Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Treinsamenstellingen

Gestart door doomslu, 02 augustus 2013, 20:36:38 PM

Hou ik me op de modelbaan aan realistische samenstellingen?

Maakt niets uit voor mij.
Ik probeer het maar heb weinig kennis van zaken.
Ik probeer het maar heb niet steeds het juiste materieel.
In hoofdzaak wel, maar ik ben geen pietje precies, dus soms is het 'ongeveer'.
Het is vaak onmogelijk omdat echte treinen te lang zijn.
Ik hou me aan realistische samenstellingen.

Metpetergaathetbeter

Rudy, er zijn nauwelijks personentreinen geweest met 14 wagons, int.treinen Luxemburg reden met 3 rijtuigen(vaak 4 of 5 of meer),trouwens als je een mooie conainertrein wilt samenstellen dan is 14 ook niet echt heel lang, voor een trein die evenlang is als een personentrein zul je ook niet echt veel goedkoper uitkomen !

Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2013, 10:31:18 AM

In tegenstelling tot personentreinen valt de kost beter mee in goederenwagons om je treinbaan realistisch te laten overkomen.
Ik heb op een paar verkoopsites al verscheidene wagons in nieuwstaat(met NEMschacht) gekocht voor pakweg 10€'t stuk.
Als je een trein met NMBS rijtuigen wil samenstellen zit je al vlug aan een veel hoger bedrag.
Daartegenover moet je niet zo veel rijtuigen kopen om een redelijke trein te vormen.
Ik heb bvb een HLE2021 met 14 kontainerwagens,stel je eens voor dat je 14 I6'n aan 45€'t stuk moet kopen...
Maar toch heb je gelijk,een dure affaire blijft het altijd,dat is geweten van modeltreinen!

;)
Klopt inderdaad, een goederenwagen koopt veel makkelijker dan een personenrijtuig. Je hebt trouwens altijd wel een andere wagon waar die wagon bij past die je net kocht. En die wagon waar de net gekochte wagon bij past past dan weer bij andere wagons en voor je het weet heb je een hele trein.
Rijtuigen moet je er al minstens 3 in een keer kopen om een beetje realistisch uit de hoek te kunnen komen, maar toch liever 5 of meer.

't Is allemaal een beetje relatief. Onlangs ging ik heel mijn kast af en telde ik eens al het materiaal dat van goed door de beugel tot net door de beugel kon en dan zie ik inderdaad dat ik wel meer dan 3x zoveel goederenwagons bezit dan personenrijtuigen.

't Is en blijft een kostelijke hobby zegt men, maar je maakt het zelf zo duur als je maar wil.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 november 2013, 10:53:34 AM
Rudy, er zijn nauwelijks personentreinen geweest met 14 wagons, int.treinen Luxemburg reden met 3 rijtuigen(vaak 4 of 5 of meer),trouwens als je een mooie conainertrein wilt samenstellen dan is 14 ook niet echt heel lang, voor een trein die evenlang is als een personentrein zul je ook niet echt veel goedkoper uitkomen !

Groeten Peter ;)


We hebben het hier over modeltreinen/banen,en ik denk dat er weinig hobbyistende mogelijkheid hebben om een trein met 14 kontainerwagens te laten rijden op hun baan,zelfs vele klubbanen zijn daarin beperkt.
Of je komt in een situatie dat de trekkende loc terzelfder tijd ook als duwloc dient aan dezelfde trein! ;D ;D ;D

En ik moet er aan toevoegen dat 14 ook bij mij al iets te veel van het goede is,men moet ze al beginnen rangschikken volgens gewicht,wil men ze probleemloos kortere bochten kunnen door'trekken'.
De werkelijkheid zullen we op de modelbaan zo goed als nooit kunnen realiseren,op enkele uitzonderingen na,het gaat hem om het idee.
Koop 10 4assige wagens aan 10 à 15€ 't stuk en je hebt al een mooie trein.
Koop daarentegen bvb de dubbeldek trek/duw van LSM,dan heb je weliswaar een zeer mooie trein,maar hij zal een pak méér kosten!

