Stansefe - rommelhoekje naast de loods

Gestart door Stieven76, 01 augustus 2013, 15:42:12 PM

Michiel

Stieven, je bent erg leuk bezig, volledig naar mijn goesting! Is die gyproc jointfiller te krassen (vb kasseien), of wordt dat beenhard?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 19 september 2013, 10:41:15 AM
Stieven, je bent erg leuk bezig...

Vind ik ook.  Die filler: doe je daar iets bij tegen het barsten als de ondergrond begint te werken?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76

Bedankt mannen  :D

CiteerDie filler: doe je daar iets bij tegen het barsten als de ondergrond begint te werken?

Neen eigenlijk niet. Verschillende joetjoeb video's bekeken en veel mensen gebruiken ook die filler zonder iets bij te doen en zonder problemen (voor zover ik weet natuurlijk). Vandaar dat ik die genomen had omdat ik daar nog een beetje van had.
De voegen in mijn gyproc plafond barsten ook niet dus ik hoop hier ook. Maar nu maak je me wel ongerust..  :-\
Krassen zou wel moeten gaan.

Is gips beter? Zal straks of vrijdag eens een doos modelgips halen in de plaatselijke doe-het-zelf. Van die lucht drogende klei heb ik ook een pakje liggen dus daar moet ik ook wel eens mee experimenteren.  :)

Rangeerduivel

Citaat van: Steam.N op 19 september 2013, 10:51:32 AM
Citaat van: Michiel op 19 september 2013, 10:41:15 AM
Stieven, je bent erg leuk bezig...

Vind ik ook.  Die filler: doe je daar iets bij tegen het barsten als de ondergrond begint te werken?

Die filler is daar nu net voor ontwikkeld,daar zit enige flexibiliteit in,wat gips nu net niet heeft.
Doch alles heeft zijn beperkingen,uiteraard.

gr
Rudy

Martin Welberg

Gebruik de Gyproc filler ook, deze is vezelversterkt en zal minder snel scheuren als gips..

Citaat van: Michiel op 19 september 2013, 10:41:15 AM
Is die gyproc jointfiller te krassen (vb kasseien), of wordt dat beenhard?

Is makkelijker te krassen als uitgehard gips.

Stieven76

CiteerGebruik de Gyproc filler ook, deze is vezelversterkt en zal minder snel scheuren als gips..

Woot woot, bedankt milco. Nu ben ik terug gerust en kan ik deze avond verder  ;)


Stieven76

Dit is een voorbeeld van hoe ik mijn weg en parking graag zou willen maken. Of ongeveer toch  ;D


Martin Welberg

Op zoek naar marmer- of kalkzand...en fijne zeefjes..

philippe_007

Citaat van: Stieven76 op 19 september 2013, 11:08:56 AM
Bedankt mannen  :D

CiteerDie filler: doe je daar iets bij tegen het barsten als de ondergrond begint te werken?

Neen eigenlijk niet. Verschillende joetjoeb video's bekeken en veel mensen gebruiken ook die filler zonder iets bij te doen en zonder problemen (voor zover ik weet natuurlijk). Vandaar dat ik die genomen had omdat ik daar nog een beetje van had.
De voegen in mijn gyproc plafond barsten ook niet dus ik hoop hier ook. Maar nu maak je me wel ongerust..  :-\
Krassen zou wel moeten gaan.

Is gips beter? Zal straks of vrijdag eens een doos modelgips halen in de plaatselijke doe-het-zelf. Van die lucht drogende klei heb ik ook een pakje liggen dus daar moet ik ook wel eens mee experimenteren.  :)

die lucht drogende klei is niet echt bruikbaar voor straten te maken, heb ik ook gedaan. Het resultaat was mooi, de dag nadien al een stuk minder en na enkele dagen was het niet meer bruikbaar.

dit was tijdens de werken:


dit enkele dagen later:


Indien je toch klei wilt gebruiken is een optie dat je de straat maakt op een gladde plaat, eens het droogt gaat de straat krimpen en eens deze droog is kan je ze op de baan vastplakken met houtlijm.

