Stansefe - rommelhoekje naast de loods

Gestart door Stieven76, 01 augustus 2013, 15:42:12 PM

doomslu

Alhoewel ik ook iets met techniek heb, ben ik eigenlijk nooit met techniek bezig aan m'n baan. Tenzij je rails bedraden als 'techniek' beschouwd.
Al mijn kinderen zijn eerder met iets van 'kunst' bezig, behalve één zoon, die richting informatica is uitgegaan (is ook kunst denk ik  ;)). Die heeft mij een webapplicatie gemaakt waarmee we de schikking en lengte van de artikels van MSM kunnen visualiseren en aanpassen.
De meisjes waren vaak met mij bezig aan de scenery, zonder dat ik het moest vragen!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stieven76

Mijn dochter komt idd ook regelmatig vragen of ze kan meehelpen of wanneer ik nog eens een ovaaltje leg zodat ze met mijn oude Lima spullen kan rijden. Daar hangt ze dan zelf zoveel wagons achter als ze maar kan. Meestal zit de locomotief dan achter zijn eigen gat aan  ;D

Met dit klein moduleke kan ze niet zoveel helpen, maar zo'n eigen hoekje is mss nog wel een idee. Ik wist nog niet goed wat ik in de linker bovenhoek zou maken of zetten, daarvoor moet ik eerst nog eens gaan rommelen op de zolder in mijn bakken met huisjes ed. Ik zal haar wat mee laten beslissen, gaat ze zeker leuk vinden  :D

Daarnet al een deel railstaven in roestkleur geschilderd, geeft toch weer een ander zicht.

Stieven

Stieven76

Ondertussen de railstaven ook bijna allemaal in roestkleur geschilderd (Revell mat 83) en mijne nest een beetje opgeruimd  ;D
De nieuwe wissel lag vrijdag ook op de mat en deze dan maar ingebouwd.

Gisteren dan 2 van de 3 Conrad wisselaandrijvingen gemonteerd. De eerste poging, de motor direct onder de wissel werkte niet goed. Vermoedelijk door de afstand van alles samen bijna 5,5cm werden de wisseltongen langs één kant nooit stevig genoeg aangedrukt, ook al had ik reeds een dikkere maat (1mm) van verenstaal genomen.
Omdat ik geen zin had om lang te zitten knoeien heb ik PeterC zijn idee gepikt, maar ipv met servo's dan met de conrad motortjes. En dat werkt perfect  ;D Op deze manier kan ik eventueel later zelfs gemakkelijk overschakelen op servo's. Nog eentje te gaan, dan de puntstuk polarisatie aansluiten, verfresten van de rails verwijderen en dan wat test rijden om te checken of alles nog werkt en zonder stoten rijd.

Daarna kan ik dan eindelijk met het echte scenery werk beginnen zodat er wat meer leven op de module komt  ;)

Foto's:





philippe_007

Dit is een fantastisch idee om zo de motoren te plaaten, dat ga ik ook toepassen
Ik zit steeds te sukkelen om de motor op de juiste positie te krijgen, zo zal dit een stuk sneller gaan en zoals je zegt, nadien kan je nog steeds servo's inbouwen indien gewenst.
Bedankt voor de tip.

Stieven76

Idd. Ik vond dit ook een schitterend idee van PeterC. Wat een geknoei was me dat om de motor op exact de juist plaats te krijgen en de wisseltongen in het midden te houden. Deze manier werkt gewoon al veel gemakkelijker en het afregelen is ook een plezier. Gelukt zonder gevloek  ;)

Dit is de link naar Peter zijn oplossing: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13368.msg230017.html#msg230017

Sattrickske

Is inderdaad een mooi idee, maar ik zou toch de bedrading aan de onderkant wat verzorgen.  Op deze manier ga je snel ergens blijven haken en zo de boel los trekken of beschadigen.
Maar je scenery is wel heel mooi afgewerkt!  Ik moet steeds wachten op m'n neefje en nichtje voor extra hulp.  Ik zie ze dan wel niet alle dagen, maar 't is toch altijd plezierig om met de familie samen te werken...

Stieven76

#81
De bedrading is maar tijdelijk op deze manier en moet nog gefatsoeneerd worden. Het is nu idd een rommelboeltje, komt door het testen van de wisselaandrijvingen  ;D
Nu ik weet dat deze manier goed werkt moet ik juist de laatste aandrijving nog plaatsen en dan de bedrading afwerken/fatsoeneren..

Het is altijd maar in stukken en brokken werken, maar met een beetje seffens kom ik er ook wel  ;)

Stieven76

Vandaag nog wat verder gewerkt aan de wisselaandrijvingen. Ondertussen zijn reeds alle wissels bedraad, zowel om te schakelen als de polarisatie van het puntstuk. Kabels een beetje proper weggewerkt in kleine kabelgootjes. De schakelaars zitten voorlopig nog los aan de voorkant van de module. Deze moeten nog ingebouwd worden in een stukje styreen, eventueel voorzien van ledjes.

Rails gereinigd met de railgum en daarna nog eens er over met wasbenzine om alle vuil weg te hebben. Dan natuurlijk een beetje test gereden met mijn 63'er  ;D Hij kan heel mooi en zacht over de wissels kruipen, enkel vind ik dat hij wat hobbelt op het puntstuk.
Ik had al eens wat plastiek van tussen het puntstuk weg gevijld maar ik denk dat ik nog wat zal moeten bij vijlen. Eerst eens testen met mijn 59'er. Eens kijken wat die doet.

Ondertussen ben ik enorm aan het twijfelen of ik het perron niet zou slopen en opnieuw beginnen.. Ik moest bij Conrad een kabel bestellen van de laptop naar de tv. Deze kostte nog geen €10 en dus ben ik nog wat gaan snuffelen om aan de €25 te komen, dan moet ik geen verzending betalen en had ik weer een excuus om nog iets extra mee te bestellen  ;D Ik heb dan maar de perronranden van Auhagen  besteld en een zakje gras. Ik ga er alleszins nog eens goed over denken.

Foto's:

dani

dat gaat hier op het gemakske vooruit zo te zien....

Zoals we gisteren zeiden, je herbegint wel eens onderweg, ik heb dat ook al gedaan metr een aantal dingen.   Je bent op een bepaalde "piste" bezig en ziet dan iets of denkt aan wat anders, en dan doe je een stukje overnieuw, dat overkomt ons allemaal.
Ik volge je bouw werken op de voet, het ziet er propertjes uit dat moet ik toegeven !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

#84
Hier nog enkele kleine updates van de werken.

De spleten onder de locloods opgevuld met een streepje klei en daarin de locloods geduwd. Dan de overtollige klei afgesneden.
De parking en omgeving nog wat bijgekleurd tot het wat meer naar mijn zin was.
Dan een beetje met groen aan het spelen geweest. Het is nog lang niet klaar en er moet nog van alles extra toegevoegd worden, maar het is een begin  :D Ben er zelf niet helemaal ontevreden van...
Gemakkelijk vind het toch niet direct, maar dat zal wel verbeteren naar gelang de ervaring.

De foto's zijn niet van de beste kwaliteit door een beetje te weinig licht en met de gsm getrokken. Dat ding is eigenlijk ver versleten  :) Straks enkele nieuwe foto's nemen, met wat meer daglicht. Dat zal een wat beter zicht geven.

Foto's:


















Stieven

dani

hihi.. die loods en die dieseltankinstallatie herken ik...  Heb ik ook klaar staan/liggen :-)

Wat je ook kan proberen is om je lokloods in een streepje donkergrijze silicone te duwen, dan hangt ze meteen ook "gelijmd" op de baan en kan toch nog makkelijk verwijderd worden als het ooit nodig is. 

En om het langs de buitenkant te  "verbergen" kan je een beetje "ballasten"  met fijne kiezel of zo.  Misschien heb je het gezien bij mij op de baan, aan de 3stellige ringloods ?  Daar is met fijn grind aan de buitenkant een soort van ophoging gedaan, zo een beetje een "paadje met kiezeltjes" rondom de loods.   Dat heb ik gedaan met  fijn grind dat gebruikt wordt voor vogelkooien !   Ik geloof 3 euro voor 2 kilo in de Cora of bij Tom & Co.   En met de airbrush of een wet wash kan je dat nog op kleur brengen.   't Is maar een idee.   Je zou ook kwartszand kunnen gebruiken, dat zou in jouw geval misschien beter aansluiten en passen bij de ondergrond.  Dat koop ik in zakjes bij Patrick (modelbouw in aalst) voor een paar euro, van Busch.


Mooie vorderingen in elk geval.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

De loods laten aansluiten op de ondergrond is best wel goed gelukt met de klei. Het geheel moet alleen nog geschilderd worden.
De loods reeds volledig vastzetten kan ik nog niet doen daar deze nog volledig onderhanden genomen moet worden, nl schilderen, poorten herstellen, binnenkant aankleden,... .

Ondertussen reeds al wat begonnen met ballasten. Ik gebruik de ballast van Tams, gekocht bij Conrad. Het hoofddeel van de ballast is de roodbruine ballast, gemengd met wat gemêleerde grijze ballast. Veel maakt het niet echt uit daar de ballast achteraf toch nog op kleur gebracht/geweathered moet worden.

Wat is de beste manier om ballast te kleuren/weatheren zonder airbrush? Waarschijnlijk eerst enkele washes met donkere kleuren en daarna dry-brushen?

Foto's:






Stieven

Herwig

Ballast,

Uw steentjes gaan wel terug  "drijven"  als je de zaak opnieuw (te) nat gaat sproeien of borstelen.  (sproeien met een handsproeier van huishoud- poetsmiddel...)                                                      ...,  Herwig.

dani

let op voor roestvorming op de rails bij het nat spuiten of wet washen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Die roestvorming zal wel meevallen zeker? Tenslotte is de ballast ook vastgelegd met een mengsel van 50/50 water/boekbinderslijm + een klein drupje afwasmiddel.
En zolang ik niet overdrijf met de washes zal het loskomen van de steentjes hopelijk ook wel meevallen.
Ik heb geen airbrush dus tot zolang moet ik het op een andere manier doen. We trekken onze plan  ;)

Nu voor ik aan de kleuring begin ga ik het toch maar eerst eens testen op een plankje met een geballaste rail. Kan ik ook wat zoeken tot ik tevreden ben van de kleur.