;)

Metpetergaathetbeter

#48
Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2013, 11:48:00 AM

Koop daarentegen bvb de dubbeldek trek/duw van LSM,dan heb je weliswaar een zeer mooie trein,maar hij zal een pak méér kosten!




je kan her en der nog van die andere firma's dubbeldekwagons kopen vaak kloppen ze ze naar je kop om er toch maar vanaf te komen, maar ik hoef ze niet !

Groeten Peter ;)

Trouwens die LS dubbeldekwagons vond ik in vele gevallen een koopje (waren veel goedkoper dan die I 11'en, ik dacht mijn set van 2 wagons rond een 95 euro met stuurrijtuig dacht ik iets in de 139 euro betaald te hebben al bij al vond ik dat nog best meevallen !

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2013, 11:48:00 AM


We hebben het hier over modeltreinen/banen,en ik denk dat er weinig hobbyistende mogelijkheid hebben om een trein met 14 kontainerwagens te laten rijden op hun baan,zelfs vele klubbanen zijn daarin beperkt.
Of je komt in een situatie dat de trekkende loc terzelfder tijd ook als duwloc dient aan dezelfde trein! ;D ;D ;D


Ja dat komt ervan als alles op 1/87ste is vroeger had je FLM op 1/96ste en Roco op 1/100st en kon men vroeger ongeveer 1 a 2 rijtuigen extra in de sleep hangen en in een goederentrein tot 5 goederenwagons extra.

Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2013, 11:48:00 AM
En ik moet er aan toevoegen dat 14 ook bij mij al iets te veel van het goede is,men moet ze al beginnen rangschikken volgens gewicht,wil men ze probleemloos kortere bochten kunnen door'trekken'.
!

;)

Ik ben geen specialist maar zou een druppeltje naaimachine olie op de aspunten niet helpen?
 

itchy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 november 2013, 10:53:34 AM
Rudy, er zijn nauwelijks personentreinen geweest met 14 wagons, int.treinen Luxemburg reden met 3 rijtuigen(vaak 4 of 5 of meer),trouwens als je een mooie conainertrein wilt samenstellen dan is 14 ook niet echt heel lang, voor een trein die evenlang is als een personentrein zul je ook niet echt veel goedkoper uitkomen !

Groeten Peter ;)
De meeste nacht- en autotreinen (die tot 2002-03 gereden hebben) hadden al snel 14 of meer rijtuigen hoor... Vooral die naar Italië (Freccia Del Tirreno, Brussel-Milaan, Freccia Del Sole, Vauban,...) waren legendarisch lang, soms tot 6 à 7 autodraagwagens erachter... Als je die in model wil nabootsen moet je bijna altijd compromissen maken, anders is het optisch ook niet mooi meer. Maar in het echt gingen ze dus wel zo lang... Soms moest één trein zelfs gesplitst worden in twee (want max 17 rijtuigen in een HKV toegelaten). De Luxemburg-Luik is inderdaad één van de weinige echt korte internationale treinen. Maar dat is in feite ook meer een interregio die toevallig een grens passeert...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2013, 11:48:00 AM

We hebben het hier over modeltreinen/banen,en ik denk dat er weinig hobbyistende mogelijkheid hebben om een trein met 14 kontainerwagens te laten rijden op hun baan,zelfs vele klubbanen zijn daarin beperkt.
Of je komt in een situatie dat de trekkende loc terzelfder tijd ook als duwloc dient aan dezelfde trein! ;D ;D ;D

En ik moet er aan toevoegen dat 14 ook bij mij al iets te veel van het goede is,men moet ze al beginnen rangschikken volgens gewicht,wil men ze probleemloos kortere bochten kunnen door'trekken'.
De werkelijkheid zullen we op de modelbaan zo goed als nooit kunnen realiseren,op enkele uitzonderingen na,het gaat hem om het idee.
Koop 10 4assige wagens aan 10 à 15€ 't stuk en je hebt al een mooie trein.
Koop daarentegen bvb de dubbeldek trek/duw van LSM,dan heb je weliswaar een zeer mooie trein,maar hij zal een pak méér kosten!

