Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ongeval in spanje

Gestart door wisselstromer, 25 juli 2013, 15:10:09 PM

Huugooke

#30
Dat "gelificatie" verschijnsel heb ik in een aflevering over vliegtuigrampen gezien. Onder bepaalde omstandigheden wordt water geen ijs maar een soort gel blijkbaar, waartegen de verwarming niet is opgewassen. Dit gaf inderdaad een verkeerde aanwijzing aan de piloot die daar dan ook fout op reageerde.
Om maar te zeggen dat je een foute handeling kan maken als je de juiste informatie niet krijgt.

edit: zoals beschreven in het artikel dat Piet aangeeft.

Huugooke

#31
Als je de persoonlijkheid van iemand moet afleiden uit wat hij op facebook of eender waar op het internet schrijft, dan zal blijken dat 99,9 % van de mensheid dikke idioten zijn, mezelf incluis!
Dat posten wordt meer en meer tegen je gebruikt, ook voor sollicitaties en dergelijke!
Iets dat je in de omgang tegen iemand zegt is vluchtig en na een paar seconden vervlogen, tenzij het iets diep kwetsend was, en dan kan je nog altijd je excuus aanbieden. Wat is neergeschreven blijft staan, en kan zelfs uit context tegen je gebruikt worden.
En dat geldt ook op dit forum!

edit: die 0,1% hebben geen internet!

Huugooke

Wat me ook altijd verwonderd heeft is dat mensen met de schrik om het hart in een vliegtuig stappen, maar zonder verpinken in een trein die tegen 300 per uur over een paar stalen latjes vliegt.

PietB

#33
Maar om nou zoveel ophef te maken over een machinist die een foto van zijn snelheids meter op fb of tw plaatst met de opmerking "kijk ik rijd nu 200" vind ik absurd.
Hoeveel machinisten hebben geen camera mee om een "cobin ride" te maken en die op internet te zetten?
Het zegt totaal niets over de man zijn vakkenis, maar misschien wat meer over zijn trots dat zijn baas hem op dat materieel laat rijden.
We hebben de media Radio Kranten en TV er voor om deze man tot de grond toe af te branden, dat is daar wel in goede handen.
Ook denk ik niet dat het zo is dat hij nou even die boog met 200 wilde nemen om te laten zien wat hij durft.
Het is er tenslotte een (die machinist) met een groot aantal dienstjaren.
En hij zit er zelf in, tenzij je een doodswens hebt doe je dit toch niet met je volle verstand.
Ik zal er niet van opkijken als blijkt dat er toch een malheur aan die trein was.
Maar dat zullen we moeten afwachten.

grt Piet.

rgp

Hugooke,

Wat ze op fb zetten, zo zijn de meeste ook in het gewone leven.  Ze denken dat ze heel slim zijn omdat ze op een "tabletje" kunnen tokkelen, alleen is de inhoud en de waarde meestal gewoon nul.
Als die machiniste een dialoog voert zoals beschreven, dan is hij toch niet goed "bij de zijnen" en was hij dus afgeleid met alle gevolgen vandien.

Men zal er alles aandoen, om die machinist niet te laten opdraaien.

Roland

Frank_N

""""Het is er tenslotte een (die machinist) met een groot aantal dienstjaren.""""

Als hij daarbij dat traject vaker heeft afgelegd verbaast het me dat hij niet handmatig heeft ingegrepen, Piet.

Tenzij hij teveel vertrouwde op de beveiligings systemen waar mogelijk een communicatie fout is opgetreden tussen EMTS (Europees systeem) en het lokale ASFA systeem.
Dat is gebleken uit de zwarte doos. (bron NOS)
Groet van Frank

Jurgen

Ik ga ook liever alleen maar figuurlijk van de grond, zo'n vliegmachien is niks voor mij. Beide voetjes op de grond houden. Is dat veiliger? Misschien niet want het dak van mijn huis kan ook ineens instorten, maar het is het gevoel dat veel goed maakt.


