Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat maakte vandaag je dag?

Gestart door OlivierV, 02 augustus 2013, 19:26:30 PM

raf

bericht gekregen dat we terug mogen gaan varen op het zilvermeer
heeft niks met treinen te maken maar na een paar maanden thuis zitten een hele verademing dat we dus terug mogen opstarten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Das inderdaad goed nieuws Raf
Den Eric.

eddy

Wij zijn verleden donderdag terug mogen starten Raf, wij zijn elke donderdag aanwezig vanaf 19u. We zitten onder de campingwinkel. Altijd welkom.

SuSke

Ook wij zijn terug opgestart met de "normale" werking op donderdag en hebben er zaterdag gelijk een eerste "inhaalrijdag" aan vast gehangen.

20200613_160824 by Frans Peeters, on Flickr

Een paar niet bewerkte filmpjes (foto's aanklikken).
Kijk uit voor de nieuwste technologie onder de electrische ÖBB-locomotieven: wireless of dan toch een "last-mile"-versie  ;D ;D

20200613_161020 by Frans Peeters, on Flickr

20200613_170153 by Frans Peeters, on Flickr

20200613_170640 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erwin9

Mannen,

Waarop baseren jullie zich voor het openen van jullie club naar "normale" omstandigheden?  wij krijgen slechts toelating voor maximaal 20 personen!!!
we lossen dit momenteel op door alle dagen te openen voor maximum 20 personen. op deze manier krijgen alle leden de kans om met enige regelmaat langs te komen.  Van de stadsdienst uit krijgen wij echter slechts toelating voor 20 personen per dag, onafhankelijk van de grootte van het lokaal!

Weer een typische Belgische situatie blijkbaar? de teksten zijn "zo" duidelijk dat je ze op alle mogelijke manieren kan "lezen", behalve op de juiste manier  :-\
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Rangeerduivel

Het zal voorlopig nog een tijdje verre van "normaal" blijven denk ik.

Wij bij Amsac, die maar een klein clubje is, komen samen per 5 man, met inschrijving via dropbox, en dat een aantal dagen per week.
Zo krijgen alle leden eens de kans om langs te komen met een zeer beperkt risico

;)

rgp

Erwin9,

Als ge maar met 20 zijt is er geen probleem ::)

Het hangt ook af wat ge aanmeldt.  Gesloten verenigingen (dus geen bezoekers) mogen, dacht ik, tot 50.

Roland

PietB

Vandaag weer eens een heel andere weg in modelbouwland ingeslagen.
Mijn eerste siliconen mal gemaakt.
Ik had in het verleden een keer met mijn 3-d printer een keermuur gemaakt.
Maar omdat vanwege de detaillering het printen bijna 13 uur duurde, had ik het idee van deze geprinte wand een siliconen afdruk te maken om dan met kunsthars of gips meerdere kopieën te maken.
Dus siliconen aangeschaft en vanmorgen van styreen een bakje gemaakt en de siliconen en katalysator gewogen en gemengd.
Het bakje vol gegoten met een plm 9mm diepe laag siliconen.
Het positieve model er in gedrukt.
En afwachten maar, na een uur of 4 de zaken uit elkaar gehaald.
Et voila


Een klein leermoment je kunt beter de siliconen over het positieve heen gieten, dan de positieve in de massa drukken.
Bij het uitharden ontstaan kleine lucht belletjes die om hoog komen.
Dus heb ik hier en daar kleine gaatjes in de wand zitten, soit de volgende keer beter.

Dat maakte mijn dag

grt Piet.

bollen neus


Rangeerduivel

Citaat van: PietB op 17 juni 2020, 18:44:00 PM
Bij het uitharden ontstaan kleine lucht belletjes die om hoog komen.

Hallo Piet,
Ik weet niet hoe jij te werk gaat, en Ik wil hier niet de "schoolmeester" uithangen, maar misschien kan volgende tip helpen...
Ik heb dat gezien toen ik tussen mijn 15 en 19 jaar (als pistoolschilder) in een plastiekfabriekje werkte waar men polyester goot in siliconen mallen;
er werd eerst een kleine hoeveelheid van de polyester in de mal gegoten en die werd dan met een penseel/verfborstel over de hele mal uitgesmeerd, en dat over de ganse binnenkant van de mal, met extra aandacht voor de holtes en putjes in de mal, want dat werden dan uiteindelijk de hoeken en uitsteeksels bij het positief.
Dat om te vermijden dat in de buitenkant van het positief open luchtbelletjes zouden ontstaan.

Dat was dan een eerste mengeling die zachtjes begon te reageren op het ogenblik dat de tweede mengeling zijn catalisator kreeg en bijgegoten werd.
Wat er zich binnenin de massa afspeelde was natuurlijk minder belangrijk...

;)

bellejt

normale werkwijze is de massa over de mal gieten en deze op een triloppervlak zetten/leggen.Dan komen de bubbeltjes gewoon naar boven getrilt.Zo deden wij het vroeger en wordt het ook gedaan met plaaster modellen.

SuSke

Citaat van: erwin9 op 17 juni 2020, 17:29:08 PM
Mannen,

Waarop baseren jullie zich voor het openen van jullie club naar "normale" omstandigheden?  wij krijgen slechts toelating voor maximaal 20 personen!!!...

Die "normaal" is zo normaal dar er wel een boel voorwaarden aan verbonden zijn die de leden allemaal hebben gekregen in een mailing.
Bovendien zijn we ook niet met zoveel "actieve" leden dat we boven de toegelaten maximum komen.
De toelating werd van de administratie van de burgemeester verkregen zonder verdere beperking.

tussen haakjes: op donderdag waren er 14 leden, en op zaterdag zelfs maar 9. Dus nog geen paniek.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 17 juni 2020, 19:09:39 PM
Citaat van: PietB op 17 juni 2020, 18:44:00 PM
Bij het uitharden ontstaan kleine lucht belletjes die om hoog komen.
Ik heb dat gezien toen ik tussen mijn 15 en 19 jaar (als pistoolschilder) in een plastiekfabriekje werkte waar men polyester goot in siliconen mallen
Zover ben ik nog niet Rudy, dit was de productie van de mal.
Maar je geeft een tip die ik zeker mee neem, als ik in de mal ga gieten.

Citaat van: bellejt op 17 juni 2020, 19:29:27 PM
normale werkwijze is de massa over de mal gieten en deze op een triloppervlak zetten/leggen.Dan komen de bubbeltjes gewoon naar boven getrilt.Zo deden wij het vroeger en wordt het ook gedaan met plaaster modellen.
Ik heb ook nog een tunnelingang waar ik een mal voor ga maken, ik heb nu de smaak te pakken.
Want daar wil ik er zeker ook 4 van op de baan hebben.

Dus deze tips zijn zeer welkom.

Citaat van: bollen neus op 17 juni 2020, 18:52:12 PM
Mooi Piet.
Dankjewel Eric.

grt Piet.

erwin9

Hallo Roland,

Wij dachten ook dat we met meer aanwezig mochten zijn, maar we vinden nergens een geschreven item of bevestiging hiervan. Voor de twintig mensen hebben we een schriftelijke toelating van de Stad Sint-Niklaas. Maar aangezien we momenteel met meer dan 120 leden zijn is het niet makkelijk om een planning uit te werken. Van onze collega's van Amsac hebben we een tip gekregen om te werken met Doodle, en dat doen we nu. Iedereen (leden) kan inschrijven, elke dag van de week, maar maximum 20, en deze poll zit redelijk snel op twintig ;-)

Dus het zou wel erg interessant zijn als wij een schriftelijke bevestiging hadden om tot 50 personen te gaan, en uiteraard zonder publiek.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

eddy

Hoi Erwin,
wij hebben 12 leden ingeschreven. Als er 5 a 7 komen is dat al een mooie opkomst.
Er is ontsmettingsmateriaal voorzien en dragen mondmaskers. Trachten onze 1.5 m te respecteren en er is gevraagd om als men zich niet goed voelt en of koorts heeft thuis te blijven.