;)

Niemands baan is denk ik groot genoeg om met realistische goederentreinen te rijden van 20 - 30 containerwagons. Het hangt er dan ook nog eens vanaf hoe je je ruimte benut en wat voor bochten er liggen.
Want als je een beetje realistische samenstellingen wil doen rijden, dan moet je ook kijken naar de baan die je bezit en als je geen baan bezit, dan kan je gewoon doosjes kopen om in de kast te leggen.  :-X
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ERVIN

#52
Toffe discussie hier ,  ik heb wél de plaats om 30 containerwagons aan de haak te hangen , maar 1) dan moet ik al in tripple tractie rijden denk ik en 2) het is , zoals hier reeds aangehaalt , optisch echt niet mooi hoor , geloof mij maar , ik heb dat allemaal al geprobeert , max. 20 kolenwagons , en zo'n 16 containerwagons is voor mij zeker lang genoeg.
Ik heb zo'n 30 staalwagons , dat zijn van die vrij korte wagons hé , en zelfs die 30 achter mekaar vind ik optisch al niet mooi. ;)

Voor mijn reizigerstreinen beperk ik mij tot max. 8 rijtuigen + loc , alhoewel ik eigenlijk best met langere treinen kan rijden nu ik mijn perrons met 1.60m. heb verlengd in mijn kopstation. ( totale lengte van de perronsporen in mijn kopstation is nu 3.60m.)

OlivierV

Wel, in lengte heb ik vorige week eens een loc met 10 rijtuigen erachter doen rijden, dat is gewoon te lang, hoe je het ook draait of keert.

Het past daar net aan de perrons, de trein kan net binnen de kleinste sectie... 8 toont daartegenover wel weer heel mooi, 9 zou misschien nog net kunnen.

Als ik het zo bekijk adhv de foto die ik op flickr plaatste, dan toont 5 leuk, maar 8 is gewoon mooi.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Met lange treinen rijden is gewoon leuk en een uitdaging zeker als je gaat om "heel lange" treinen op een tentoonstelling - succes en belangstelling gegarandeerd (club record bij MTD is 103 goederen wagons achter een dubbeltractie 55  8)).

Om zo te rijden op de baan, en bij MTD hebben we "lange" banen met redelijke rijlengtes, speelt het "oog" ook mee. Je hebt immers gigantisch "gefoefeld" met de lengteschaal op de baan (1/1000 ipv 1/87 of zoiets in die aard) met uitzondering van onze stations die we dan toch iets langer maken  :D :D.
Op een mooie lange rijlengte van een 10-tal meter kan je een trein laten rijden met 7à8 rijtuigen of 15 wagons.
Thuis wordt dat een heel pak korter  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

De gecomprimeerde lengteschaal speelt ons inderdaad parten.
in H0: niet veel mensen hebben perronlengtes van 3 meter (en zelfs dat is op schaal nog kort)
Ik hanteer op mijn "baantje" dan ook maximale treinlengtes van 240cm.
Dan heb je toch een best mooie sleep, die nog door één loc kan getrokken worden  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Chrisrail

#56
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter

een andere oplossing is een klein regionaal stationnetje en daar stoppen alleen stoptreinen en daar is de perronlengte niet zo belangrijk en daar zouden spitsuurtreinen (zeg maar de lange) en EC het station al dan niet wat trager gewoon doorrijden !

Auto-en slaaptreinen waren langer, maar ik had het gewoon over de gewone (personen) wagons van een EC, op Oostende rijden er ook vaak treinen van een 12tal I11'en maar dat is strikt genomen wel de langste trein die normaal rondrijdt (of het moet een klimaat- of ziekenfondstrein zijn)

Groeten Peter ;)

Catje

Heb gestemd.
Ik probeer achter de locs het juiste materiaal te koppelen, maar met een reële lengte dat dat gaat op mijn in aanbouw zijnde te kleine baan niet lukken. :(
Op de clubbaan lukt dat wel en daar maak ik dan de keus of rijden met materiaal uit periode III, of uit periode IV.
Echter op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de diesellocs.

Modelspoorgroeten, ;D
Willy

Ikar

"Cisalpino" Genève aéroport-Milano



"Freccia della Calabria" Zurich-Villa.S. Giovanni




Groeten ;)