Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dortmund 2014 9-13 april

Gestart door eve, 04 augustus 2013, 11:05:33 AM

janjozef

Er was wel wat te zien maar van banen was het eerder triestig. Er stonden zeker enkel hoogstandjes maar het aantal was eerder bedroevend. verkoopstands daarentegen stonden er genoeg, vandaag is het de dag van de platte portemonnee.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Jan,

Ik moet u gelijk geven wat die banen betreft (ook dat van dieje portemonee).

Ik was woensdag in Dortmund en toen ik bij Evan Daes stond zei hij mij: ge zijt een heel leuk baantje voorbijgelopen, met een inventief schaduwstation en een interessant mogelijk treinenverloop.  Het staat hier schuin rechtover.  En inderdaad bij het rondkijken had Evan gelijk( das logisch), maar de baan stond veel te laag, was slecht verlicht en had geen achtergrond.

Veel modelbouwers hebben nog altijd niet begrepen dat die aspecten ook van belang zijn.  Zet een HO-baan op een hoogte van 120-130cm, voorzie een degelijke verlichting en een achtergrond van dezelfde kwaliteit als uw baan en rollend materieel.

Nu weet ik dat men gaat komen aandraven met het feit dat kinderen en rolstoelgebruikers dan niets kunnen zien.  Met alle respect maar voor de kinderen kan de deelnemer of beter de organisator stoelen of verhoogjes voorzien; voor rolstoelgebruikers oprijdbare verhoogjes of aangepaste rolstoelen die in hoogte verstelbaar zijn.

Roland

janjozef

Ik weet welk baantje ge bedoelt Roland. Evan heeft het mij ook laten zien, een prachtig stuk elektronisch denkwerk zit eronder. Het spijtige hiervan is dat de bezoeker daar niets van zag.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marc goovaerts

Inderdaad uitzonderlijk weinig interessante banen tov vorig jaar. Veel meer verkoopsstanden (tweedehands) in twee 'samenraapselzalen'.
Heel wat minder 'kleinseriefabrikanten, gn rocky rail, gn fabrieksstand van Kato, geen Redutex (waarvoor ik ging)...

Mijn 'vliegtuigkes'-vriend miste ook heel wat belangrijke standen.

We denken volgend jaar eens over te slaan.

Davy

Ben zaterdag geweest en idd niet veel gezien van spoorbanen spijtig genoeg. Wel een tijdje blijven hangen bij het station van Hasselt,
blijft toch een indrukwekkende spoorbaan om naar te kijken :)
Buiten een paar sporen van Tillig H0 en gelijkstroomwieltjes van Modellbahn Radsatz was er niet veel bijzonders om te kopen.

doomslu

Ik ben nu wel benieuwd naar dat baantje...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

HYA

Zo wat iedereen ondertussen.
Mss heeft toch iemand er foto's van of de benaming ...

Kees-Jan

Via deze weg wil ik de heren van de Leuvense spoor 1 vrienden bedanken voor hun gastvrijheid en de mogelijkheid om mijn "kindje" te laten rijden op hun baan.





En twee foto's extra op een spoor 1 diorama:





En een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Iw3WDPCB8f0&feature=share&list=UU6LFtBCyrhLM0bwMLKr6c7w&index=1

evan

#40
Kees Jan,

Ferme loc en ik ben blij dat ik hem gezien heb in Dortmund :)



En nu het bewuste baantje :D

Luc,

Het is wel een Duits baantje qua thema, maar het gaat hem om het concept ;) :P


Het betreft een baantje van 2 bij 2 meter bestaande uit twee delen van 1 op 2 meter.

Op het eerste zicht is het een ovaaltje met 2 stationnetjes.  Vermits we buren waren gedurende 5 dagen heb ik het zo nu en dan eens bestudeerd en vond het een leuk idee qua opzet en plan.

Een overzichtsfotootje:



Kant station links:



Kant station rechts:



Schematisch baanplan:



Tussen de 2 uiterste tunnels zit niet gewoon een verdekte verbinding, maar 2 keerlussen met behoorlijk wat opstelspoor.
De keerlussen zijn met elkaar verstrengeld en dienen teven als helix.  Het gemeenschappelijk deel van de overdekte keerlussen is voorzien van detectie die de treinen herkent (allemaal zelfbouw) en zo kunnen richting en routes bepaald worden.

Op het schema zien we ook de bedienbare wissels van het schaduwstation dat uni directioneel is en dus de wissels aan de andere zijde worden gewoon open gereden.

Het is zoals gezegd een Duits baantje dat technisch en constructief zeer goed verzorgd was.  Het landschap was wel "typisch", hoewel er leuke hoekjes waren.

Nu stelde ik mezelf dit baantje voor met een "ouder Belgisch" thema en met  een bosrijker thema en eigentijdsere technieken 8)

De opzet:

Hoofdlijntje tussen twee tunnels met een stationnetje.  Vanuit het station takt een zijlijntje af met onderweg nog een aansluiting naar een bedrijfje.  Op het einde van het zijlijntje bevond zich een stationnetje met draaischijf,  lokloods etc.

Alles was ook functioneel zoals, deuren locloods, draaischijf, waterkraan, seinen, wissels, ontkoppeling en veel meer.

Zoals aangehaald en bekend bij vele banen, is het ontbreken van verlichting en achtergrond een boosdoener voor veel presentaties.

Nu heb ik snel voor jullie wat licht geplaatst en heb ik de man zijn mobiele achtergrond gebruikt:












Voila...

Ik hoop dat jullie er iets aan hadden ;)?  Dit baantje kan mensen met een beperkte ruimte misschien inspireren?

Zelf ben ik terug van Dortmund en het was een aangename ervaring met veel boeiende contacten en vooruitzichten.  De eerste 3 dagen waren echt TOP, maar zaterdag en zondag voelden we ons een beetje "babysitter"   ???

Later plaats ik nog wel wat foto's zoals bv van het baantje "Arc en ciel"

Ciao!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Dat baantje heb ik ook staan bewonderen en bijna een half uur met de bouwer ervan aan de praat geweest. Ik was ook onmiddellijk verkocht door het knappe sporenplan en de mooie afwerking.

Evan bedankt om die foto's te plaatsen. Ik had er ook een paar genomen en die van jou zijn een mooie aanvulling.

De foto's die ik heb genomen kan je bekijken op http://fotos.modelbaanho.be/#!album-24
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

modelbaanHO

Citaat van: marc goovaerts op 13 april 2014, 21:30:19 PM
Inderdaad uitzonderlijk weinig interessante banen tov vorig jaar. Veel meer verkoopsstanden (tweedehands) in twee 'samenraapselzalen'.
Heel wat minder 'kleinseriefabrikanten, gn rocky rail, gn fabrieksstand van Kato, geen Redutex (waarvoor ik ging)...

Mijn 'vliegtuigkes'-vriend miste ook heel wat belangrijke standen.

We denken volgend jaar eens over te slaan.

Rocky Rail was wel aanwezig onder de naam PVM Distribution in hal 4 en Redutex heb ik gezien op een Spaanse verkoopsstand (ik dacht bij Startrain in hal 7). Stond Kato niet op de stand van Lemke in hal 4 ?

Maar voor het overige geef ik je wel gelijk: weinig banen en veel verkoopstanden. De banen waren in vergelijking met de laatste keer dat ik was geweest (2010) wel van een betere kwaliteit.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

doomslu

Bedankt Evan en Luc voor de foto's en uitleg!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *