Treinsamenstellingen

Gestart door doomslu, 02 augustus 2013, 20:36:38 PM

Hou ik me op de modelbaan aan realistische samenstellingen?

Maakt niets uit voor mij.
Ik probeer het maar heb weinig kennis van zaken.
Ik probeer het maar heb niet steeds het juiste materieel.
In hoofdzaak wel, maar ik ben geen pietje precies, dus soms is het 'ongeveer'.
Het is vaak onmogelijk omdat echte treinen te lang zijn.
Ik hou me aan realistische samenstellingen.

bollen neus

Ik ben al content dat de locomotieven zo juist mogelijk gemaakt zijn die ik zelf verbouw, rest van wagons of rijtuigen vallen volgens mij mee van afwerking.Wat tijdperk betreft, zowel inlands als buitenlandse locomotieven van af begin 1955 tot heden.

gardevil

Wanneer ik een trein kan laten rijden in de juiste samenstelling OK, wanneer ik echter een trein in een niet bestaande samenstelling mooi vind, ook Ok voor mij.

Waarmee ik maar wil zeggen dat ik het voor een deel probeer en voor een deel mijn eigen zin doe.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

erik de noorman

Zo getrouw mogelijk in TP III. Goederen loks moeten goederen treinen trekken, loks voor gemengd gebruiken mogen alles trekken, sneltreinlok enkel sneltreinen, en boemeltreinen korte treinen. rangeer lok wordt enkel gebruikt om te rangeren of op te drukken. Achter elke goederentrein hoort een sluitwagon en achter elke personentrein een bagagewagon. Stam van een personentrein maakt niet zoveel uit in TP III werd er al eens door elkaar gemengd. Sneltreinen en internationale treinen  moeten wel de juiste stam krijgen.

Erik.

oebr

OEBR is gebaseerd op de samenstellingen (en zelfs uurregeling) van een bepaalde streek en bepaald tijdperk (oost-belgië in 1992), dus in principe hoofdzakelijk realistisch hier - voor zover de lengte het toelaat uiteraard. Vaak is een baan ook te kort om een realistische sleeplengte aan te houden, en hier is dat niet anders.
Enkele kleine anachronismen gun ik mezelf wel maar dan ook moet de samenstelling kloppen met hoe het ooit in het echt was.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Havoc

Ik ga uit van logische samenstellingen. Als tijdperk van loc en wagens overeenkomen is het al een eerste stap. Als de loc een trein trekt waarvoor hij ontworpen is is het nog beter (goederen loc met goederentrein dus).

Maar als ik soms eens naar foto's kijk dan zie ik dingen waarvan ik denk "kan dat nou?". Dus waarom zou ik me druk maken als het in het echt nog veel bonter en idioot is dan ik kan bedenken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

B_Modelbouw

Ik beperk me tot één spoorlijn ... Lijn 12 (en een klein beetje Lijn 27A) in een beperkte tijdsperiode (V - VI).

Reizigerstreinen rijden volgens juiste samenstelling en lengte, met uitdaging om net de specialekes
op de baan in model na te bootsen ... Den Amsterdammer is daar een mooi voorbeeld van, van bordeaux
tot zuurstokken met een blauwe NS'er ertussen of gelijk welke loc als aandrijving of op sleep.
Goederentreinen moet je soms een beperking in lengte opleggen, al zijn er ook leuke korte samenstellingen.
   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Frank_N

#21
Citaat van: Havoc op 03 augustus 2013, 20:07:12 PM
Ik ga uit van logische samenstellingen. Als tijdperk van loc en wagens overeenkomen is het al een eerste stap. Als de loc een trein trekt waarvoor hij ontworpen is is het nog beter (goederen loc met goederentrein dus).

Maar als ik soms eens naar foto's kijk dan zie ik dingen waarvan ik denk "kan dat nou?". Dus waarom zou ik me druk maken als het in het echt nog veel bonter en idioot is dan ik kan bedenken?

Mijn advies Havoc: begin een museum lijn dan kan (bijna) alles 8)

Ps: Welcome back to the show that never ends,,,,,
Hier op vinyl: http://www.youtube.com/watch?v=C_zo0FiNheI (verkeerde topic, maar toch)
Groet van Frank

Havoc

CiteerMijn advies Havoc: begin een museum lijn dan kan (bijna) alles

Neen hoor, ik heb niet genoeg fantasie daarvoor. :D Mijn idee ligt eindelijk vast en daar ga ik me ook aan houden: duits, voorstadsstation, tijperk IV (jaren '80).

Ik kijk wel eens op railfaneurope naar de foto's om te zien wat voor soort combinaties er zijn en tracht dan mijn rollend materiaal aan te vullen in die richting.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Interessante site, wel wat "graafwerk"  :D ;)
Groet van Frank

doomslu

We hebben hier al een behoorlijk aantal stemmers, waarvoor mijn dank.
Ik hoop dat er nog wat bijkomen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

hoewel in werkelijk bijna niks onmogelijk is, want op het ogenblik je dat zegt passeert een trein die het tegendeel bewijst !

Groeten Peter ;)

Frank_N

Wat heet "onmogelijk"?
Ziehier: Fleischmann 706502 (BR 65018) (ff koekelen, aub)
Model word geleverd onder tijdperk V , terwijl dit een gereviseerde lok is, uit tijdperk III.
Je kan deze lok gerust op een "museumlijn"  laten rijden.....

De V180 (Brawa 61187) welke verkocht word als zijnde tijdperk IV, Hoe dat precies zit weet ik even niet, wel dat dit een omgebouwde lok is welke uitgevoerd met 2 x 3 assen (CO-CO)  werd ingezet op nevenlijnen, om de asdruk beter te verdelen met gelijkblijvende trekkracht. Het voormalige nummer zou  BR118 (BO-BO) zijn.
Andere uitvoeringen van deze lok zijn ook tijdperk III
Dus als iemand meer info heeft.... :-\
Groet van Frank

Eres

Voor mijn baan heb ik zowel Luxemburg, Belgisch als een Nederlandse loc. Probeer zoveel mogelijk alles op de juiste wijze af te stemmen maar helaas is niet altijd alles mogelijk. Dus een beetje improviseren is dan wel noodzakelijk. Hangt ook een beetje af van het beschikbare budget. Soms is een loc die uitstekend zou passen gewoon veel te duur.

Wim

janieburton

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 augustus 2013, 20:43:22 PM
hoewel in werkelijk bijna niks onmogelijk is, want op het ogenblik je dat zegt passeert een trein die het tegendeel bewijst !

Groeten Peter ;)

Heb ook al "onozele" samenstellingen gezien, dat als je die in model zou nabootsen(als het mogelijk zou zijn indien het in model beschikbaar zou zijn) dat niemand je gelooft.

Vraagje Zie regelmatig in Brussel de "nieuwe oude " Benelux en daar zitten steenvast 1 en soms 2 oude blauwe rijtuigen tussen.

Is daar een speciale reden voor?
 

bellejt

voor de trein naar Luxemburg bestaan allerlei gekke samenstellingen.Gemend oranje belgisch met beige-groen CFL en daar een loc voor.Soms diesel,soms elektrisch.Ga maar eens kijken bij traintamarre.En allemaal lekker te maken want het materiaal is beschikbaar in model.Ga ik hier ook doen want vind zo'n kleurrijke trein echt een verademing tegen een enkelkleurige.