Ombouw Märklin BR120 naar Roco BR120 GESLAAGD !!!!!!

Gestart door dani, 22 juli 2013, 10:02:49 AM

dani

Een vraag aan de doe-het-zelvers hier...  Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een Märklin kap naar een Roco onderstel ?

Een vriend van me is H0   2-rail analoog rijder en hij heeft nog een Roco 53300 lokje  (uit de "Playtime" reeks) liggen, zo eentje van een BR 120 met de opgeschilderde ramen en dergelijke, met de simpele plastic panto's ...   Nu heeft dat onderstel  toch wel een "redelijk" motortje en zelfs een digitaaldecodertje aan boor, en anderzijds is hij verliefd geworden op een Märklin  BR 120  (de 3454) en zou graag die kap wisselen naar het Roco onderstel.

de märklin


de Roco




Volgens mijn bescheiden mening moet dat wel doenbaar zijn mits wat handigheid en een beetje dremelen en wat "milliput" of vergis ik me ???
Enb als het lukt, dan heb ik ook een reserve onderstel van Märklin, want dat heeft hij niet nodig zegt hij :-)   Daar kan ik dan misschien zelf eens ene projectje mee starten.  Het is al omgebouwd naar 5* motor en met digitaaldecoder ...

Alle input is welkom !

Dank alvast

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Hallo Dani,

zonder beide modellen echt (in werkelijkheid) gezien te hebben is het moelijk om daarover iets te zeggen.
In princiepe zou, als beide echt op schaal zijn, deze ombouw mogelijk moeten zijn.
Je zal wel de nodige aanpassingen moeten uitvoeren aan de binnenzijde van de kap.

Met vriendelijke groeten
Peter

dani

bedankt al voor deze eerste reaktie, Peter.  Het bevestigt mijn vermoeden, en ik zal de beiden dan ook eens naast elkaar moeten leggen om echt uitsluitsel te hebben.
Ik dacht dat iemand het misschien al had geprobeerd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Denk wel dat je zo'n ombouw niet makkelijk gaat vinden op het net, want de 120 in nou niet direkt het meest populaire model, ook niet bij het grote voorbeeld.
In elk geval: succes
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Ik denk dat je vooral bij de bevestiging van de kap problemen gaat hebben. De Märklin is ongetwijfeld met een schroefje vastgemaakt op zijn onderstel, de Roco zal eerder een klik-systeem hebben zoals de meeste locs van Roco.


Het is misschien veel te makkelijk om te lukken, maar misschien kan je gewoon een gat boren in het Roco-onderstel zodat je de Märklin-kap gewoon kan opschroeven? Of zou zoiets alleen in mijn simplistische geest kunnen werken?  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

@Peter: inderdaad niet zo een populair model, maar toch vind ik persoonlijk dat (vooral)  Märklin er enkele pareltjes van heeft gemaakt, ik heb er dan ook zelf een aantal in mijn arsenaal van.

@Jurgen:  dat is heel goed mogelijk dat daar het grootste probleem ligt.   Maar daarom dat ik  al eerder de "dremel" en "milliput" vermeldde, daar kan je hele creatieve dingen mee doen, het  "doen passen" als het ware.   Mocht het zo éénvoudig werken als je zegt, dan zou dat een hele reeks mogelijkheden openen .  En als het toch wat lastiger blijkt dan dat, dan vinden we er ook wel iets op.

Ik heb intussen ook al een mailtje gekregen van een enthousiaste "verbouwer en klusser"  (ons Huugooke) die me verzekert dat hij al moeilijker dingen heeft tot een goed einde kunnen brengen, en dat heeft me ook zo wat gemotiveerd om er gewoon voor te gaan !    We proberen het en het MOET gewoon lukken, en als we onderweg een tegenslag hebben, dan ga ik de "Hugo-Hotline" inroepen om ter hulp te snellen.


