Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

CMS installatie

Gestart door conducteur, 22 juli 2013, 12:44:42 PM

conducteur

nog wat komkommeren, zijn er hier die ervaring hebben met de installatie van joomla of wordpress op een server? Verder dan de boel downloaden kom ik gelijk niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MARKLINRIJDER

Rian,

Waar host je?

Grtjs,

David

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Rian,
Veel ervaring heb ik er niet mee omdat ik er nog maar pas mee gestart ben.  Joomla uploaden is geen enkel probleem alleen je server moet Joomla ondersteunen (oa een MySQL DB hebben en PhP ondersteunen).

Joomla ontzippen en alles uploaden naar je server (kan heel lang duren) en dan de nodige instellingen uitvoeren en klaar...

Handleiding

Groetjes, Peter


PeterC

Groetjes, Peter


conducteur

#5
Citaat van: MARKLINRIJDER op 22 juli 2013, 12:52:44 PM
Rian,

Waar host je?

Grtjs,

David
bedankt voor de hulp (via skype)! Het komt in orde!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

De website van MSM draait op Joomla.
Ik heb dus wel wat ervaring (vooral met problemen, het ligt nog vers in 't geheugen). Dus als er iets is... zonder garantie.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

#7
Het is nog wat wennen aan de manier van werken, maar wat ik er al uit gekregen heb is toch al de moeite...
www.zorrodirtysister.eu


Edit: ik ben er echt mee weg, voor mij géén zelfbouw html/css sites niet meer. Heel eenvoudig om iets toe te voegen, aan te passen... Geen gezeur niet meer met code's, enkel nog code op de juiste plaats moeten plakken, en voor de rest géén. Geen FTP gezeur meer, alles die je nog moet uploaden zijn bv foto's naar de media manager :P . Krachtige functies met fotoalbums (zie bv de homepage waar 3 foto's elkaar afwisselen) waar ik enkel had van kunnen dromen met m'n kennis van html/css. elementen zoals de menubalk sitewide in enkele muisklikken overal up-to-date, waar me dat anders een 20 minuten werk was. Niets dan positief dus eigenlijk.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stieven76

Ik heb er toch ook al wel enkele jaren ervaring mee.
Zowel mijn eigen site als die van de sportclub waar ik lid van ben heb ik opgezet en onderhoud ik.
Ook voor mijn zus ooit is één gemaakt maar die is alweer offline..

Ik zou ook deze component installeren: http://extensions.joomla.org/extensions/access-a-security/site-security/site-protection/14087
Je kan ook je website eerst in XAMPP (http://www.apachefriends.org/en/xampp.html) opzetten en daarna overzetten naar je hosting. Voordeel om je site ook lokaal te draaien is dat je eerst kan testen of de plugins, modules of componenten wel goed werken en doen wat je wil dat ze doen zonder je live site te bevuilen met testen.
Althans zo doe ik het meestal. XAMPP is niet meer dan een lokaal webservertje.

Nog iets heel handig om backups van je database te nemen: http://www.mysqldumper.net/

Een database backup en een backup van je files en folders op je hosting en er mag gebeuren wat wil, kan je zo terug zetten.  ;D

Mijn sites:
www.stievens-corner.be
www.realityfighting.be

Stieven

conducteur

Citaat van: Stieven76 op 24 juli 2013, 21:36:20 PM


Ik zou ook deze component installeren: http://extensions.joomla.org/extensions/access-a-security/site-security/site-protection/14087



Juist installeren, en verder niets mee doen, en dan zou de site beter beveiligd zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stieven76

CiteerJuist installeren, en verder niets mee doen, en dan zou de site beter beveiligd zijn?

Ah nee  ;) Daar zitten verschillende opties in zoals:

  • wijzigen van het id van de super administrator. De standaard id is gekend en vind je ook terug op het net. Wanneer je deze wijzigt is het al moeilijker voor iemand met slechte bedoelingen om je id te achterhalen
  • table prefixes veranderen. De standaard prefix en joomla tabellen kan je ook zo vinden en een beetje hacker kent deze. Als je de prefix veranderd maak je het al direct een stuk moeilijker
  • je kan je administrator backend extra beveiligen met een paswoord, folder permisions wijzigen ed...

Je vind de Admin tool terug onder de components tab.

Er zijn verschillende artikels op het net te vinden ivm Joomla beveiliging. Zoek maar eens op Google.

Stieven

gardevil

Citaat van: Stieven76 op 26 juli 2013, 21:35:15 PM
CiteerJuist installeren, en verder niets mee doen, en dan zou de site beter beveiligd zijn?

Ah nee  ;) Daar zitten verschillende opties in zoals:

       
  • wijzigen van het id van de super administrator. De standaard id is gekend en vind je ook terug op het net. Wanneer je deze wijzigt is het al moeilijker voor iemand met slechte bedoelingen om je id te achterhalen
  • table prefixes veranderen. De standaard prefix en joomla tabellen kan je ook zo vinden en een beetje hacker kent deze. Als je de prefix veranderd maak je het al direct een stuk moeilijker
  • je kan je administrator backend extra beveiligen met een paswoord, folder permisions wijzigen ed...
Je vind de Admin tool terug onder de components tab.

Er zijn verschillende artikels op het net te vinden ivm Joomla beveiliging. Zoek maar eens op Google.

Stieven

Is echt wel een nuttige component. Zeker installeren.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

doomslu

Dit draadje deed me er aan denken dat het tijd was om ook eens een upgrade uit te voeren van Joomla op de MSM-website.
Helaas, de upgrade werkt niet en naar goede gewoonte ban je niks met de foutmelding ("Downloaden van het updatepakket is mislukt").  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Hosting zoeken die dat automatisch doet... Elke keer dat er een update komt wordt die op beide sites uitgevoerd en wordt ook een back-up gemaakt. Daar krijg ik dan een mailtje van.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stieven76

Citaat van: doomslu op 04 augustus 2013, 15:22:28 PM
Dit draadje deed me er aan denken dat het tijd was om ook eens een upgrade uit te voeren van Joomla op de MSM-website.
Helaas, de upgrade werkt niet en naar goede gewoonte ban je niks met de foutmelding ("Downloaden van het updatepakket is mislukt").  :-[

Luc,

Ik download meestal gewoon het update pakket naar mijn pc, unzippen en dan laad ik de files gewoon manueel op. Werkt even goed hoor.

Stieven