Ik ben het eens met wat Hugo zegt, we zeggen of doen allemaal wel eens idiote dingen. Ik vind het erg dat men daar jaren over zwijgt en als er ooit eens iets gebeurt dat dit dan ineens vanuit het niets weer opgerakeld wordt.
Die conversatie was van een hele tijd voor het ongeval. Ik kan me voorstellen dat iemand die voor de eerste keer met een hogesnelheidstrein tegen 300 per uur mag rijden op café ook wel eens al lachend zegt "dat ze me nu maar eens flitsen". Een dag later zit diezelfde persoon gewoon weer nuchter in zijn cabine zichzelf te concentreren op zijn taak.
Dit is net hetzelfde, alleen heeft deze treinbestuurder zijn reactie op Facebook geplaatst.


Waar ik nog niet volledig uit ben is dat hij tijdens het ongeval zelf al wist dat hij te snel reed en dit ook meldde aan de controlekamer. Ik weet niet genoeg van de omstandigheden en de reglementen om daar een conclusie uit te trekken, maar ik vind het wel een vreemde situatie. Hij moet die lijn toch gekend hebben en de nodige handelingen kunnen doen hebben?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

zoals eerder meermaals een spijtig gebeuren (in de eerste plaats voor de slachtoffers en betrokken en overblijvende familie's) geschreven, mogelijks technisch falen, lijnkennis moet toch eventueel voldoende zijn en hetgeen dat je op Facebook zet geeft aan dat betrokken man toch niet geheel vrijuit gaat en mogelijks voor eeuwig (al dan niet terecht)met de vinger zal gewezen worden !

Je zou het kunnen vergelijken met ik kan met twee machinegeweren tegelijkertijd schieten en s'anderdaag iemand (per ongeluk?) omverschieten (met de foute manipulatie ven een wapen ?) brengt je meteen wel in nauwe schoentjes, nietwaar ? En misschien terecht dat deze man aangehouden wordt(misschien maar goed stel je voor dat de families oog om oog, tand om tand in het achterhoofd krijgen ! (zoals eerder in Nederland tijdens en proces waar de familie de beschuldigde een rammeling te verkocht en er later ook geen spijt van heeft, misschien menselijk, het rechtsproces onmenselijk)

Groeten Peter ;)

PietB

Citaat van: Frank_N op 26 juli 2013, 13:20:05 PM
Als hij daarbij dat traject vaker heeft afgelegd verbaast het me dat hij niet handmatig heeft ingegrepen, Piet.
Daarom sluit ik een mankement ook niet uit, Frank.
Hij zit er tenslotte zelf in en weet dat rijden in die situatie met die hoge snelheid niet best kan aflopen.
Ik ga altijd maar van het beste in de mensen uit, tot het tegendeel is bewezen.
Citaat van: Frank_N op 26 juli 2013, 13:20:05 PM
Tenzij hij teveel vertrouwde op de beveiligings systemen
ik denk dat ieder machinist dat doet.
Citaat van: Frank_N op 26 juli 2013, 13:20:05 PM
waar mogelijk een communicatie fout is opgetreden tussen EMTS (Europees systeem) en het lokale ASFA systeem.
Dat is gebleken uit de zwarte doos. (bron NOS)
Nou vind ik op dit punt de bron ook niet echt een authoriteit.
Heeft NOS de gegevens geanaliseerd?
Ik weet van een bevriend machinist dat de HSL met het naderen van Hoofddorp in de richting Amsterdam eerst van spanning moet omschakelen en dan van ERTMS naar ATB moet over gaan, omdat er vanaf die plek ook op "oud spoor" gereden wordt.
Dat is een handmatige actie en geen automatisme.
een goed Artikel over deze materie.

Wie weet hoe de Spaanse spoorwegen dat hebben geimplementeerd? Ik heb geen idee.
Het stuk waar het ongeluk is gebeurd is oud spoor heb ik uit de berichtgeving vernomen.
Want in een hogesnelheidslijn leg je niet zo'n bocht.

Het gaat hier om de kronkelende lijn van rechts onderin naar het station.

grt Piet.

Huugooke

Het is een tijdje geleden... maar hangt in de TGV niet zo'n display met de snelheid?
Als ze daar mogen "stoefen", mag het personeel dat dan niet?
Het is altijd "pilot error", al heeft de hele elektronica hem in de steek gelaten, hij blijft de eindverantwoordelijke. Er zijn spoorlijnen die volledig "mensloos" rijden, die betrouwen we wel? Als daar iets gebeurt, wie geven we dan de  schuld?
Die vergelijking met een wapen vind ik wel iets te ver gezocht. Een trein dient niet om te doden.

Frank_N

#40
""""een goed Artikel over deze materie.""""

Inderdaad, Thalys is bv. ingericht voor 7 verschillende systemen......
Daarbij is het ene systeem het andere niet.
Het artikel is behoorlijk heftig leesvoer, roept me steeds meer vragen op, Piet.

Edit) De laatste regels geven te denken:
""In een later stadium (level 3) vervalt zelfs het huidige systeem van treindetectie met blokken en geeft de trein zelf zijn positie door. Dit systeem met bewegende blokken wordt nog nergens toegepast.""

Edit2) (modelspoor) Bij DINAMO kun je met verschillende digitale protocol's plus analoge treinen door elkaar rijden.

Edit3) Voor real life treinendetectie en een controle met het GPS (waarbij je als bestuurder toch nog altijd bij de les moet blijven, denk maar aan je auto...).

Zomaar wat gedachten...


(Offtopic mode on)
Waar ik woon komt (als om een of andere  reden de dienstroute is gewijzigd) de ICE voorbij, op "normaalspoor" met 140 km/h.
Behalve dat je die trein vrijwel NIET hoort rijden vraag ik me af hoe dat dan weer werkt (verschillende stroom & beveiliging systemen?) Bekend is dat men vooral bij de ophanging van de draaistellen goed heeft gekeken naar contact-geluid rails/wielen.
(offtopic mode off)
Groet van Frank

PietB

Citaat van: Frank_N op 26 juli 2013, 19:09:28 PM
Edit2) (modelspoor) Bij DINAMO kun je met verschillende digitale protocol's plus analoge treinen door elkaar rijden.
Ik heb altijd begrepen dat bij DINAMO niet de loc maar het blok een decoder heeft, dus rijden er analoge locs en treinen op een baan(blok) dat digitaal gestuurd is.

Maar ik begrijp het verband met het ongeval in Spanje niet.
Laten we er maar over ophouden want we dwalen zo wel heel erg af Frank.

grt Piet.

PS. waarom maak jij geen gebruik van de quote optie, of heb ik dat al eens gevraagd? Antwoord svp maar via een PB.

Frank_N

Groet van Frank

Jurgen

Tussen alle complottheorieen en mogelijke oplossingen door wil ik het ook even hebben over de snelheid waarmee de wrakken werden getakeld.
Sinds gisteren, 2 dagen na het ongeval, rijden er al terug treinen over het traject. Men verwachtte dat het tweede spoor ook snel weer in gebruik genomen kon worden.

Hoe doet men dat zo snel? Bij ons in België is men dagenlang bezig met takelen van treinstellen bij gelijkaardige ongevallen. Hoe komt dit?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steven123

Om te beginnen is het geen goederentrein met gevaarlijke stoffen zoals in bv Wetteren.
Verder zal er misschien een vlotte samenwerking zijn tussen de verschillende partijen die bij zo'n ramp worden op opgetrommeld.
Misschien was die plek ook vlot bereikbaar, konden de kranen zonder veel moeite tot bij de wrakken, geschikte kranen in de buurt, ...
Mogelijk grote druk om zo snel mogelijk het treinverkeer te herstellen op die lijn...
Betere communicatie...
(en nog de complot-theorie) Misschien was er wel iets deftig fout met de trein, is de machinist erin geluisd met vals opgenomen gesprekken, en moesten de bewijzen zo snel mogelijk verdwijnen...


Ik was er zelf ook van verbaasd dat het zo snel ging, des te beter natuurlijk.
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook