Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wat maakte vandaag je dag?

Gestart door OlivierV, 02 augustus 2013, 19:26:30 PM

raf

nichtjes en vriendinnen /vrienden op bezoek gekregen
een wafje hier afgezet om op te passen want de jeugd gaat uit en de ouwe zakken zitten voor de pc op het MBF hahaha
wel plezant dat je zo een tijdje van die jeugd kunt genieten (spijtig van die grrrrrrr vrijf telefoons )
dus we honden sitten vandaag
vrouwtje lekker eten gemaakt al kookt ze door het jaar ook lekker maar van daag osse tong in madeira saus met groenvoer en kroketten

en nu uitbuiken en dan nog chocolade mouse als nagerechtje
dus ja ikke best tevreden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

Citaat van: Dirky op 24 december 2015, 18:04:59 PM
Eindelijk mijn nieuwe portable workstation besteld en nog belangrijker; Inventor software!
Tot nu toe moest alles 2D gebeuren met gratis software maar vanaf Januari kan ik er dus koeken op geven!  :D

... maar nu eerst verjaardagsfeestje voor mijn echtgenote! :)
Geef ze drie dikke kussen van mij!

raf

inventor heb ik reeds een paar maanden en niet gemakkelijk da programma hoor hugo
ik heb daar de koppen in getekend en daar krijg ik dus die rondingen niet goed in als ook die schuine kanten
de schuinte is 0.2 mm en das niet veel maar wel zichtbaar als je op de kop kijkt
gr raf en amuzement met het programma ik heb de studenten versie van inventor
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

@Raf; ik werk beroepshalve al met inventor sedert versie 5.3 en dat moet ergens het jaar 1999 geweest zijn... :)

raf

hallo dirk

ja en ik werk er heu 10 dagen mee of zo iets
voor 2 D nanocad wat veel beter aan sluit aan het vroeger geleerde autocad programma
alleen die laatste versies zijn zo groot geworden en je hebt er niks van nodig voor de hobby
na dat foerd gestopt is heb ik dus ook geen autocad meer en dus op nanocad over gegaan en dat beviel direct
alleen het kan geen 3D
 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Als alles goed gaat, dan wordt mijn grootvader maandag eindelijk uit het ziekenhuis ontslagen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

deze nacht slecht geslapen maar wel veel geprogrammeerd
de processor word vervangen door een  16f648A met dubbel geheugen
want de 16F628A zit bom vol en dan kom ik nog niet toe
de 648 is besteld en komt eerdaags wel binnen vallen
in die processor kan ik heel het programma kwijt om het verzorging depot te sturen
ik moet wel bekennen dat ik alleen de rijweg kan instellen voorlopig want geheugen gebrek is het probleem
zo heb ik moeten inboeten wat de draai schijf aan gaat en ik dus niet van plaats 14 -17 -16 een keuze kan maken in de loodsen
maar daar de schijf door een aparte processor word aan gestuurd is dat geen probleem want de schijf maakt dan zelf de keuze
ik moet er wel rekening mee houden dat als ik het programma herschrijf voor de andere kant van de baan ik iets ga moeten doen aan dat geheugen probleem
eventueel twee processoren koppelen met een snelle bus verbinding zodat de een alles wat binnen komt naar nummer 2 door geeft die alleen maar berekeningen doet en deze terug door stuurt naar pic 1 die dan ook de uitvoer verzorgd
dit kan ik reeds eventueel testen met deze processor

gr raf en nu de slaven maken en wachten op de relais sturingen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Vandaag een zeldzame Tonfunk Bodan 200 van 1958 (tot nu toe nog geen enkele foto van gevonden  op 't internet waar de radio volledig op staat) weer aan de praat gekregen :-)
Zondag gekocht als perte-totale voor 3 euro op een lokale rommelmarkt en geen extra kosten moeten aan doen.
Contacten van de schakelaars en in de buisvoeten en de pennen van de buizen allemaal goed gereinigd en de radio doet het weer.
Gelukkig was de ECC85 van de FM tuner nog OK want die buizen worden niet meer gemaakt...
Wel een ambetant geval waarbij het chassis aan het net ligt.
Als ik ooit eens heel veel tijd over heb zal ik misschien preventief de condensatoren vervangen alhoewel de kans groot is dat hij na her monteren in een bananendoos verdwijnt en bij al mijn andere wordt gestockeerd...
't Was eens wat anders dan aan moderne elektronica te werken  ;)


raf

zo hebben wij vroeger er een gehad ie in zo een meubel stond dacht ik
en ja die buizen worden inderdaad niet meer gemaakt
al worden er terug high end versterkers gebouwd met buizen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Dat zal een andere geweest zijn Raf, dit is maar een kleintje :-)



Huugooke

"Tonfunk"? DDR?
en een ECC85 kan je nog steeds krijgen hoor, kost maar een kleine dertig $

efl045

#2486
Neen, Tonfunk was van Karlsruhe, maar de radio ziet er wel Oost Duits uit :-)
Tonfunk werd overgenomen door Grundig.
't Moet een laag budget modelleke geweest zijn want ze maakten voor de rest prachtige toestellen.
En met een ECC85 moet je heel goed opletten, ze leveren meestal een vervanger die het in de meeste tuners niet doet... Zelfs Conrad levert dat zogezegd nog maar lees eens bij de commentaren wat de kopers uit het doosje hebben gehaald....De buis wordt al vele jaren niet meer gemaakt en is bijna nooit door iets anders te vervangen, je moet veel geld geven voor een oude gebruikte en dan hopen dat die het nog een tijdje doet. Ik heb er gelukkig nog wat op stock voor als ik er eentje nodig zou hebben  ;)

efl045

Aan dezelfde werkbank waar ik enkele dagen geleden een Tonfunk uit 1958 weer tot leven heb gewekt is zopas een nieuw radiootje geboren, mijn 11 jarige kleinzoon heeft met succes een Velleman  Digitale FM-radio MK194 in elkaar gezet. Een beetje tijdreizen is altijd leuk  :)

Arno bij de eerste luistertest:


't Is een heel mooi en heel goed radiootje:


't Heeft zelfs een nostalgisch tikje: bij het inschakelen zwelt het volume heel langzaam aan, precies een buizenradio.
Ja, tegenwoordig kunnen ze digitaal al wat vroeger vanzelf ging  ;)

Hier is de opvolging in ieder geval verzekerd.

philippe_007


dani

Een PIC'je en een LM 386 audio trap... meer heb je niet nodig :-) :-) :-)


Zo leert de jeugd ook de wereld van de elecronica kennen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.