Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Treinsamenstellingen

Gestart door doomslu, 02 augustus 2013, 20:36:38 PM

Hou ik me op de modelbaan aan realistische samenstellingen?

Maakt niets uit voor mij.
Ik probeer het maar heb weinig kennis van zaken.
Ik probeer het maar heb niet steeds het juiste materieel.
In hoofdzaak wel, maar ik ben geen pietje precies, dus soms is het 'ongeveer'.
Het is vaak onmogelijk omdat echte treinen te lang zijn.
Ik hou me aan realistische samenstellingen.

doomslu

Zomertijd, vakantietijd, komkommertijd... maar ook tijd om na te denken.

Ik vroeg me een paar dingen af en wou graag van zo veel mensen hun eigen mening kennen via deze poll. Commentaren geven mag, deelnemen moet.  ;)

Deze eerste vraag gaat over hoe jullie op de eigen baan (of toekomstige baan) de samenstelling van de treinen gaan doen. Streef je er naar om de realiteit na te bootsen (ook al is dat soms niet evident) of maakt het voor jou niet uit dat een stomer uit 1945 de modernste rijtuigen trekken, om maar iets te noemen?

In deze poll gaan we het nog niet hebben over tijdperk en plaats en enkel spreken over het inzetten van loc + rijtuigen of goederenwagens die 'ooit' in werkelijkheid samen ingezet geweest zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Bij onze club houden aan de simpel regel.
De trein moet een echte realistische treinsamenstelling zijn.
Of je nu een oude stoomloc met oude wagons heb of een moderne Class 77 met een containertrein.
Onze clubbaan heeft twee stations anno 1990-2010 en straks een oude station anno 1950. De trein rijdt rond en moet dus overal langs komen.
Daarom proberen we zo echt mogelijk te rijden en gewoon te kijken naar ons voorbeeld. De NMBS en CFL.
Foto's op onze site. www.belux.lu
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Frank_N

OK. Deelname verplicht ;D
Heb gestemd. Good job, Luc ;)
Punt is dat in N niet alles voorhanden is om een museumlijn te runnen.
Dus: ik neem het niet zo nauw :D

Ik had graag wat Belgies materieel op min baantje , maar dat is bijzonder lastig te verkrijgen....Vooral oudere Diesels.
Groet van Frank

doomslu

Dank je, Frank. Tja, verplicht is verplicht hé.  ;)
Jij hebt aan jouw verplichtingen voldaan...  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Frank_N

Nu nog aan Belgies Materieel zien te komen. Helluppppp ::)
Groet van Frank

doomslu

Citaat van: Frank_N op 02 augustus 2013, 21:51:47 PM
Nu nog aan Belgies Materieel zien te komen. Helluppppp ::)
De Belgische N-ners zullen je wel wat tips kunnen geven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Ik hou mij zoveel mogelijk aan de realiteit, ook al heb ik geen baan maar enkel een vitrinekast. Vaak ontbreekt echter de nodige informatie over treinsamenstellingen, zeker in mijn geval omdat ik materiaal verzamel in Tijdperk 3. Misschien dat Modelspoormagazine bij gelegenheid eens een artikel kan wijden aan treinsamenstellingen, niet alleen reizigers, maar ook goederentreinen?
MC

OlivierV

#7
Ik ben zeker geen (tijdperk)purist/pietje precies, maar zolang mijn trein er realistisch uitziet ben ik tevreden. Dat mijn wagons en locomotieven niet 100% kloppen, daar ga ik mij niet druk in maken, zolang de treinen in theorie zouden kunnen hebben gereden ben ik tevree.

Ik ga dan ook geen i6-en/recente coil -en containerwagens achter een type 25 stoomloc hangen, maar eerder achter een van mijn twintigers. Goederentreinen die kunnen dan wel al eens wat bonter zijn in variëteit want het is en was niet al bloktrein wat de klok sloeg.