Martin Welberg

Vergeten de klei te verlijmen misschien, heb nog geen scheurtje gezien in mijn DAS en action klei straatje...zet de klei vast met witte houtlijm gelijk voor het stempelen, dus nog zachte klei..

philippe_007

Dat was juist het probleem,
Het stuk dat volledig gebarsten is, is juist het stuk dat geplakt was met houtlijm.
Een ander stuk heb ik gewoon laten drogen en dit is wel gelukt.

Stieven76

#56
Nog wat update's:

Vorige week bij ons in het veld baantje zand gaan opscheppen, gedroogd in de oven op 200° en daarna gezeefd zodat ik enkel het bijna poederige zand overhoud. Dat zal ik dan later gebruiken om de parking af te werken.

Nog wat verder met de filler gekliederd en reeds al wat kleur opgezet om al een beetje de indeling te kunnen zien. De kleuring is zeker nog niet klaar en moet nog bijgewerkt worden.

Enkele vragen:
- Hoe werken jullie de gebouwen mooi in in het landschap? Maw hoe werken jullie de spleten weg tussen het gebouw en de ondergrond? Maar wel op zo'n manier dat de gebouwen er nog af kunnen voor bv stockage.

- Ik zou ook graag de kabelgoten en kasten voorzien langs de wissels, maar waar moeten deze juist liggen en wat is de juiste plaats voor het plaatsen van de kasten?
Foto van mijn wisselstraat (zal straks een betere uploaden)



Foto's:









Michiel

Ivm de kier onder de huisjes: Ik breng een strip styreen van 0.5mm dik aan rondom het huisje. Het huisje zakt voldoende weg om de kier niet meer te zien. Het styreen wordt in het landschap weggewerkt (gras, filler, gips...).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76

@Michiel,
Bedankt voor de tip. Moet wel eens kijken of dat voor mijn loc loods nog gaat lukken op deze manier.
Ik vind wel iets. Kan het misschien best wel eens in een apart draadje vragen ook.

Gisteren weer wat verder gewerkt en eindelijk de rails tot op het eind van de modulebak gelegd en gefixeerd. Een werkje dat ik altijd wat uitgesteld had :)
Dit heb ik gedaan zoals ik bij Oliver gezien heb, nl 2 vijzen onder de spoorstaven gesoldeerd. Werkt goed en zit muurvast, zeker als daar dan nog ballast tussen komt.
Omdat ik nog geen andere modules heb om deze mee te verbinden heb ik de spoorstaven een 0.5cm voorbij de module laten oversteken. Deze kan ik dan nog altijd bij slijpen indien er ooit een andere module zou tegenkomen.
De, eerst verwijderde, biels terug geplaatst en de vijzen een tipje bruine verf gegeven, dezelfde als de ondergrond. Zo hoop ik dat ze niet gaan opvallen wanneer er ballast gestrooid is.

Maandag avond had ik bij Conrad 3 wisselaandrijvingen en wat ballast besteld, hopelijk wordt dit vandaag nog geleverd zodat ik van het weekend de wissels kan aansluiten. Dan zijn de rails klaar en kan ik ze gaan schilderen, eerst de biels en daarna de rails een roestkleurtje geven. Ballasten zal ik pas later doen, nadat het groensel gestrooid is langs de rails. Ik heb hier op het forum gelezen dat het beter is om eerst de omgeving naast de rails te doen en op het laatst pas de ballast.

Ik ben benieuwd wat het gaat geven wanneer het eerste groen begint te groeien  ;D

Foto's van de aansluiting spoorstaven-vijzen





OlivierV

Tof dat mijn vijzenmethode een beetje in de smaak valt.

Als de kleur van mijn ballast je aanstaat, die van mij is van TAMS (artnr: 79-10303-01) en komt ook van bij koenraad, die elektriekgigant die je zonet nog vernoemde ivm je wisselaandrijvingen.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan