Auteur Topic: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59  (gelezen 7532 keer)

Offline 1op32

  • Forumlid
  • Berichten: 256
  • Voornaam: Geert
ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Gepost op: 27 juli 2013, 16:00:44 pm »
Ik ben begonnen met de bouw van een 59.001 op basis van 2 Märklin T3 modellen.
Ik weet dat er hierover in MSM 91, 92 en 93 reeds een advertie is verschenen, welliswaar van een HO model.
Verder is er op dit forum ook topic te vinden onder de titel  MSM 92 van T3 naar TYPE 59 deel II.
Toch blijf ikzelf nog met volgende vragen zitten:
-Op de foto's van het origineel behalve op één (waarvan ik kennis heb) is een soort 'buis' te zien tussen de stoomdom en de zandkist, is er iemand die weet wat dit is ??
-Waren de wielen nu rood of zwart ?
-Idem voor de rand van de plaat ?

 



 
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Offline loco

  • Forumlid
  • Berichten: 1.663
    • Cooltrain
  • Voornaam: Peter
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2013, 18:53:10 pm »
De foto's met buis op de ketel zijn alle op hetzelfde moment gemaakt. Dat zie je aan de machinist die er telkens op staat. Deze loc heeft nog originele buffers.
De tweede foto zonder buis op de ketel en met NMBS buffers is later gemaakt.
Wat die buis daar doet is mij ook een raadsel. Als je op de foto inzoemt dan heb je de indruk dat ze er los op ligt (stoom Max Delie foto 159). Ik denk dat die buis geen enkele functie heeft en mag weggelaten worden.
Loco

Mijn favoriete website: http://www.cooltrain.be. Ook voor smartphone en tablet.

Offline 1op32

  • Forumlid
  • Berichten: 256
  • Voornaam: Geert
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2013, 10:13:34 am »
Loco bedankt voor de info!
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.424
  • Voornaam: Peter
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2013, 11:07:13 am »
Ik weet niet direkt hoe het Märklin model er uit ziet, maar hou er wel rekening mee dat het type dat bij de NMBS in dienst was een korter chassis had, waardoor de achterwand niet volledig vertikaal, doch vanaf halverwege naar onder schuin naar voor liep
Hou van het Schwarzwald

Met vriendelijke groeten
Peter

Offline 1op32

  • Forumlid
  • Berichten: 256
  • Voornaam: Geert
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2013, 11:40:23 am »
Peter daar ben ik me van bewust, naast de schuin aflopende cabine moet ook het centrale raam worden opengemaakt, de watertanks + chasis worden verlengd de bel verwijderen en vervangen door een exemplaar op de ketel, de schoorsteen aanassen enzomeer.
Alvast een foto van waarmee we starten. De museumversie omdat deze goedkoop tweedehands te vinden is. 
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Offline bollen neus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.744
  • Voornaam: Eric
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2013, 11:55:25 am »
Geert, alvast veel succes en bouwplezier gewenst voor dit project tot een goed eind te brengen.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs, Eric.

Offline Dirky

  • Forumlid
  • Berichten: 4.373
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:55:49 pm »
is er al iets te zien Geert?
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline 1op32

  • Forumlid
  • Berichten: 256
  • Voornaam: Geert
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2013, 15:47:04 pm »
Dirk,
Ja een beetje wel, eerst alles uit elkaar geschroefd.
Dan de zaag erin om de steun van de bel voorop de schoorsteen af te zagen nadien verder wegvijlen en na het opvullen met plamuur vlakschuren.
Gelijk ook de lelijke gietnaden weggeschuurd bovenaan de ketel, dom en zandkist.

ik heb wat losse onderdelen bijgekocht van de T3 om mij het leven wat makkelijker te maken.
Een extra cabine: zo kan ik de watertanks van de ene cabine afzagen om de watertanks van de andere cabine te verlengen.
Een vrij groot werk was het openmaken van het centrel raam aan de achterkant van de cabine...

Ineens ook de watertanks mooi vlak gemaakt met de vijl, dan kunnen de andere afgezaagde watertanks er tegenaan gekleefd worden.
 
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Offline 1op32

  • Forumlid
  • Berichten: 256
  • Voornaam: Geert
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2013, 11:26:32 am »
Watertanks verlengd met 2-componentlijm voor metaal.

Nu is het chasis nog te kort.

Van een 2de chasis zagen we de nodige verlengstukken

Tot vervolgs
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.391
  • Voornaam: Johan
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2013, 13:35:20 pm »
Ik blijf er toch bij dat als je dit allemaal kan je even goed van scratch een loc kan maken.
Expert in non-working solutions.

Offline 1op32

  • Forumlid
  • Berichten: 256
  • Voornaam: Geert
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2013, 22:00:52 pm »
Johan om dat te doen ben ik toch nog een maat te licht vrees ik een ombouw lukt me nog maar een scratch build....
Intussen chasis verlengd en messing Länderbahn verende buffers geplaatst.


De volgende stap is de cabine aanpakken het 'raam' zeg maar boven de toegansdeuren moet worden versmald, ik denk dit met Plasticard dicht te maken.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.391
  • Voornaam: Johan
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2013, 22:03:54 pm »
Komaan, de technische kant heb je zeker onder de knie als je extra vensters kan maken, chassis verlengen etc. Misschien wat zelfvertrouwen maar dat is gewoon een kwestie van eraan te beginnen denk ik. Ik dacht ook dat ik nooit van mijn leven een wiel zou kunnen draaien. Dat wil niet zeggen dat het nu perfect is of dat ik het graag doe. Maar meestal lukt het om iets bruikbaar te maken.
Expert in non-working solutions.

Offline Dirky

  • Forumlid
  • Berichten: 4.373
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2013, 22:43:44 pm »
Om iets dergelijks van scratch te bouwen moet je plannen maken. Veel tekeningen hebben...

Deze ombouw is vast en zeker een snellere oplossing en zoals het hier gebeurt ziet het er best TOP uit!
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline conducteur

  • Forumlid
  • Berichten: 6.018
  • As a finishing touch, God created the dutch!
    • http://www.treinbaanrian.be
  • Voornaam: Rian
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2013, 23:58:32 pm »
Het lijkt me ook niet echt simpel om die chassisdelen te maken zonder enige vorm van freesmachine. Met een reserveonderstel kom je toe met een zaag, en meer basic tools zeker?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Offline 1op32

  • Forumlid
  • Berichten: 256
  • Voornaam: Geert
Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2013, 09:52:42 am »
Cabinedeur met een plaatje Plasticard dichtgemaakt volgens de foto's warover ik beschik

De waterbakken waren intussen ook al voorzien van strips klinknagelband eveneens conform an wat er op de foto's van het echte voorbeeld is te zien. De volgende stap is het aanbrengen van de railing op de watertanks en een laagje grondverf om poederoxidatie van het metaal te vermijden.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is