Stansefe - rommelhoekje naast de loods

Gestart door Stieven76, 01 augustus 2013, 15:42:12 PM

OlivierV

Knap werk Stieven.

Je ringleidingsysteem neem ik over voor mijn modules!
Voor modulebakovergangen moet ik ook nog even denken... Maar wanneer je rails vast zitten met lijm lijkt het mij niet direct een probleem ...


Groet,

Olivier de kok van dienst.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

CiteerVoor modulebakovergangen moet ik ook nog even denken... Maar wanneer je rails vast zitten met lijm lijkt het mij niet direct een probleem ...
Ik had ergens gelezen dat wanneer je rails enkel vastzitten met lijm en je tijdens het manipuleren van een module met de railstaaf ergens tegen botst of blijft hangen, de rails dan kan losgetrokken worden van de biels. Lijkt me wel een logische uitleg  :)
T.o.v. als ze vast gesoldeerd zijn op een printplaatje of koperen vijs dan kan dit niet gebeuren.

Ik heb het printplaatje al liggen, moet dus nog enkel eens de moeite doen om het te monteren  ;)

Michael

Citaat van: OlivierV op 07 augustus 2013, 14:02:23 PM
Knap werk Stieven.

Je ringleidingsysteem neem ik over voor mijn modules!
Voor modulebakovergangen moet ik ook nog even denken... Maar wanneer je rails vast zitten met lijm lijkt het mij niet direct een probleem ...


Groet,

Olivier de kok van dienst.
Zolang je dit systeem gebruikt voor 1 module bak is er niks aan de hand, maar hoe ga je dit koppelen als je de volgende bak er aan bouwt? Dan zou ik toch op zoek gaan naar een ander systeem voor de ringleiding.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

OlivierV

Citaat van: Michael op 07 augustus 2013, 19:48:52 PM
Citaat van: OlivierV op 07 augustus 2013, 14:02:23 PM
Knap werk Stieven.

Je ringleidingsysteem neem ik over voor mijn modules!
Voor modulebakovergangen moet ik ook nog even denken... Maar wanneer je rails vast zitten met lijm lijkt het mij niet direct een probleem ...


Groet,

Olivier de kok van dienst.
Zolang je dit systeem gebruikt voor 1 module bak is er niks aan de hand, maar hoe ga je dit koppelen als je de volgende bak er aan bouwt? Dan zou ik toch op zoek gaan naar een ander systeem voor de ringleiding.
Ik zou dan denken om langs de voorkant 2 stekkers in te bouwen en met rode en zwarte kabel de bakken te verbinden (volgens kleur ringleiding/railstaafkleuren in een decoder). Het soort aansluiting waar ik op doel is dan iets zoals een stekker van een gitaar, dus een dikke audiojack-achtig-iets, wat mij handig lijkt bij vaak op en afbouwen van de baan.

Groet,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

CiteerIk zou dan denken om langs de voorkant 2 stekkers in te bouwen en met rode en zwarte kabel de bakken te verbinden (volgens kleur ringleiding/railstaafkleuren in een decoder). Het soort aansluiting waar ik op doel is dan iets zoals een stekker van een gitaar, dus een dikke audiojack-achtig-iets, wat mij handig lijkt bij vaak op en afbouwen van de baan.

Inderdaad, zoiets zou ik dan ook eventueel doen. Aan de 2 uiteinden 2x soepele 1.5mm² solderen en net hetzelfde aan een andere module. Die draden kan je dan met elkaar verbinden met een soort stekker.
Toen ik nog op het fabriek werkte heb ik daar stekkers in alle soorten en formaten gezien. Dus iets daarvan zal wel geschikt zijn om een goede verbinding te maken die regelmatig en zonder problemen uit elkaar kan gehaald worden.

Welk systeem je ook maakt, je moet je modules en elektrische verbindingen toch koppelen, anders brandt er geen lamp  ;D


Gerolf

Voor een stekkersysteem zou ik toch meerdere aansluitingen voorzien.
... en er zijn véél degelijke stekkersystemen op de markt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 08 augustus 2013, 11:27:38 AM
Voor een stekkersysteem zou ik toch meerdere aansluitingen voorzien.
... en er zijn véél degelijke stekkersystemen op de markt.
2 links en 2 rechts. ;)

En dan hetzelfde principe voor de leiding van de verlichting en wissels.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

een goedkoop, handig systeem en met 4 aansluitpunten :  telefoonstekkers.  Die worden wel vaker gebruikt. 
Dan heb je direkt 2 polen voor je  ringleiding en ook nog es 2 voor bvb een 12V lijn voor de verlichting op de baan.   (zoals Olivier dus al aanhaalt)
Of je maakt gebruik van  de zogenaamde L-connectoren, die bestaan in vele uitvoeringen.
(een voorbeeldje : http://www.gotron.be/connectoren/l-connectoren.html)

Ik volg deze bouw op de voet.   Je hebt grote plannen en blijkbaar is de uitvoering al een flink stuk opgeschoten.   Succes man !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

CiteerJe hebt grote plannen en blijkbaar is de uitvoering al een flink stuk opgeschoten. 

120x60 cm, niet groter  ;D  ;D  ;D

Stieven76

Eindelijk na de werken in huis nog eens wat tijd gehad om eens wat verder te werken aan de module.
Daar ben ik verder gegaan met het schilderen van de rails ondergrond (de kurk dus). Daarna ben ik begonnen met de laadperrons af te werken met balsahout en hebben ze een schilderbeurt gekregen.  De bedoeling is om ze een oude beton look te geven en persoonlijk vind ik het nog redelijk gelukt ook, al is het niet het niveau van de krakken hier. Waarschijnlijk aan de hand van wat tips nog enkele aanpassingen maken.

Hoe heb ik het gedaan? Eerst een papje gemaakt van 'fix and finish' met gekleurd water en houtlijm. Dit dan op de perrons gesmeerd om wat meer structuur en reliëf te verkrijgen.
Daarna een laag met warm grey verf en een aantal washes met verschillende donkere kleuren. Ook wat barsten in het eton gemaakt met een mesjes en daar een zwarte wash laten inlopen.
Na droging een laagje met verdunde licht grijze verf en een dry brush van warm grey.

Foto's:
















Opmerkingen en/of tips hoor ik graag  ;D  ;)

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Martin Welberg

Mis de duimen smileys, anders had je er minstens 5 gehad, kudos !!

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

philippe_007

Ziet er goed uit,

dit systeem van ringleiding gebruik ik ook op mijn modules/baan. Is heel praktisch, je kan nadien nog zoveel extra aansluiten dat je wilt.
Om de modules met elkaar te verbinden gebruik ik lusterklemmen dat in elkaar schuiven. Je kan deze nooit verkeerd aansluiten.

Havoc

Citeereen goedkoop, handig systeem en met 4 aansluitpunten :  telefoonstekkers.  Die worden wel vaker gebruikt.

Telefoonstekkers (ik neem aan dat je de RJ reeks bedoelt) is maar gemaakt voor een honderd-tal keer in-en-uit te gaan. Je gaat er ook moeilijk vinden voor meer dan 0.6mm diameter kabel. Zelf zou ik eerder voor de XLR reeks gaan: onverwoestbaar, goede trekontlasting, niet verkeerd aan te sluiten, kan dikkere kabel en stevige stromen aan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.