van de oude tijd. Die zouden ze echt mogen vervangen door twee-twee zitjes. Ik rij dan ook geen eerste klasse en neem gewoonlijk plaats in de uiterste rijtuigen omdat de rest voller zit.
Ik begrijp ook niet waar al de klachten van de reizigers vandaan komen waarover je in de kranten kunt lezen. Is men dan zo verwend dat ze allemaal een eerste klasse zetel onder hun achterste willen hebben? Ik geef toe, ik rij ook liever met de M6 of met de AM96, maar vind dat de breaks niet veel moeten onderdoen.

janjozef

Ik rij al van '81 met de trein naar brussel en ik ben het nog steeds niet moe. Alleen moesten ze de goedkope gepensioneerden tikets tijdens de spits verbieden. Aan de M5'en heb ik altijd goede herinneringen gehad het was uiteindelijk de eerste belgische dubbeldekker en je had zo een mooi uitzicht vanboven. OK met de nieuwe M6en heb je dat ook  

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Hallo,

Ik zie bijna dagelijks in Duffel witte dubbeldekkers rijden. Zijn dit ook M5's in een nieuwere kleur? En zijn die reeds gemaakt door een modelbouwfabrikant?

Bart.

GeM

citaat:
Geplaatst door rgp

Lembeek ?  Ja, want daar staat mijn werfkeet (ik sta op die aankondigingsborden als leidend ambtenaar[:D])


Roland, moet dat niet 'lijdend' ambtenaar op dat bord zijn? [;)]
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

trainfreak

citaat:
Geplaatst door bartie

Hallo,

Ik zie bijna dagelijks in Duffel witte dubbeldekkers rijden. Zijn dit ook M5's in een nieuwere kleur? En zijn die reeds gemaakt door een modelbouwfabrikant?

Bart.



Dat zijn M6'en, de opvolgers van de M5[;)]
Spoorse groeten
Dimitri

bartie

Bedankt trainfreak, weer een beetje wijzer geworden.[:)]

Bart.

rgp

Dag,

GeM, idd, soms lijdend maar dat kan ook plezant zijn.

2+2 zitjes betekent minder zitplaatsen in dezelfde trein.  De eerste 3 genoveerde M4 waren idd 2+2 in 2? Kl en 2+1 in 1? kl, mar omwille van capaciteitsproblemen is men bij 2+3 gebleven in 2?.

Langere treinen is niet onmiddellijk een goede oplossing.  Ik ken maar 2 perrons (4 sporen) in Brussel Zuid en Brussel Noord die treinen kunnen ontvangen van meer dan 12 rijtuigen (= maximale samenstelling in binnelands verkeer).  Het remmen wordt ook anders (maar dat is voer voor specialisten)

Roland

matti


Hoewel ze nog niet zo oud zijn zijn de M5 rijtuigen voor mij een
schandaal qua comfort[:(!]. Er zijn geen tafeltjes of vuilbalkjes,
als de trein stopt rollen de blikjes in het rond [xx(]. En op die
zetels kan ook geen normaal mens blijven zitten. Je zit constant weg
te schuiven . Een opknapbeurt zal deze rijtuigen meer dan goed doen
want ook de bordeaux kleur begon bij velen al sterk af te bleken
[:(].Het maakt deze rijtuigen ook interesanter voor de fabrikanten
van modeltreinen, nu kunnen ze 2 versie?s uitbrengen van een mal![;)]

    [8]

Jurgen

citaat:
Geplaatst door matti


...Het maakt deze rijtuigen ook interesanter voor de fabrikanten
van modeltreinen, nu kunnen ze 2 versie?s uitbrengen van een mal! [;)]
    [8]




Ik denk niet dat de NMBS dit als 1 van de criteria zal vooropstellen om hun materieel te renoveren. [:D]
Het zal eerder iets te maken hebben met budgetten, leeftijd van het materieel en weet ik veel wat nog allemaal.

Maar het zou wel positief zijn moesten ze het daarvoor doen. [^]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Arnenys

misschien zitten we allebei in een andere wereld[:p]maar als ik dan toch in die trein zit is het soms wel een beetje erg... maar nu, het ergste is nog dat turnhout in dit geval toch maar in een ingesloten situatie zit: in het weekend om het uur een trein naar A'pen, maar dat is een L; in het weekend geen trein naar Brussel, in de week om het uur een trein naar de hoofdstad maar geen enkele naar Antwerpen [xx(] daarom is het dus noodzakelijk dat het spoor tussen Turnhout en Herentals verdubbeld wordt, als wij niet zo ingesloten willen zitten en als we de nmbs wat meer financi?n willen bezorgen en het milieu een beetje te vebeteren[:p] (die twee laatste zullen misschien niet zo hard veranderen [;)]) maar als ze de werken in Antwerpen nog altijd laten vertragen kan er geen enkele trein meer bij! en het tweede spoor is zopas weer opgeschoven naar begin 2007 in plaats van zomer 2006 [V]plus: de breaks die tijdens de spitsuren in Turnhout vertrekken zijn zo'n vijf stellen lang! als er dan toch een ding is: dan zou ik graag die M5's, die ze gaan opknappen, in de spitsuren bij ons zien rijden...

Jurgen

Rijden de Breaks niet maximum met 3 stellen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Arnenys

misschien overdreef ik een beetje[8D]
in het station zie je niet altijd goed hoe lang ze zijn, maar tijdens de spitsuren zijn ze wel ongelooflijk lang

rgp

Dag,

De breaks rijden met maximaal 4 stellen = 12 rijtuigen.

Arnenys, uw redenering over de financi?n kloppen -spijtig genoeg- niet.
De kosten voor een tweede spoor bedragen een VEELVOUD van de evnetuele extra reizigers (voor zover die dan betalen en als ze betalen, hoeveel ze betalen; als het allemaal 65+ zijn is het niet veel, he[:D])
Ik heb al geschreven dat ik ook die trein neem en er wordt nogal overdreven.
Om echt resultaat te hebben, zouden de reizigers:
- het openbaar vervoer als hun eigen vervoer moeten beschouwen, dat houdt in dat ze er geen varkensstal van maken; er zijn genoeg grote gele vuilbakken op de perrons om blikjes, kranten, etc in te gooien[:(!])
- iets flexibler moeten zijn: als hun "plaatsje" bezet is, even gaan kijken in een ander rijtuig; de eerste en laatste rijtuigen zijn meestal leeg.  Een typische voorbeeld: het stuurstandrijtuig bij de I11 [;)])
- wat meer lef hebben: mekkeren dat een trein vuil is, jongeren de boel op stelten zetten kan vermeden worden door de vuiligheid in de daar voorziene vuilbakken te deponeren en de amokmakers te isoleren met een paar reizigers.  Ik heb dat ook al gedaan en heb niet het karuur van een kleerkast.
- het reglement toepassen en NIET zijn regelement toepassen: het is nog altijd VERBODEN om in eerste klasse te gaan zitten als er geen zitplaatsen zijn in 2?.  Enkel de treinbegeleider mag declasseren.  Het vervoersticket geeft RECHT om vervoerd te worden, NIET op een zitplaats.  (wat doet ge als er op de bus geen zitplaats meer is ?)

Als men die EENVOUDIGE regels toepast, dan ziet men dat de inspanningen van de NMBS voldoende zijn, maar ja we willen alles en dan ook nog dat het een ander het doet[^]

Roland