Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat maakte vandaag je dag?

Gestart door OlivierV, 02 augustus 2013, 19:26:30 PM

svvander

Ik heb nog... tijd genoeg. Als ik al ooit op pensioen ga mogen/kunnen. Volgend jaar werk ik de helft van mijn leven voor mijn huidige werkgever. Tegenwoordig geen evidentie meer. 20 jaar (of meer in mijn geval) voor hetzelfde bedrijf werken in de privé is blijkbaar een uitzondering aan het worden. We zijn met 3 van dezelfde dienst die op ongeveer dezelfde moment begonnen zijn en er nog steeds werken. Al de mensen die rechtstreeks met ons werken, zijn er verse werkkrachten. (of komen van andere diensten, maar hebben niet zoveel jaren op de tellers). De trend binnen de banksector is al jaren, mensen met vervroegd pensioen te sturen. Mijn vader is zo kunnen vertrekken op zijn 58, mijn ma op haar 55 (medisch pensioen wel) en mijne stiefpa zal op zijn 57 mogen stoppen. Langs de ene kant hoop ik dat ik kan werken tot de wettelijke pensioenleeftijd... die tegen dan waarschijnlijk 68 zal zijn. Maar langs de andere kant met kinderen en kleinkinderen kan het wel heel handig zijn om vroeger te mogen stoppen. Dit weet ik uit ervaring.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Pensioen... een paar maanden gelden rekensommetjes zitten maken om vervoegd op pensioen te kunnen gaan, maar financieel niet haalbaar. Dus doorgaan tot we ons met het looprek naar het werk slepen... 2028. 67/68 jaar is toch wel erg oud. Mijn vader was op mijn leeftijd al een paar jaar op pensioen, maar dat waren andere tijden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 23 augustus 2019, 09:00:54 AM
....rekensommetjes zitten maken om vervoegd op pensioen te kunnen gaan, maar financieel niet haalbaar. Dus doorgaan tot we ons met het looprek naar het werk slepen....

Daar beslis je meestal niet zelf over...
Ik ben in 2010 verplicht gestopt met werken, door een trombose een oog verloren en dat was het dan, ik raakte niet meer door de medische schifting voor mijn rijbewijs C+E.
Kort daarop een open hartoperatie met 4 overbruggingen maakte het plaatje compleet.
Dus kon ik mijn verdere carrière op mijn buik schrijven! (gelukkig veel plaats daar... :) ;D)
1 Jaar ziekenkas en dan automatisch op invaliditeit
dwz een uitkering minder dan de helft van mijn eerdere loon! terwijl treintjes alsmaar duurder worden... ;D
Dat heeft zo geduurd tot ik nu eindelijk op pensioen raakte (01/07/19)
Dat gaf dan eindelijk een ietsje meer ademruimte....financieel dan, want door alle dagen thuis te zitten werd ik zot op dat appartementje, en dat mondde uit in de aankoop van een open bebouwing zoals men dat noemt.
Dit was dan niet verplicht, maar je moet wel maken dat leven draaglijk blijft.

;)

raf

hier na mijn tia's ook de berekening gemaakt maar toch beslist van te gaan
maandelijkse premie van ford sluiting moet ik laten vallen
10 euro per maand minder pensioen
ik zou op 3 -9 2021 op pensioen hebben kunnen gaan maar heb toch besloten om vroeger uit swt te gaan
ik moest niet meer gaan werken want ik had vrijstelling omdat ik 45/45 en 14040 dagen gewerkt had

maar de mensen die er voor gekozen hadden die premie in eens te laten uitbetalen aan een ongunstiger belasting tarief die moeten niets terug betalen en ik dus wel

maar niet geklaagd ben nu de tweede maand op pensioen en ik mag niet klagen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

steamdriven

Enkele jaren zelfstandig geweest in een buitenland. Dat was een puur idealistische job, dus pensioen-technisch brengt die quasi niets bij. Daarna door omstandigheden jarenlang mantelzorger geweest. Ook niet interessant voor de toekomst maar toch blij dat ik het heb kunnen doen. En dan bij het spoor mogen beginnen als treinbestuurder. Met mijn voorgaande historie kom ik niet aan een volledige carrière volgens vadertje staat en moet momenteel blijven tot wanneer ik 67 word, m.a.w. 01/11/2036.
NMBS moet daartegen zijn intern reglement ook wijzigen want daar is 65 nog steeds het maximum. Anders vlieg ik nog 2 jaar op de dop. En hoe ik dat fysiek ga waarmaken om tot mijn 67 nog steeds door de jaarlijkse strenge medische en psychotechnische controls te komen, of op en af mijn tgv te geraken in de bundels, dat weet ik nog niet.
Ik doe mijn job heel erg graag maar toch mixed feelings over de toekomst.  ::)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Olivier77

Ter info mensen,

Ik heb 41 jaar gewerkt en wordt morgen 63.
En geloof mij, ik ken rond mij maar heel weinig mensen van mijn
leeftijd die nog werken.
De meesten zijn allemaal al met pensioen.

Mvg

Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Metpetergaathetbeter

dan moet jij ne keer wat meer tss de jonge mensen komen hé Olivier ;D

raf

ga ik niet op antwoorden want het kan ook nog anders maar dan gaan jullie beginnen schelden en mij namen noemen ;nee ga ik dus niks op zeggen


wat mijn dag maakt dat de abc diode's binnen zijn gekomen en ik weer volle bak rem modules kan gaan maken zie


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Pensioen, een tijdstip van grote veranderingen

Sven, een tip: ook al is je pensioen nog ver af, begin er al aan te denken vooral op financieel vlak.

Aan al de gepensioneerden: profiteer ervan en tracht te stoppen met negatieve gedachten inzake "te klein pensioen".  Nu je tijd zou moeten hebben, kijk eens wat je hier in België allemaal kunt krijgen voor wat je aan belastingen betaald en ga eens kijken in het buitenland (waar we zo graag naar refereren als het over de hoogte van het pensioen gaat).

Roland

Metpetergaathetbeter

Citaat van: rgp op 23 augustus 2019, 13:53:11 PM
Aan al de gepensioneerden: profiteer ervan en tracht te stoppen met negatieve gedachten inzake "te klein pensioen".  Nu je tijd zou moeten hebben, kijk eens wat je hier in België allemaal kunt krijgen voor wat je aan belastingen betaald en ga eens kijken in het buitenland (waar we zo graag naar refereren als het over de hoogte van het pensioen gaat).
wijze woorden  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: rgp op 23 augustus 2019, 13:53:11 PM
Aan al de gepensioneerden:...kijk eens wat je hier in België allemaal kunt krijgen voor wat je aan belastingen betaald en ga eens kijken in het buitenland (waar we zo graag naar refereren als het over de hoogte van het pensioen gaat).

Re: Wat maakte vandaag je dag?
« Reactie #3740 Gepost op: Gisteren om 14:00:28 »

    Citaat

Stoppen: +/- 01/03/2021
Pensioen: Officieel op 01/05/2021
Emigreren (hopelijk): +/- 01/06/2021

Roland

::)
Zo goed is het hier!!! ;D ;D

;)

bollen neus

Bericht gekregen dat besteld Weinert messing onderdelen morgen in Houten liggen te wachten op afhaling, das goed nieuws.
Den Eric.

Andress24

Net jaarabonnement geschenkt gekregen, hoera!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

dani

Citaat van: Andress24 op 24 augustus 2019, 10:41:03 AM
Net jaarabonnement geschenkt gekregen, hoera!
Aan je enthousiasme te zien, is het ofwel eentje op de Playboy oftewel of Dobbit magazine ???
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

svvander

Bestaat dat nog Playboy?  :o In elk geval, vroeger kochten ze het voor de interessante reportages... ik denk dat die ondertussen niet meer interessant genoeg zijn, want ik ken niemand meer dat deze koopt.

Maar goed: wat maakte mijn dag? Zoals ik al schreef bij dedju toch... onze adoptiekat is vandaag toegekomen en goede vriendjes met de zoon. Plakt constant aan zijn lijf. Leuk om te zien dat ze elkaar aanvoelen. Wat nog? Ik heb mijn Busch Feldbahn!!!! (ook te lezen in een ander draadje). Ik heb ondertussen nog een leuke Roco wagon gescoord aan een redelijke prijs en ik heb LED-jes en condensators (of weerstanden) gekocht voor de ombouw van mijn 34661 (Reeks 54 van Märklin, die ik ga ombouwen met een setje die ik had gekocht voor mijn DHG 500, maar die dus verkeerd was toegekomen, ook te lezen in een ander draadje).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be