Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wat maakte vandaag je dag?

Gestart door OlivierV, 02 augustus 2013, 19:26:30 PM

rgp

Dag,

september 1978 - 2 zit - 1°kan Ind ing: totaal 592/1000 (dus 8 ptn te weinig op 1000 !) en één vak met 10/20.
Resultaat: bissen
Als men dit vandaag toepast, slaagt er gewoon niemand.

En nog vroeger:
juni 1971: einde lager onderwijs: oa kunnen schrijven ZONDER fouten (kunnen de meesten nu niet en zullen het nooit kunnen)
juni 1977: einde middelbaar onderwijs: tweetalig (alhoewel latijn-wiskunde gedaan)
nu komen ze op een sollicitatie vertellen dat materiaalkennis te lang geleden is (zijn dan amper 18 maanden afgestudeerd)

En zo kunnen we doorgaan.

Wat is er dan "beter" nu ?  ze hebben een groter mond en een groter eisenpakket.

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 13 juni 2014, 15:38:12 PM
Dag,

september 1978 - 2 zit - 1°kan Ind ing: totaal 592/1000 (dus 8 ptn te weinig op 1000 !) en één vak met 10/20.
Resultaat: bissen
Als men dit vandaag toepast, slaagt er gewoon niemand.

En nog vroeger:
juni 1971: einde lager onderwijs: oa kunnen schrijven ZONDER fouten (kunnen de meesten nu niet en zullen het nooit kunnen)
juni 1977: einde middelbaar onderwijs: tweetalig (alhoewel latijn-wiskunde gedaan)
nu komen ze op een sollicitatie vertellen dat materiaalkennis te lang geleden is (zijn dan amper 18 maanden afgestudeerd)

En zo kunnen we doorgaan.

Wat is er dan "beter" nu ?  ze hebben een groter mond en een groter eisenpakket.

Roland

De nagel op de kop!

En ja ze denken dat ze het beter kennen dan de oude "rotten" in het vak; ze hebben zelfs het lef om tegen deze oudere werknemers te zeggen, die het werk al jaren doen, dat ze verkeerd bezig zijn.  :o ::)
 

Stieven76

Citaat van: janieburton link=topic=18191.msg261402#msg261402
De nagel op de kop!

En ja ze denken dat ze het beter kennen dan de oude "rotten" in het vak; ze hebben zelfs het lef om tegen deze oudere werknemers te zeggen, die het werk al jaren doen, dat ze verkeerd bezig zijn.  :o ::)

Soms is dat ook wel zo. Sommige oude rotten houden halstarrig vast aan oude technologie omdat niet mee willen/kunnen met de nieuwe, ook al zou dat een verbetering zijn...

raf

het verschil tussen de ouderen en de jongen word hier wel heel duidelijk gemaakt

kosten plaatje 7.5 miljoen dat hier omvalt en dit nadat de oude  voormalig projectmanager zei dat de stabiliteit van het jacht niet goed was
ging de nieuwe projectmanager wel door met het te water laten met dit specataculaire resultaat

https://www.youtube.com/watch?v=KbqT6X5Rb8E

tja soms hebben de ouden wel gelijk en zitten de kindjes dan met een groot probleem

wie niet luisteren wil moet maar voelen klopt nog altijd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

Ja... Misschien is het nu moeilijker om 12 te halen? Ik denk niet dat je dat nog kunt vergelijken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

Ik heb al veel bijgeleerd van jongere ingenieurs en meestal hebben zij ook veel geleerd van mij. Als de wil er is om samen te werken, is "wie is nu de beste" niet van belang!

raf

vandaag stond de buurman hier met twee dozen

dit was de inhoud










de belgische electro loc met zijn zilveren wagons kunnen bij de tgv terecht maar de rest ????
had ik dit nu vroeger gekregen dan had ik minder rails moeten aan kopen voor het tgv traject
maar een gegeven paard moet men niet in de mond kijken dus we zien wel wat we der mee doen
hij komt nogal nu en dan eens kijken en dus echt weg doen is dan geen optie eigenlijk

gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Hallo,

Rian heeft de mop van het jaar.  Nu moeilijker als vroeger om een 12 te krijgen  :) :)

Roland

Havoc

Citaat van: Stieven76 op 14 juni 2014, 10:13:49 AM
Citaat van: janieburton link=topic=18191.msg261402#msg261402
De nagel op de kop!

En ja ze denken dat ze het beter kennen dan de oude "rotten" in het vak; ze hebben zelfs het lef om tegen deze oudere werknemers te zeggen, die het werk al jaren doen, dat ze verkeerd bezig zijn.  :o ::)

Soms is dat ook wel zo. Sommige oude rotten houden halstarrig vast aan oude technologie omdat niet mee willen/kunnen met de nieuwe, ook al zou dat een verbetering zijn...

