Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ongeval in spanje

Gestart door wisselstromer, 25 juli 2013, 15:10:09 PM

Havoc

Die video is echt akelig. Als je denkt dat daar mensen inzitten... Langs de andere kant ligt die bocht nu ook niet zo scherp, lijken me nieuwe sporen te zijn, geen wissels. Waarom daar maar 80 mag gereden worden is me niet duidelijk. Zo te zien zal er wel een reden geweest zijn.

Dacht dat pitotbuizen voor de snelheid dienden. Die dingen die dichtgevrozen waren bij de Air France vlucht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven123

Citaat van: Havoc op 25 juli 2013, 21:49:41 PM
Dacht dat pitotbuizen voor de snelheid dienden. Die dingen die dichtgevrozen waren bij de Air France vlucht.

klopt, hoogtemeter werkt normaal gezien met luchtledig kamertje en kleine gekalibreerde opening dat zich vertraagt aanpast aan de druk op die hoogte.
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Frank_N

#17
Citaat van: Havoc op 25 juli 2013, 21:49:41 PM
Die video is echt akelig. Als je denkt dat daar mensen inzitten... Langs de andere kant ligt die bocht nu ook niet zo scherp, lijken me nieuwe sporen te zijn, geen wissels. Waarom daar maar 80 mag gereden worden is me niet duidelijk. Zo te zien zal er wel een reden geweest zijn.

Dacht dat pitotbuizen voor de snelheid dienden. Die dingen die dichtgevrozen waren bij de Air France vlucht.

Pitotbuizen meten luchtdruk en zijn altijd verwarmt.
Bij grote vliegtuigen zitter er meerdere onder de vleugels.
Boven 18.000 voet word QNH vastgezet op 1013 milibar.
Onder 18.000 voet krijgt de piloot de QNH waarde door via de toren, waarbij de piloot dat ding handmatig reset.
Dit laatste heet VFR (Visual Flight Rules).
Dat is uitgevonden om vliegtuigen op verschillende vastgesteld hoogten te laten vliegen. Als de luchtdruk varieert, zullen de vliegtuigen altijd dezelfde hoogte afstand tov. elkaar behouden.

Bij IFR (Instrument Flight Rules) boven 18.000 voet, word de hoogtemeter vastgezet op 1013 milibar.
De vliegtuigen zullen dan altijd op hetzelfde hoogteverschil (Airway's) vliegen, waarbij de luchtdruk voor ieder vliegtuig hetzelfde staat ingesteld. Maar altijd: ZOLANG de pitotbuizen werken!

De hoogte radar (dus een soort echolood) word pas belangrijk tegen de landing.
Dit apparaat geeft veel nauwkeuriger informatie over de hoogte van het toestel ten opzichte van het landschap.

De ramp met het Air France toestel is eigenlijk ontstaan omdat de piloten niet overweg konden met het uitvallen van die pitot buizen. Met andere woorden: ze hebben niet of nauwelijks leren vliegen in een basic conventioneel toestel.
Ze hebben teveel geleerd te vertrouwen op de instrumenten/boord computers.
Als zo'n FMC (Flight Management Computer) verkeerde gegevens krijgt, zal die ook de taak niet meer naar behoren uit voeren.

Nee, ik ben niet piloot, maar weet dit vanuit Flightsimulator. Wel heb ik een en ander opgestoken van een echte piloot.

Edit) bij gebruik van meerdere pitotbuizen is windrichting en windsnelheid nauwkeurig te bepalen, in combinatie met de GPS.
De autopilot zal dan hoogte snelheid en richting handhaven zoals geprogammeerd in het FMC. Geeft of geven de pitotbuizen verkeerde informatie zal de FMC "van slag" raken.
Groet van Frank

Metpetergaathetbeter

http://elpais.com/elpais/2013/07/25/videos/1374763656_833539.html?autoplay=1  beelden met wat de treinbestuurder normaal onder normale omstandigheden zou gezien hebben

Groeten Peter ;)

voor5dekeer

Citaat van: Havoc op 25 juli 2013, 21:49:41 PM
Die video is echt akelig. Als je denkt dat daar mensen inzitten... Langs de andere kant ligt die bocht nu ook niet zo scherp, lijken me nieuwe sporen te zijn, geen wissels. Waarom daar maar 80 mag gereden worden is me niet duidelijk. Zo te zien zal er wel een reden geweest zijn.


