Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59

Gestart door 1op32, 27 juli 2013, 16:00:44 PM

Steven123

Ben alvast benieuwd naar het eindresultaat, ziet er veelbelovend uit!  ;)
Nog veel succes!
groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

loco

Geert,
Dit is de eerste keer dat ik lees dat je op de zamac van Märklin poederoxidatie kunt krijgen. Kan je dit op één of ander manier zien of doe je die veiligheidshalve?

Ik merk ook dat je de kolenbak in de cabine reeds hebt afgeschuind. Hoe heb je dit gedaan, want op één foto zie ik langs de binnenzijde geen wit plaatje polystyreen, maar het grijs van het metaal van Märklin.

1op32

Loco,
Märklin heeft vele versies ven de T3 uitgebracht zowel met rechte cabine als afgeschuinde cabine. Ik ben begonnen van een model met rechte cabine maar heb als ersatsteil een 2de losse cabine aangekocht afgeschuind model, van de originele rechte cabine heb ik enkel de watertanks en het dak gebruikt.
Ik heb al gemerkt dat het blank geschuurde metaal duft oxideren vandaar dat ik verkies om zo vlug mogelijk een grondlaag aan te brengen. Of dit aan absolute noodzaak is durf ik niet te beweren maar ik neem het zekere voor het onzekere.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

1op32

Ik heb een paar vragen aan de heren stoom specialisten.
Op de foto's van het origineel is op de rechterkant van de ketel, kort bij het machinistenhuis, een 'ronde schijf' te zien dit is een 'wasluik' geloof ik ? Zou dit ook aanwezig geweest zijn op de linkerzijde van de ketel ?
Vooraan de ketel, dicht bij de schoorsteen, aan de handreling of los van de handreling (?) is een 'plaatje' te zien. Iemand enig idee wat dit is ?

Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Peter

Geert,
Als die ronde schijf, zoals ik ook vermoed, een wasluik is dan zal die ook aan de andere zijde aanwezig zijn, want gewoonlijk waren die bij de stoomloks langs beide zijden.
Het vierkante plaatje lijkt mij eerder een verbindingsdoos voor elektrische draden. Indien je er niet uitgeraakt wil ik de vraag wel eens stellen aan mijn meer gespecialiseerde forumgenoten op een Duits forum.
Met vriendelijke groeten
Peter

1op32

Peter,
bedankt van je reactie ! De tip van het wasluik is heel bruikbaar.
wat het plaatje/doos betreft twijfel ik of dit een aftakdoos is, ik vermoed dat deze lok geen dynamo bezat en geen elektrische verlichting, ook op eerste foto is er een min of meer schuin zicht op het plaatje en zie je toch erg weinig dikte ? Maar ik ben niet zeker.
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

loco

Dat plaatje lijkt mij niet direct een contactdoos. Maar ik heb er zelf ook geen verklaring voor.
Ik heb nog een foto van de andere kant gevonden, en met andere buffers. Jammer genoeg staat er iemand voor het wasluik.



Deze foto moet ook in één van de boeken van Max Delie staan

Peter

als je de foto uitvergroot lijkt het een plaatje (met informatie??) te zijn dat over de handleider is gehaakt, want al je goed kijkt zie je dat op deplaats waar het erover gehaakt is de handleider niet te zien in.
Met vriendelijke groeten
Peter

1op32

Dag Peter,
deze derde foto had ik ook al, bij mijn weten zijn dit de enige 3 fotos die van dit model bekend zijn ?
inderdaad jammer van de mensen die voor het mogelijke wasluik staan ?
Het plaatje blijft een misterie vrees ik, ik ga proberen iets te maken wat op dit plaatje lijkt om mijn model zoveel mogelijk conform de foto's te maken.
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

jacques timmermans

Goede morgen Geert,

Dat bewuste "plaatje" zoals jij het benoemd is niets minder dan een overblijfsel van de Pruisische Länderbahn; toen werden er de nummerplaten (Bahnnummer en Verwaltung)van de locomotieven aan bevestigd.

Groetjes,

Jacques Timmermans

dani

respect voor al dit werk en de precisie waarmee het wordt uitgevoerd.  Wat een onderneming !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

1op32

Goedemorgen Jaques, bedankt voor de verduidelijking ! Weer wat bijgeleerd.
@ Dani, dt valt best wel mee, ik denk dat het meer durven is dan kunnen.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Peter

Jacques, ben toch niet helemaal overtuigd van dat het dat nummerplaatje zou zijn.
Die plaatjes waren normaal veel groter en vartikaal vastgemaakt aan de rookkamer.
Ook werden die altijd langs beide zijden aangebracht, en bij mijn weten nooit aan de handreling, mar onder de handreling. Op die foto uit het boek van Max Delie is er trouwens geen spoor meer van zo'n plaatje. Als ze het al verwijdert zouden hebben, zouden ze dat toch langs beide zijden gedaan hebben.
Heb twee foto's opgesnord om het wat te verduidelijken.



Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter en Geert,

We kunnen een "welles nietes" spelletje gaan spelen maar dat doen volwassen mensen nu eenmaal niet. Ik heb er ook geen verdere plausibele verklaring voor. Bedenk wel dat de Pruisische T 3  volgens zeer vele "Musterblätter" gebouwd is geworden en eveneens bij zeer vele (privé) maatschappijen dienst gedaan heeft. Van een uniforme bouwwijze is er bij de T 3 zeker geen sprake. Wat betreft de foto´s kan ik er nog aan toevoegen dat er ook in België naar gelang de directie van de stelplaats kleine veranderingen werden uitgevoerd die niet als algemeen te betitelen zijn.

Jacques Timmermans

1op32

Peter,
het is onwaarschijnlijk hoeveel verschillen er zijn tussen locomotieven van eenzelfde type, kijk bijvoorbeeld eens naar de bel; op de schoorsteen, op de ketel, op het dak enz...

Op de foto's die je stuurde zie je op het dak van het machinistenhuis een 'teut' die 'teut' staat er bij mijn Märklin model ook op maar zie ik niet bij onze 59 dus de vijl ertegen. Gelijktijdig de lelijke haak imitaties op de hoeken van het dak verwijderd en vervangen door Hübner exemplaren.

Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is