Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Far West

Gestart door Huugooke, 05 augustus 2013, 22:11:43 PM


Huugooke

Citaat van: Gerolf op 20 augustus 2013, 21:38:25 PM
Echt hout? Azijn en staalwol. (IJzeracetaat dus) Vind ik persoonlijk een geweldige "verf".
Maar ik heb ook veel goeds gehoord over thee (looizuur)
Vergeef mijn onwetendheid, maar bedoel je schuren met staalwol in azijn gedoopt?

dani

even laten "weken" in ne straffe thee zou naar 't schijnt wonderen doen.  En je hout gaat ook wat zwellen en vervormen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Niet te lang waarschijnlijk omdat het anders kan "trekken"?

Martin Welberg

Citaat van: Huugooke op 21 augustus 2013, 00:52:33 AM
Citaat van: Gerolf op 20 augustus 2013, 21:38:25 PM
Echt hout? Azijn en staalwol. (IJzeracetaat dus) Vind ik persoonlijk een geweldige "verf".
Maar ik heb ook veel goeds gehoord over thee (looizuur)
Vergeef mijn onwetendheid, maar bedoel je schuren met staalwol in azijn gedoopt?

Staalwol vijf dagen in de azijn laten liggen, wel met de deksel van de pot, door een koffiefilter gieten en het nat gebruiken om te beitsen..

Huugooke

Citaat van: milocomarty op 21 augustus 2013, 09:53:11 AM

Staalwol vijf dagen in de azijn laten liggen, wel met de deksel van de pot, door een koffiefilter gieten en het nat gebruiken om te beitsen..
ga ik direct proberen zie!

Huugooke

De spout zit klaar. Ik zou er een echt werkend model van kunnen maken!
Opmerkzame kijkers zullen opmerken dat er moeren op de stangen staan!
Het dak neemt ook vorm aan.
Negeer die gevel, dat is voor een ander draadje.




Huugooke

Nu ik een echt voorbeeld gezien heb, kan ik naar model werken:


Durango

Als je met thee gaat werken gaat het alleen met thee niet zo goed. Je moet een mengsel maken van Ferrosulfaat en straffe thee. Hier leg je het hout in. Het
wordt dan grijs alsof het jaren buiten heeft gelegen. Let wel. Ferrosulfaat is moeilijk te krijgen en in ieder geval in Nederland doen de drogisterijen die het
hebben nogal moeilijk.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Herwig

@ Hugo the Kid,

Thee werkt goed, vind 'k:

op een rij:  kopje gewone,  tas rozenbottel,  kroes rooibos,  mok venkel, ....goed   "doortrokken"   en dan de houten latjes   "ad random"   indopen in de diverse tinten.... .Stinkt niet en    "pakt"  niet op de adem....

Middaggroeten,  Herwig.


Huugooke

Is ferrosulfaat dat gele spul waarmee je ook printplaten maakt? Of is dat wat je krijgt met staalwol en azijn?

Huugooke

Het (wat rommelige) interieur:


Havoc

CiteerIs ferrosulfaat dat gele spul waarmee je ook printplaten maakt? Of is dat wat je krijgt met staalwol en azijn?

Dat gele spul voor te etsen is ijzer-III-chloride als ik me goed herinner en als je azijn gebruikt krijg je volgens mij een of ander ijzeracetaat. Echte chemici zullen wel aanvullen en verbeteren. Sulfaat krijg je door zwavelzuur te gebruiken op ijzer dacht ik.

In ieder geval is ferrosulfaat niet zo moeilijk te vinden: http://www.tuinwijzer.com/ziektewijzer/producten/mosmiddel.html Hebben ze in elke tuinzaak.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 17 september 2013, 16:37:40 PM
CiteerIs ferrosulfaat dat gele spul waarmee je ook printplaten maakt? Of is dat wat je krijgt met staalwol en azijn?

Dat gele spul voor te etsen is ijzer-III-chloride als ik me goed herinner en als je azijn gebruikt krijg je volgens mij een of ander ijzeracetaat. Echte chemici zullen wel aanvullen en verbeteren. Sulfaat krijg je door zwavelzuur te gebruiken op ijzer dacht ik.

In ieder geval is ferrosulfaat niet zo moeilijk te vinden: http://www.tuinwijzer.com/ziektewijzer/producten/mosmiddel.html Hebben ze in elke tuinzaak.
toch weeral een reuze tip!

Havoc

Hugo, als je dat ferrosulfaat gebruikt, laat je dat even weten? Heb ooit thee geprobeerd maar vond dat geen succes.
Met vakantie voor onbepaalde duur.