Als herbeginnen modelbouwer/treinliefhebber probeer ik er voor te zorgen dat wanneer ik een nieuwe machine aanschaf deze zo breed mogelijk inzetbaar is.


Om te kijken of een samenstelling een beetje op iets trekt kijk ik af en toe eens op beluxtrains.net
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BD1701

Ik hou ervan om realistsich te rijden, enkel de lengte van de trein speelt voor mij soms een rol. 12 rijtuigen is voor mij niet haalbaar, maar 8 tot 9 rijtuigen wel dus kan ik een trein met bv. I11-rijtuigen samenstellen uit 9 stuks wat voor mij zeker en vast mooi overkomt met de passende loc enzo erbij. Ik kan ontelbare werkelijke samenstellingen maken, met diverse Belgische treinen dus wil ik het allemaal zo goed als mogelijk nabootsen. Uiteraard is informatie van samenstellingen altijd meer dan welkom, gelukkig heb we al heel wat mooie besprekingen gehad in Spoorweg Journaal wat reizigerstreinen betreft, maar goederentreinen en hun samenstellingen ervan zou ook heel goeie info kunnen opleveren, dus hopelijk kan daar in de toekomst ook eens werk van gemaakt worden.
 

janieburton

In het "echt" maken ze er soms ook een potje van.
 

Geert

Ik rij zowat alles door elkaar, Belgisch, Nederlands, Duits, Frans en Zwitsers. Verschillende tijdperken, maar ik probeer toch een lok uit een bepaald tijdperk en land ook daarbij horenden wagons te laten slepen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Jurgen

Ik rij eigenlijk gewoon realistisch zoals het had kunnen zijn.

Mijn locs kunnen dus soms rijtuigen trekken die ze in praktijk niet trokken, maar de periode van inzetbaarheid komt wel overeen dus het zou ooit wel eens gekunnen hebben.
Uiteraard zijn er ook echte samenstellingen zoals een reeks 23 met M2 en dubbelspan reeks 26 met ertswagens. Alleen is die laatste iets korter dan in het echt en rijden er soms ertswagens mee die dan niet in tijdperk overeenkomen. Mijn uitleg is dan dat dit nog wagens zijn die ergens afgesteld stonden voor revisie maar door het tekort aan wagons toch ingezet werden in hun oude livrei.

Naast locs en rijtuigen rijdt er ook een reeks 41 rond op mijn baan en een tweetje in New Look, dus die rijden in het echt ook zo rond. Op een dag komt de Duikbril van Van Biervliet hen vervoegen.

Ik heb optie 3 en 4 gestemd, maar ook optie 6 zou eigenlijk van toepassing kunnen zijn op mijn samenstellingen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

C.B.

Bij mij worden het realistische samenstellingen ; natuurlijk als gevolg dat een trein (vooral containertreinen) over meerdere blokken staat en enkel dus kwijt kan in het schaduwsation , of het toekomstig goederenstation.
Nu gelukkig is mijn station dat ik aan het bouwen ben , niet van die aard om even lange treinen te parkeren (ook in de werkelijkheid niet) ; dus dat komt goed. :)
Groetjes.
Claudio.

conducteur

Ik rij Belgisch van 1955-1967, en ga ervoor zorgen dat m'n goederenstoomloc ook goederen sleept, m'n tenderloc geen internationale rijtuigen trekt en de personenstoomloc ook reizigers trekt.


Ik zorg dat het geheel min of meer klopt, maar ga niet zoeken of een lok een bepaalt type wagon of rijtuig gesleept heeft. Uiteraard geen I11 rijtuigen op m'n baan, de tijdsgeest moet kloppen en wat de loc sleept moet mogelijk in het echt gekunnen hebben.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

stevend

Omdat ik nog geen baan heb ( ook nog niet in het korte vooruitzicht ) ,maar enkel een vitrine .
Is voor mij het zoeken naar realistische samenstelling een pure ontspanning.
Dus realistisch , ja !
En alle info omstreeks 1965-1970 is welkom, dit omstreken Brugge.