IDD, akelig is het woord.
toen ik daarstraks die beelden zag dacht ik heel even dat het een computer simulatie was, tot de commentaarstem zei dat het de bewakingsbeelden waren............in een fractie van seconden.........

evan

#20
Op het filmpje aan "Normale snelheid" zien we vlak voor de bocht de veiligheidsbakens.  Dat is net voor de plek waar de trein begon te ontsporen.  Men zou kunnen denken dat de trein dus initieel te snel reed en dat door de "veiligheidsbakens" of de bestuurder de remming ingezet wordt.  De plotse remming aan een te hoge snelheid in de bocht is niet een ideaal gegeven.  We zien ook dat de loco er door raakt en de wagens er uit gedrukt worden door het gewicht van de achterste loco of treindeel.

Akelig zicht en ontzettend jammer wat de gevolgen betreft :o
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jurgen

Citaat van: Havoc op 25 juli 2013, 21:49:41 PM
Die video is echt akelig. Als je denkt dat daar mensen inzitten... Langs de andere kant ligt die bocht nu ook niet zo scherp, lijken me nieuwe sporen te zijn, geen wissels. Waarom daar maar 80 mag gereden worden is me niet duidelijk. Zo te zien zal er wel een reden geweest zijn.

Het lijkt mij een vrij scherpe bocht om tegen 190 per uur door te razen, vandaar misschien de limiet van 80?


Citaat van: Gerolf op 25 juli 2013, 20:19:14 PM
Daarnet op het VRT-journaal:
De machinist had al eerder op Facebook opgeschept dat hij zo hard kon rijden met de trein ...


Ik heb het ook gezien. Maar ik veronderstel dat die trein wel 200 per uur kan en mag rijden op sommige plaatsen. Terwijl je zit te wachten op het moment dat je opnieuw een knopje moet indrukken is zo'n foto snel gemaakt.
Als je dan nadien onder vrienden zo'n dingen zegt op Facebook zie ik daar niets ergs in. Het heeft volgens mij helemaal niets met het ongeval te maken, het is gewoon een ongelukkig toeval dat die man dat onlangs op Facebook geplaatst had, meer niet.

Ik ben ook ooit eens 's avonds vertrokken om uit te gaan, mijn ouders zeggen dan altijd "voorzichtig hé". Ik zeg dan altijd "jaja, 'k ben altijd voorzichtig" (wat ook echt waar is). Toen ik 's nachts naar huis reed kreeg ik een ongeval, ik was niet in fout want ik stond stil voor een rood licht. Er was iemand (met een pint te veel op) op mij ingereden. Ben ik dan ineens onvoorzichtig geweest? Nee hé.

De media zoekt gewoon weer sensatie en die hebben ze nu spijtig genoeg ook gevonden door zo'n stomme uitspraken op Facebook.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steven123

Citaat van: Jurgen op 26 juli 2013, 10:23:47 AM
...
Ik heb het ook gezien. Maar ik veronderstel dat die trein wel 200 per uur kan en mag rijden op sommige plaatsen. Terwijl je zit te wachten op het moment dat je opnieuw een knopje moet indrukken is zo'n foto snel gemaakt.
Als je dan nadien onder vrienden zo'n dingen zegt op Facebook zie ik daar niets ergs in. Het heeft volgens mij helemaal niets met het ongeval te maken, het is gewoon een ongelukkig toeval dat die man dat onlangs op Facebook geplaatst had, meer niet.
...
De media zoekt gewoon weer sensatie en die hebben ze nu spijtig genoeg ook gevonden door zo'n stomme uitspraken op Facebook.

Daar denk ik ook zo over zolang dit onschuldig blijft, het is echter een reden te meer om uit te kijken wat je op facebook plaatst.

Het is nu eenmaal wel een feit dat een bestuurder een veiligheidsfunctie heeft, en wanneer er iets gebeurt zal men er alles aan doen om de bestuurder de schuld in de schoenen te schuiven.  Wanneer men dan zulke uitspraken kan terugvinden op facebook is het weer wat eenvoudiger om de geloofwaardigheid en geschiktheid van de bestuurder voor een ruim publiek in twijfel te trekken...

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Jurgen

Klopt, maar is het dan aan de media om dit open en bloot uit te smeren?

Een mens is ook maar een mens en een mens doet domme dingen. Is die persoon daarom onverantwoordelijk en roekeloos? Ik denk dat we dat dan wel allemaal zijn hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Ergens in de berichtgeving stond nochtans dat volgens de "zwarte doos" er een communicatiefout was tussen verschillende veiligheidssystemen.

Steven123

#25
Citaat van: Huugooke op 26 juli 2013, 10:55:03 AM
Ergens in de berichtgeving stond nochtans dat volgens de "zwarte doos" er een communicatiefout was tussen verschillende veiligheidssystemen.

Dat kan ook bijna niet anders, als je naar het filmpje dat Peter hierboven poste kijkt en die omcirkelde bakens ziet, dan kan het naar mijn mening nooit dat je aan 190-200km/u tot aan die bakens in het begin van de bocht kan rijden zonder daarvan op voorhand een puls te ontvangen omwille van de drastische snelheidsverlaging (zowel van het oude of nieuwe systeem)

Ofwel heeft hij een puls ontvangen en bevestigd met een knop maar de correcte handeling niet uitgevoerd (vertragen naar 80)
Of anders heeft er een systeem gefaald.
(mijn mening, uiteraard zonder de precieze feiten te kennen)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PietB

#26
Citaat van: Frank_N op 25 juli 2013, 22:19:58 PM
Pitotbuizen meten luchtdruk
Ja en die zijn dan direct te relateren naar een snelheid of hoogte.

Er zijn twee soorten pitot openingen de dynamische(voor snelheids metingen) en de statische voor hoogte metingen.



Citaat van: Frank_N op 25 juli 2013, 22:19:58 PM
Bij grote vliegtuigen zitter er meerdere onder de vleugels.
Juist niet!
Bij kleine vliegtuigen hangen ze onder de vleugels bij grote zijn ze aan de neus bevestigd.
Bijvoorbeeld bij de DC-10 MD-11 onder de neus bij de radome en bij de 747 aan de zijkant van de neus.
Waarom aan de neus, je praat hier over subtiele drukverschillen en je wilt de leidingen zo kort mogelijk houden.
Ook is de lucht op die plek relatief vrij van turbulenties, die kunnen ook een negatieve invlod hebben op de meting.

Citaat van: Frank_N op 25 juli 2013, 22:19:58 PM
Nee, ik ben niet piloot, maar weet dit vanuit Flightsimulator. Wel heb ik een en ander opgestoken van een echte piloot.
Dat ben ik ook niet maar ik ben wel 20 jaar grondwerktuigkundige geweest bij Nederlands grootste.
Die tweede bron zou ik meer waarde aan toekennen dan je eerste Frank.

grt Piet.

Huugooke

Die buizen waren niet bevroren ( zijn daartegen beveiligd Piet?) maar dit was een zeldzaam verschijnsel van gelificatie  (of zoiets).

rgp

Dag,

Als je de macho uithangt op Facebook zegt dat ook iets over je gedrag en houding in dat domein.
Een machinist hoort lijnkennis te hebben en zelfs al is er een communicatiefout dan nog zou hij moeten weten waar hij moet vertragen.
Zijn uitspraken zeggen genoeg: hij heeft gespeeld en verloren met 80 doden tot gevolg.
Comminicatiefout.  Wie bestuurt ? de machinist of de techniek ?  Wie controleert wie ?  De techniek de machinist of omgekeerd ?
Alleen al uit zijn eigen verklaringen tijdens het ongeval kan hij vervolgd worden voor slagen en verwondingen met de dood tot gevolg en dat 80 maal.

Roland

PietB

Citaat van: Huugooke op 26 juli 2013, 11:14:39 AM
Die buizen waren niet bevroren ( zijn daartegen beveiligd Piet?)
Ja Hugo, zoals Frank al zei ze worden verhit.
Op de grond door 24V en in de vlucht met 115V (bij een 747 of een MD11, over andere types heb ik geen kennis)
Maar ook dat systeem kan falen.
Citaat van: Huugooke op 26 juli 2013, 11:14:39 AM
maar dit was een zeldzaam verschijnsel van gelificatie  (of zoiets).
Als je op het airfrance incident doelt?
Wat ik er van begrepen heb is het incident te wijten geweest aan verkeerd reageren van de bemanning op een noodsituatie.
De snelheids indicatie in de cockpit was niet in orde dus ook de autopilot kreeg foute info.
Op zich is de situatie waar het vliegtuig zich in bevond niet fataal, maar als er verkeer op de situatie gereageerd wordt........ ja dat kunnen er vreselijke dingen gebeuren.
Lees dit artikel maar eens.

grt Piet.