Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Treinsamenstellingen

Gestart door doomslu, 02 augustus 2013, 20:36:38 PM

Hou ik me op de modelbaan aan realistische samenstellingen?

Maakt niets uit voor mij.
Ik probeer het maar heb weinig kennis van zaken.
Ik probeer het maar heb niet steeds het juiste materieel.
In hoofdzaak wel, maar ik ben geen pietje precies, dus soms is het 'ongeveer'.
Het is vaak onmogelijk omdat echte treinen te lang zijn.
Ik hou me aan realistische samenstellingen.

janieburton

Citaat van: bellejt op 09 augustus 2013, 15:21:05 PM
voor de trein naar Luxemburg bestaan allerlei gekke samenstellingen.Gemend oranje belgisch met beige-groen CFL en daar een loc voor.Soms diesel,soms elektrisch.Ga maar eens kijken bij traintamarre.En allemaal lekker te maken want het materiaal is beschikbaar in model.Ga ik hier ook doen want vind zo'n kleurrijke trein echt een verademing tegen een enkelkleurige.

8)
 

Anarchy

@janieburton,

De Benelux rijtuigen in Fyra kleurstelling zijn eigenlijk de blauwe. Met als enige verschil dat deze bestickerd zijn met het Fyra motief. De reden is volgens mij eenvoudigweg gebrek aan 'Fyra' rijtuigen?

Mattias

Bij moeten mijn reizigerstreinen kloppen, tot op het rijtuig..
Zo heb ik mijn Vauban, die ik namaak zoals ik hem op 25 mei 2012 ben gaan fotograferen. Op 3 rijtuigen ( van de 8 ) na, heb ik hem volledig...

Mijn goederentreinen zijn echter niet tot op de wagon nagemaakt.
In het echt is ook niet iedere trein identiek aan de ander. Maar ik hou het wel zo realistisch mogelijk!
Ik ga ook geen treinen van 6 wagons gaan vormen... Voor mij gaat een volledige trein rond de 12 wagons.. (of meer ^^)
(uitzonderingen hierop zijn de bedieningstreinen!)

Met miereneuken over nummers, begin ik ook niet aan.. Mijn vauban heeft 4 rijtuigen met hetzelfde nummer rijden.. Als die rijdt, dan zie je die nummers toch niet.
Nummers van locs is dan weer wat anders! Daar zijn de nummers weer wat groter en moeilijker te verbergen..

Het samenrijden van 2 maatschappijen op 1 modelbaan, waarvan er 1 niet thuishoort, zal ik ook niet vaak doen (enkel als het om het roderen of in conditie houden van locs gaat)
Een NMBS-loc hoort op een Belgische baan en een Duitse loc op een Duitse (dit verandert dan weer als we naar de internationale locs gaan zien)
Een 28 rijdt ook in Duitsland, een 11 reed in NL en een 57 rijdt ook in Frankrijk... Maar een 23 komt niet verder dan de landsgrenzen...

Ook ik heb een stomer, en de NMBS 18 staan...
Maar beide zul je niet op dezelfde modelbaan zien rijden!
Mijn transalpin is voorzien van tp IV en mijn andere treinen eerder V of VI...
Ik zal ze allen laten rijden op de modelbaan, maar ze zullen niet samen zichtbaar zijn..


Om een lang verhaal kort te maken...
Ik tracht me te amuseren op mijn eigen manier, op een historisch verantwoorde manier...  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

dani

zo, net mijn duit in het zakje gedaan en ook gestemd.

Ik "probeer" wel, maar momenteel is er nog heel weinig verkeer op mijn baan, daar deze nog in aanbouw is.

In plaats van trein samenstellingen te gaan opzoeken, en dan na te maken, probeer ik met het materieel dat ik voorhanden heb (wat toch al flink wat is) een zo "mooi" mogelijke trein te bouwen.    Ik ben niet gebonden aan tijdperk of land, en rij alles door elkaar.  Maar toch is een stukje "realiteitszin" aan de orde, in die mate dat ik geen stoomlok ga koppelen aan een container trein TP6, of dat ik geen  Silberlinge, Donderbussen, S-Bahners en moderne IC(E) rijtuigen ga koppelen in 1 sleep.

Wel zal (in de toekomst) de mogelijkheid bestaan dat je op mijn baan een ICE-3  ziet die een  BR38 met wat oude wijnwagonnen kruist...  Of dat je in de treinenlift een  volledige "Talent" sleep (BR442)  ziet staan op de verdieping vlak boven of zelfs gewoon naast een oude BR103 met rood-beige TEE Rheingold wagonnen.   En zelfs in één van de schaduwstations een  Henschel DG500 met een paar oude bananenwagens broederlijk naast een MAK-1700 met container wagonnen van DHL.   Daarvoor zijn het dan ook  "opslagplaatsen", die schaduwstations en lift.   Er is een  stoom/Diese  BahnWerk voorzien, waar je in principe een  Ludmilla (BR232) kan zien staan op de draaischijf en dernaast in een loods de oude 03 (Red Baron ge-nick-named).  Afwisseling troef.

Het blijft een fantasiewereld...   met wat ikzef en mijn huisgenoten persoonlijk mooi vinden op dat moment :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

wie graag kleurrijk en afwisselend ziet moet maar eens een dagje in het station van Luxemburg gaan kamperen.Daar passeert een zootje van maatschappijen van alle landen.Soms zelfs door elkaar in dezelfde sleep.Wat kan het toch mooi zijn een blauw/paars SBB met een groen/beige CFL en oranje NMBS door elkaar te zien.Soms met een totaal onverwachte loc ervoor ,of zelfs 2. En dan stappen daar ook nog mensen af die heel goed geluimd zijn.

doomslu

Citaat van: bellejt op 10 augustus 2013, 11:42:28 AM
wie graag kleurrijk en afwisselend ziet moet maar eens een dagje in het station van Luxemburg gaan kamperen.Daar passeert een zootje van maatschappijen van alle landen.Soms zelfs door elkaar in dezelfde sleep.Wat kan het toch mooi zijn een blauw/paars SBB met een groen/beige CFL en oranje NMBS door elkaar te zien.Soms met een totaal onverwachte loc ervoor ,of zelfs 2. En dan stappen daar ook nog mensen af die heel goed geluimd zijn.
Ik geef je gelijk, Johnny.
Doch om groen/beige CFL's of oranje NMBS rijtuigen te zien ben je rijkelijk te laat.
Vooral die oranje zijn toch al meer dan 10 jaar verdwenen denk ik ...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

vorig jaar deze foto getrokken :



En de inlandse rijtuigen groen/beige zoals het middelste rijden nog regelmatig rond hoor.Dan wel meestal bij speciale gelegenheden hé.

Jurgen

Citaat van: doomslu op 10 augustus 2013, 12:11:40 PM
Citaat van: bellejt op 10 augustus 2013, 11:42:28 AM
wie graag kleurrijk en afwisselend ziet moet maar eens een dagje in het station van Luxemburg gaan kamperen.Daar passeert een zootje van maatschappijen van alle landen.Soms zelfs door elkaar in dezelfde sleep.Wat kan het toch mooi zijn een blauw/paars SBB met een groen/beige CFL en oranje NMBS door elkaar te zien.Soms met een totaal onverwachte loc ervoor ,of zelfs 2. En dan stappen daar ook nog mensen af die heel goed geluimd zijn.
Ik geef je gelijk, Johnny.
Doch om groen/beige CFL's of oranje NMBS rijtuigen te zien ben je rijkelijk te laat.
Vooral die oranje zijn toch al meer dan 10 jaar verdwenen denk ik ...  ;)


10 jaar zal wat overdreven zijn denk ik. Het zal eerder een jaar of 3 zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

De laatste reactie dateert van midden augustus, er zijn 93 stemmen.
Ik vermoed dus dat er nog mensen zijn die niet gestemd hebben.
Nog even onder de aandacht brengen dus...

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Voor loc's en rijtuigen hou ik mij (nu)strikt aan enkel Belgisch.
Diesels en de meest bekende Eloc's.
Maar voor goederenwagens durf ik al eens zondigen,er zitten al wat andere nationaliteiten tussen.
Maar ik dacht dat men in't echt ook zondigt,want in een echte goederentrein zit ook al eens een niet Belgische wagon(s)

;)

ERVIN

In de goederentreinen die ik hier in België al zien rijden heb is het een bont allegaartje van verschillende landen , Nederland - Duitsland - Oostenrijk - Zwitserland enz... , je zelfs Zweden ( Volvotrein).

Dus ik koop goederenwagons die ik mooi vind , zonder eigenlijk naar het land van herkomst te zien.

BD1701

Wat de samenstellingen betreft hou ik mij zoveel mogelijk aan realistische treinen, dus bij mij rijden hoofdzakelijk belgische reizigerstreinen rond, wat de goederentreinen betreft probeer ik zoveel mogelijk Belgisch te rijden, alhoewel er ook al buitenlandse goederenwagens tussen zitten, om dat die ook zo rijden in het echt, dus het blijft realistisch. Dus wa dat betreft koop ik ook goederenwagons die je hier in België ziet rijden.
 

OMC

Citaat van: BD1701 op 22 november 2013, 22:22:50 PM
Wat de samenstellingen betreft hou ik mij zoveel mogelijk aan realistische treinen, dus bij mij rijden hoofdzakelijk belgische reizigerstreinen rond, wat de goederentreinen betreft probeer ik zoveel mogelijk Belgisch te rijden, alhoewel er ook al buitenlandse goederenwagens tussen zitten, om dat die ook zo rijden in het echt, dus het blijft realistisch. Dus wa dat betreft koop ik ook goederenwagons die je hier in België ziet rijden.

Dure affaire als je het mij vraagt, je moet maar eens zien wat een "Gremberger" (Gremberg - Antwerpen-Noord) soms mee naar Antwerpen brengt :) Ben er ook eens aan begonnen, maar ...
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

oebr

Het kan toeval zijn, maar de laatste weken al veel mensen ontmoet die zich effectief beperken tot bepaalde periodes en thema's, en dat is wel fijn
want dat geeft de hobby meer allure omdat er een verhaal achter schuil gaat. Ik vind het heel interessant om verzamelaars te horen vertellen over bepaalde details van hun tijdperk of over de zoektocht naar specifiek materieel of zo.
Daarbij gemerkt dat op veel banen bepaalde belangrijke treinen toch door vaste stammen uitgebeeld worden. Maw dan is het een dure zaak zolang de stammen niet compleet zijn, maar zodra alle 'acteurs' van het 'stuk' (een uurtje rijden wordt dan een soort opvoering) klaar zijn voor de actie stopt het verzamelen..  :o
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Rangeerduivel


[/quote]

Dure affaire als je het mij vraagt, je moet maar eens zien wat een "Gremberger" (Gremberg - Antwerpen-Noord) soms mee naar Antwerpen brengt :) Ben er ook eens aan begonnen, maar ...
[/quote]

In tegenstelling tot personentreinen valt de kost beter mee in goederenwagons om je treinbaan realistisch te laten overkomen.
Ik heb op een paar verkoopsites al verscheidene wagons in nieuwstaat(met NEMschacht) gekocht voor pakweg 10€'t stuk.
Als je een trein met NMBS rijtuigen wil samenstellen zit je al vlug aan een veel hoger bedrag.
Daartegenover moet je niet zo veel rijtuigen kopen om een redelijke trein te vormen.
Ik heb bvb een HLE2021 met 14 kontainerwagens,stel je eens voor dat je 14 I6'n aan 45€'t stuk moet kopen...
Maar toch heb je gelijk,een dure affaire blijft het altijd,dat is geweten van modeltreinen!

;)