Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Slag van de wisseltongen regelen van oude Roco-wissels.

Gestart door eve, 27 juli 2013, 16:44:14 PM

eve



Uploaded with ImageShack.us

Op de stelstang staan normaal 2 blokjes zoals in A die de wisseltongen meenemen.
In C knippen we dat blokje af. Eronder zit een rechthoekig gat : dat vergroten we richting aandrijving.
We plooien een stuk 0,8 mm draad in een U-vorm met in B en C een 2 mm haakje haaks op het draagstukje. Monteren met een drupje sekondenlijm in B.
Met een schroevendraaier tussen de beentjes van de U kunnen we de afstand tussen A en C regelen.

De stelstang van de wissel is verlengd. De aandrijving moest buiten de batterijkastenlijn D blijven.
Batterijkastenlijn : 30,3 cm lange rijtuigen hangen nogal over, ook in 50 cm bochten. De potloodlijn geeft dat aan.

Erik

Klaas Zondervan

Dat je de aandrijfstang verlengt om de motor iets verder weg te krijgen, dat kan ik snappen. Maar de verbinding tussen de tongen, waarom moest die veranderd worden?

eve

Omdat de afstand AC te klein was. De slag van de wisseltongen was groter (te groot) dan de slag van de aandrijvende wisselmotor.

Erik

Klaas Zondervan

Dat is wel bijzonder. Is dat dan niet de originele aandrijfmotor?

eve


eve

Omdat er een beetje ongeloof rondwaart : de stand links met lichtjes aanliggende wisseltong.
Bemerk de vrij grote opening tussen wisseltong en vaste rail onderaan.

Uploaded with ImageShack.us

In de andere stand :

Uploaded with ImageShack.us

De wisseltong ligt niet aan!

De slag van de wisselmotor lijkt voldoende als hij vrij beweegt (nergens aangekoppeld).
Deze vrije slag wordt beperkt door de speling op de bevestiging motor-stelstang, stelstang-wisseltong en het verend laten aanliggen van de wisseltong.
Maw : bij deze wissels juist niet genoeg slag...

Erik

Klaas Zondervan

Het was geen ongeloof, maar meer verwondering over de reden waarom je de zaak zo hebt verbouwd. Maar nu ik die foto zie snap ik het wel.
Ik weet niet wat de gewoontes zijn in Belgiƫ, maar in Nederland is de slag van een grootbedrijfwissel 150 mm. Dat wil zeggen dat de afstand van de afliggende tongpunt tot de vaste staaf 150 mm is.
In H0 komt dat neer op 1,7 mm. Op jouw foto meet ik een afstand van 3,5 mm, dat is het dubbele.