Klopt eigenlijk ook wel wat. Zit hier met zo'n bende die halstarrig vasthoudt aan hun oude manier van doen. Willen bvb absoluut niet horen van een versiecontrolesysteem voor documenten in te voeren. Ze hebben wel geen enkel idee wat nu de laatste versie is, waar die ergens staat of wat de laatste veranderingen zijn. Ze hebben het altijd zo gedaan.

Citeerkosten plaatje 7.5 miljoen dat hier omvalt en dit nadat de oude  voormalig projectmanager zei dat de stabiliteit van het jacht niet goed was
ging de nieuwe projectmanager wel door met het te water laten met dit specataculaire resultaat

Tja, als ik die bovenbouw ziet dan vrees ik toch al het ergste en ik ben geen deskundige in scheepsbouw.

CiteerIk heb al veel bijgeleerd van jongere ingenieurs en meestal hebben zij ook veel geleerd van mij. Als de wil er is om samen te werken, is "wie is nu de beste" niet van belang!

Twijfel ik niet aan. Heb gelijkaardige herinneringen toen ik begon in de echte wereld. Maar je moet langs de 2 kanten daar oog voor hebben.

CiteerJa... Misschien is het nu moeilijker om 12 te halen? Ik denk niet dat je dat nog kunt vergelijken.

Dat het moeilijk te vergelijken is denk ik ook. Maar dat het moeilijker is om een 12 te halen denk ik niet. Denk ook niet dat het (veel) gemakkelijker is

Net zoals de (nog) oude(re) knarren hier vrees ik dat het met het onderwijs aan het mislopen is. Er wordt gewoon te weinig tijd gestoken in grondig begrijpen en basiskennis. Dat wat je op lange termijn onthoudt en dat ervoor zorgt dat je later nieuwe zaken gemakkelijk(er) oppikt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Stieven76 op 14 juni 2014, 10:13:49 AM
Citaat van: janieburton link=topic=18191.msg261402#msg261402
De nagel op de kop!

En ja ze denken dat ze het beter kennen dan de oude "rotten" in het vak; ze hebben zelfs het lef om tegen deze oudere werknemers te zeggen, die het werk al jaren doen, dat ze verkeerd bezig zijn.  :o ::)

Soms is dat ook wel zo. Sommige oude rotten houden halstarrig vast aan oude technologie omdat niet mee willen/kunnen met de nieuwe, ook al zou dat een verbetering zijn...

Als de werkwijze de goede is waarom veranderen? Als er maar 1 manier is om te doen waarom veranderen?
 

Havoc

#1165
Is die werkwijze wel de goeie? Heb je wel gekeken of er maar 1 manier is? Kijk je wel af en toe eens of er geen nieuwe manier is die je kan evalueren? Veranderen om te veranderen heeft geen zin. Maar de tijd staat echt niet stil en velen die in zo'n straatje zitten hebben oogkleppen op. Gevolg is dat je eigenlijk het geld door ramen en deuren smijt. Voorbeeldje uit de dagelijkste praktijk:

De behuizing voor een elektronisch toestel wordt extern gemaakt. De fabrikant voorziet in de achterwand de nodige gaten om de printplaten vast te zetten. Bij ons worden dan eerst lange bouten M3 door die gaten gestoken, dan met een boutje en veerring vastgezet, dan een plastic afstandsbus erover. Als alle bussen er staan de pcb over de draadeinden en met een rondel en een boutje vastgezet. Zo doen ze dat al jaren.

Als ze mij nu even zouden laten doen, dan perst de fabrikant daar direct metalen afstandsbussen in de achterwand en worden de pcb's vastgeschroefd met een boutje waar de rondel reeds rondzit. Dat de afstandsbus in metaal is maakt niets uit want er is geen contact voorzien op de pcb. Een puzzel van een klein half uur wordt dan op 5 minuten gedaan. Je moet de geschilderde kast niet meer omdraaien en veel minder behandelen, ipv 4-5 stukken in stock enkel nog 1, je kan geen rondellen meer verliezen als je ooit een pcb moet vervangen.

En het is niet dat iets dat al 20 jaar geleden ontworpen is dat nog in dienst is zonder veranderingen. De kast en pcb zijn vorig jaar nog maar "aangepast". Er zijn aan hetzelfde toestel zo nog veranderingen mogelijk, ik krijg de rillingen als ik alle elektrische verbindingen zie. Maar ja, het is altijd zo geweest hé. Men vergeet echter vaak dat loonkost niet meer is wat het geweest is.

