Mechanische Wisselbediening

Gestart door GVL, 28 juli 2013, 22:23:29 PM

Gerolf

Knap gebouwd, Gino  8)
Persoonlijk zou ik de stukken etsen en plooien (iedereen doet wat hij kan, hé)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

GVL

Dank voor de positieve commentaar.  Stephen, ben blij dat je er iets aan hebt.

De compensateur die gebruikt wordt bij het stangensysteem is een eenvoudige constructie, heel wat minder spectaculair dan bij het kabelsysteem.  De stangen worden onderbroken en met staven van een ongeveer 2 meter verbonden met een arm die in een vertikaal vlak roteert en zo de dilatatie van de stangen opvangt .  Er is ook een horizontale uitvoering (niet zo vaak toegepast), evenals een compensateur met tandwiel en tandlatten (populair in Frankrijk).

Compensateurs werden geplaatst wanneer de stangen de 30 meter overschrijden.  Ik heb er 2 gebouwd, voor de wissels die het verst van de blokpost zullen liggen.  De stangen bestaan uit staaldraad van 0.6 mm.  De poelies heb ik nagebootst met een kunststof T-profiel van 4.5 mm.  Toegegeven nogal simpel (hopelijk beginnen de puristen onder jullie nu niet te steigeren ...) maar aangezien ik er een 200-tal nodig zal hebben, is vereenvoudiging een noodzaak.  Alles is gemonteerd op een strip plasticard om later kant en klaar ingebouwd te worden.







Verder deze week met mijn zoon een namiddag in Quiévrain en Quenast doorgebracht, in de hoop nog resten van de mechanische bediening te vinden.  Het is ijdele hoop gebleken.  Het seinhuis van Quiévrain is een ruïne geworden, compleet overwoekerd (evenals de goederenloods en zelfs het statige stationsgebouw). Ook in Quenast zijn beide seinhuizen in staat van verval.  Heb er wel een bollenstamper van dichtbij kunnen fotograferen.  Voor de geïnteresseerden ...









Groeten.

GVL

Niet echt tevreden met de afwerking en de uitstraling van de poelies, gemaakt uit een T-profiel, ben ik ten rade gegaan bij mijn 'onderaannemer' voor freeswerken.  Na een lange wachttijd werd mij deze morgen dit bezorgd ...



Prototypes van poelies voor enkele, dubbele en viervoudige stangen.  De wielen onder- en bovenaan zijn nog steeds niet individueel nagebootst maar het kenmerkende, driehoekige zijaanzicht is wel degelijk aanwezig.

Bij gelegenheid zal ik de compensateurs opnieuw bouwen om deze onderdeeltjes te testen.

Groeten.



GVL

Door professionele drukte heeft modelbouw de jongste maanden op een laag pitje gestaan.  Daar is gelukkig deze week verandering in gekomen zodat ik nog eens iets kan posten.

Tijd om de verschillende componentjes van de mechanische wisselbediening samen te brengen.  In afwachting van een nieuw baantje en om de visuele impact uit te testen, ben ik begonnen met een testopstelling -- een kleine module (75 x 25 cm) waarop het seinhuis en het stangensysteem centraal staan.  Er is nog wat werk aan maar hieronder enkele beelden.

Vanuit de blokpost vertrekken enerzijds 2 stangen om het wissel met vergrendeling te bedienen en anderzijds nog 4 stangen die tot aan de modulerand lopen.  Op die manier komen de voornaamste elementen in beeld – aansluiting op de kelder, krukken en compensateur.  Ook heb ik de gefreesde poelies gemonteerd en die voldoen veel beter dan de vorige pogingen met een T-profiel.







De scène wordt nog vervolledigd met 2 lichtseinen, elektrisch bediend.  Ik heb nog enkele mooie exemplaren van Frank Boelens in de rommeldoos, echter in tijdperk IV uitvoering.  Om ze te laten passen in de uitgebeelde periode rond 1960 dienen de platformen voor- en achteraan verwijderd te worden en laddersporten plus een veiligheidskooi op de achterzijde van de mast aangebracht.  Daarover later meer.

Groeten.

Steam.N

Wow, Gino ...  machtig mooi gemaakt !
Die stangen: bewegen die in langsrichting, of draaien die om hun langs-as?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Geweldig!
Leuk dat er nog een vervolg komt!

De extra details op de wissels komen ook zeer mooi tot hun recht.
De hele mechaniek is mooi uitgevoerd, weer heel wat inspiratie!  8)

Michiel

Gino, ongelooflijk machtig goed gemaakt! Dit zijn het soort details dat het verschil maken. Super inspirerend!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

 

Steven123

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook


Gerolf

Weer héél mooi gedaan, Gino. Fotorealistisch  :P  :P

Citaat van: Steam.N op 27 december 2013, 12:02:25 PMDie stangen: bewegen die in langsrichting, of draaien die om hun langs-as?

Bij mijn weten zijn het trekstangen - geen draaistangen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Thanks, Gerolf.
Dat weet ik dan ook weer.
Verrassend dat zo'n enorme opstelling (lengte en omzettingen) door seinmannen gemakkelijk om te zetten was (zelfs rekening houdend met de grote hefboom).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Ik vind eerlijk gezegd dat Gino dat propertjes heeft uitgewerkt, zo'n vorm van detaillering, amai kroketraket.

Groet!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

GVL

Bedankt voor de positieve reacties, mannen! 
Enkele onderdelen zal ik bij een volgende gelegenheid anders en beter uitvoeren (bv de koppeling op het einde van een stang) maar in het algemeen ben ik wel tevreden met de spoorse sfeer die opgeroepen wordt.
Jean, het waren inderdaad trek-/duwstangen die een beweging van zo'n 25 cm moesten maken (in het echt althans; de mijne zitten muurvast ...).  Naar het schijnt, was het hard labeur om een wissel om te leggen met een stangensysteem.  Een kabelsysteem was iets vlotter te bedienen.
Groeten.