Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stansefe - rommelhoekje naast de loods

Gestart door Stieven76, 01 augustus 2013, 15:42:12 PM

loebaske


TBCédric

Citaat van: Stieven76 op 25 mei 2015, 16:14:02 PM
Daar de beek zo goed als 'klaar' is ben ik begonnen aan een betonweg met betonplaten in pluimkarton.
Hieronder het 'eind'resultaat. Als er iemand geïnteresseerd is in hoe ik het gedaan heb, ik heb van alle stappen foto's genomen  ;)
Ik heb geprobeerd om de betonplaten hier wat verder op de steenweg te imiteren, deze zijn niet echt volledig grijs maar hebben eerder een bruine/beige schijn die er door komt..

Zou ik nog iets aanpassen of het ver zo laten? Persoonlijk ben ik er al best tevreden over. Misschien kan ik één plaat wat lichter verven zodat het net lijkt of ze een nieuw stuk gegoten hebben. Hebben ze hier op de steenweg ook hier en daar gedaan.

Het resultaat in daglicht:


Comments please  ;D

Goh Stieven, ik weet niet of we jouw wens zullen beantwoorden...  ;D

Ik had de foto's op Flickr de revenue zien passeren en was aangenaam verrast.

Ben benieuwd hoe je dit in je baantje gaat verwerken.

Over dat beekje: Wat komt er op de linkeroever te staan? 

Om het op te vullen zou je ofwel waterfolie kunnen gebruiken (is goedkoper) of giethars/epoxyhars. Dat laatste geeft wel een mooier beeld als je het goed bewerkt met een haardroger (of iets dat wind genereert) om golfjes te creëren.

Probeert ze dan eventueel wel allebei uit op een teststukje om te zien wat je het best bevalt.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter


Stieven76

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 mei 2015, 17:02:37 PM
ik mis wel de water(afvoer)goten :-\

EDIT van een EDIT: suske was me voor :)

Het is een baantje met langs beide kanten een berm en graskant en dus zijn er geen goten voorzien. Ik rij wanneer ik naar mijn schoonmoeder rij altijd langs zo'n baantje. Is wel asfalt, maar heeft nergens geen goten. Enkel langs beide kanten een berm en gras.. Dus heb ik er hier ook geen voorzien.  ;)

@Cedric, water moet er inderdaad nog inkomen. Daar ben ik nog mee bezig.

SuSke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 mei 2015, 17:02:37 PM
ik mis wel de water(afvoer)goten :-\
Die zijn niet direct nodig. Een leuke strook gravel met wat putten in en de rand van de weg is ook klaar.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stieven76


OlivierV

Een zeer acceptabel tot zelfs mooi resultaat Stieven, zag je weg reeds op Flickr passeren.

Zo'n baantje zonder goten kan zeker, hier vlakbij is er ook een dergelijke ex-sluipweg naar Kalken met beton platen zonder gootjes, wel beken langs beide kanten, idem met de weg naar het veer van Schellebelle (en ja ik weet dat want ik fiets regelmatig naar Schellebelle :D).

Wel zou ik die hoekjes voor aan je brugje wegdoen en de weg gewoon laten doorlopen, 'k ben het nog niet echt tegengekomen dat het zo gedaan wordt.

Verder zeer goed bezig, het beton oogt echt waarheidsgetrouw!

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Nu je echt om commentaar vraagt;
Ik wil je niet laten herbeginnen hoor Stieven,het beton ziet er heel goed uit,alleen...
Ik zou de stukken beton iets langer gemaakt hebben en niet rechthoekig,
De dwarsstrepen in een betonweg dienen om het werken van het beton toe te laten(temperatuurverschillen).
De éne aannemer giet het beton in één stuk en zaagt het nadien door,de andere steekt latten die na uitharden verwijderd worden.
Zo'n weg is pakweg 3m breed,dus geen middenspleet,tenzij een tweevaksweg,en de zaagsneden/onderbrekingen zouden dan beter overkomen bij het driedubbele ervan.
Gerepareerde stukken kunnen uiteraard veel korter zijn.

Voila,hier heb je je kommentaar! ;D

;)

Chrisrail

#263
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

De moderne technologie gebruikt geen bekisting meer maar een "slip-form" waarbij beton met een zeer lage vloei bebruikt wordt.
Het gladstrijken gebeurd in de machine met een extrusieschroef en een trilbalk. Zelfs de dwarse borsteling, de "curing" en de afdekfolie worden direct van uit de machine aangebracht. De zaagsneden worden in een latere faze aangebracht, meestal na een dag of 2.

Kleinere wegen en de vroeger gebruikte uitvoering was tussen reibalken, maar of die altijd perfect evenwijdig lagen  ???
In de bochten werd een overbreedte voorzien.
De lengte van de platen is meestal 6 meter, de afstand welke normaal ook gebrukt wordt om de uitzetvoegen in betonvloeren te zagen.

Stieven, mooie uitvoering en ik heb zelfs geen commentaar op de barsten in het beton  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#265
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Stieven76

#266
Merci voor de commentaren mannen.

Dat evenwijdig maken is misschien nog wel op te lossen, al moet ik opletten dat ik het niet om zeep help  ;)
De stukken langer maken kan ik niet meer doen, maar ik had wel op internet opgezocht hoe lang zo'n stroken eigenlijk zijn en daar spraken ze van 5m, omgerekend naar 1/87 kwam ik op 5,74m uit. En dat zouden ze ook moeten zijn, al heb ik me hier en daar wel wat vergist omdat de weg niet mooi recht loopt..
Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Doorgaand_gewapend_beton

Wanneer ik naar Evan zijn betonplaten kijk op Oeversijde denk ik wel dat ik ze nog wat mag oplichten dmv een drybrush met wit. Eens proberen op een test stukje.

Thx :)

SuSke

Hoi Stieven
De link die je bijvoegd verwijst naar de moderne uitvoering van wegen in gewapend beton.
Die uitvoeringsmethode wordt alleen gevolgd op de grote wegen met een vrij hoge belastingsgraad, zoals gewestwegen, ringwegen en snelwegen.
Voor de kleinere wegen, en ik vermoed dat je er zo een wil uitbeelden, worden betonplaat wegen gebruikt. deze wegen worden dan gewapend of niet gewapend in functie van de verkeersintensiteit en verkeersbelasting waarvoor een weg ontworpen wordt.
Bij een landelijke weg wordt tegenwoordig meestal wel een netwapening geplaatst, nodig om de scheurvorming tijdens het verharden te voorkomen, maar worden de plaatdele afzonderlijk van elkaar gestort met een doorgaande voeg. Eventueel kan in rechte stukken een lengte van 3 tot 4 baandelen in een keer gestort worden waarna de voegen gezaagd worden.
Zeer belangrijk bij de betonplaatwegen is de opvulling van de voegen met asfaltemulsie. Zonder die voegvulling krijgt regen water de kans om tussen de platen in de ondergrond te dringen en kan er een lokale erosie (wegwassen van de fundering) onder de hoeken ontstaan.
Vandaar ook het typische scheurpatroon op betonplaatwegen met afbrekende hoeken.
Die voegvulling is natuurlijk niet altijd even strak uitgevoerd.
Ook de eventuele barsten worden eerst een paar keer opgevuld met asfalt alvorens de plaat geheel of gedeeltelijk te vervangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stieven76


Stieven76

Toch het risico genomen en de weg smaller gemaakt. Komt inderdaad beter over. De platen lijken langer te zijn.
Ben tevreden, merci voor de tips  ;)