Bedankt al voor de reakties, mannen...   Ik zal ten gepasten tijde wel een verslagje proberen te posten van de maneuvers en het resultaat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Met een centrale vijs zal het waarschijnlijk niet lukken. Roco heeft de gewoonte om bij eloks de motor centraal te plaatsen, met een cardan naar elk draaistel
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Citaat van: Peter op 22 juli 2013, 14:44:36 PM
Met een centrale vijs zal het waarschijnlijk niet lukken. Roco heeft de gewoonte om bij eloks de motor centraal te plaatsen, met een cardan naar elk draaistel

Ik wist het dat mijn idee weer te makkelijk zou zijn om mogelijk te zijn!  :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

Peter had het bij het juiste eind  (vwb de motor en cardans) en Jurgen had gelijk wat de bevestiging van de kappen betreft.

Vandaag zijn  beiden geleverd en heb ik al eens een eerste  "assessment" gedaan van de ombouw problemen die zich kunnen voor doen.

* Op het eerste zicht zijn de kappen in elk geval al ongeveer even groot.  (give or take een paar mm)
* Het onderstel van de Roco is een solide en stevig blok metaal, dat mogelijkheden biedt
* De decoder in de Roco is een "specialleke" en ligt gewoon boven op het blok
* de kap bij de Roco is een stukje goedkoop plastiek en klikt er zo af.

Dus hopelijk kan ik vanavond de beiden demonteren, even een aantal foto'tjes nemen, en dan de ombouw beginnen.
Met wat geluk en concentratie is tegen komend weekend mijnen  "Bompa Trein" zijn  lokomotief klaar en heeft hij EINDELIJK  een BR 120, dis hij al jaren op zijn verlanglijstje had maar nog niet had gevonden in  2rail.


To be continued...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en vanavond is het dan toch gebeurd.  Beide treinen zijn tegelijkertijd mijn station binnen gereden (door de post geleverd) en ik kon er aan beginnen.


begin met de dozen op en te maken en te vergelijken























En dan de "donor", de Märklin.  Reeds omgebouwd met een 5 polige motor met permanentmagneet en met Lokpilot decoder.









De Roco kap even op de Märklin gemonteerd als "mock-up"



De donorkap even wat "bijwerken" of trimmen....













Even gepast of de kap er makkelijk op ging... "fits like a glove" na mijn aanpassingen.




gelukkig pasten de lichtgeleiders perfect van Roco naar Märklin.









LEDjes gesoldeerd en weerstandjes van 1K er tussen. zodat ze op de lichtgeleiders konden worden gemonteerd.


En dan de boel terug dicht. 


Ik heb zo een vermoeden dat "bompa" nog wel wat zal willen wijzigen aan die lelijke gestyleerde buffers, maar dat is dan voor later






Voor mijn part is de ombouw voorlopig toch geslaagd !



Dan de ene panto nog gefixeerd want die bleef niet meer naar beneden.



Klaar !







Weer mooi inpakken en gereed om af te leveren.



Alsof hij zo uit de fabriek kwam.






de set weer kompleet



En die arme sukkelaar van een Märklin, hij heeft nu een Roco Playtime kapje op zijn nek ...  voorlopig, tot ik mijn snode plannen kan uitvoeren die ik met dit digitaal hoogvermogen onderstelletje heb.   Zelfbouwtje of zo, wie weet ?









De wolf in schapenvacht...













En tot slot nog het filmpje :  https://www.youtube.com/watch?v=ZswUgU5I4Y4&feature=youtu.be

Let wel op dat de besturing met een oude "alles of niks" trafo van Lima gebeurt, en die maar max 8,5 a 9 Volt meer levert  ipv 14.   In werkelijkheid gaat hij "chez bompa trein" rijden op een analoge baan waar de snelheid met PWMgestuurd wordt .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#10
Et maintenant la question du jambon...  (en nu de hamvraag)

WAT VOOR DECODER is dit eigenlijk ?

Ik ben namelijk sterk aan het overwegen om dit decodertje in mijn analoog Roco  Tramstel in te bouwen en deze aldus te digitaliseren.   Dan kan deze op een apart stukje 2-rail op de baan lekker pendelen, gestuurd door de Ecos 2.    Volgens mijn google zoektocht zou dit een DCC decodertje zijn, dus meer moet een mens niet hebben toch. !






De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.