Nog zo'n goeie: ik vraag hoe ik mijn email lokaal op de laptop kan zetten. Probleem is dat we met webmail moeten werken maar dat je soms bij de klant ergens op een werf eens een email van een leverancier zou moeten kunnen raadplegen. Wel, dat kan niet want het is altijd zo geweest. Als ik dat toch wil dan moet ik elke email uitprinten naar pdf en zo bijhouden....

Stilstaan is achteruitgaan
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 15 juni 2014, 12:29:22 PM
Is die werkwijze wel de goeie? Heb je wel gekeken of er maar 1 manier is? Kijk je wel af en toe eens of er geen nieuwe manier is die je kan evalueren? Veranderen om te veranderen heeft geen zin. Maar de tijd staat echt niet stil en velen die in zo'n straatje zitten hebben oogkleppen op. Gevolg is dat je eigenlijk het geld door ramen en deuren smijt. Voorbeeldje uit de dagelijkste praktijk:

De behuizing voor een elektronisch toestel wordt extern gemaakt. De fabrikant voorziet in de achterwand de nodige gaten om de printplaten vast te zetten. Bij ons worden dan eerst lange bouten M3 door die gaten gestoken, dan met een boutje en veerring vastgezet, dan een plastic afstandsbus erover. Als alle bussen er staan de pcb over de draadeinden en met een rondel en een boutje vastgezet. Zo doen ze dat al jaren.

Als ze mij nu even zouden laten doen, dan perst de fabrikant daar direct metalen afstandsbussen in de achterwand en worden de pcb's vastgeschroefd met een boutje waar de rondel reeds rondzit. Dat de afstandsbus in metaal is maakt niets uit want er is geen contact voorzien op de pcb. Een puzzel van een klein half uur wordt dan op 5 minuten gedaan. Je moet de geschilderde kast niet meer omdraaien en veel minder behandelen, ipv 4-5 stukken in stock enkel nog 1, je kan geen rondellen meer verliezen als je ooit een pcb moet vervangen.

En het is niet dat iets dat al 20 jaar geleden ontworpen is dat nog in dienst is zonder veranderingen. De kast en pcb zijn vorig jaar nog maar "aangepast". Er zijn aan hetzelfde toestel zo nog veranderingen mogelijk, ik krijg de rillingen als ik alle elektrische verbindingen zie. Maar ja, het is altijd zo geweest hé. Men vergeet echter vaak dat loonkost niet meer is wat het geweest is.

Nog zo'n goeie: ik vraag hoe ik mijn email lokaal op de laptop kan zetten. Probleem is dat we met webmail moeten werken maar dat je soms bij de klant ergens op een werf eens een email van een leverancier zou moeten kunnen raadplegen. Wel, dat kan niet want het is altijd zo geweest. Als ik dat toch wil dan moet ik elke email uitprinten naar pdf en zo bijhouden....

Stilstaan is achteruitgaan

Hallo,

Het werk wat ik en andere collega's doen kan maar op 1 manier gedaan worden, dit wordt bepaald door de programma's die we gebruiker, wij de gebruikers kunnen niets veranderen aan het programma, als wij een bepaalde taak doen moeten wij een bepaalde tekst in typen of als je dat wilt een code, is die niet in de correcte volgorde dan gebeurt er niets. Ik weet ook dat het "eventueel misschien anders zou kunnen" maar het programma laat het niet toe en ons bedrijf is gebruiker en moet volgen wat de klant ons geeft aan programma.

Het is geen kwestie van stilstaan het is de kwestie dat de klant bepaald welk programma dat wordt gebruikt en of het beter kan? Ja misschien maar de klant bepaald hoe hun programma werkt.
 
 

Stieven76

#1167
Citaat van: janieburton op 15 juni 2014, 11:53:57 AM
Citaat van: Stieven76 op 14 juni 2014, 10:13:49 AM
Citaat van: janieburton link=topic=18191.msg261402#msg261402
De nagel op de kop!

En ja ze denken dat ze het beter kennen dan de oude "rotten" in het vak; ze hebben zelfs het lef om tegen deze oudere werknemers te zeggen, die het werk al jaren doen, dat ze verkeerd bezig zijn.  :o ::)

Soms is dat ook wel zo. Sommige oude rotten houden halstarrig vast aan oude technologie omdat niet mee willen/kunnen met de nieuwe, ook al zou dat een verbetering zijn...

Als de werkwijze de goede is waarom veranderen? Als er maar 1 manier is om te doen waarom veranderen?

Zoals ik schreef: ...ook al zou het een verbetering zijn...

dani

MTE ..... Gat in de portemonnee maar weer wat leuke wagons rijker !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 15 juni 2014, 19:20:53 PM
MTE ..... Gat in de portemonnee maar weer wat leuke wagons rijker !

Uitverkoop of is het een blijver?