Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

PWM regelaar

Gestart door conducteur, 20 juli 2013, 22:05:04 PM

conducteur

Beloof al maanden om voor de treinclub een (pwm) snelheidsregelaar te bouwen, maar nog niet van gekomen. Tijd om daar verandering in te brengen.


-->vereisten
De schakeling moet een regelbare transformator vervangen, die niet permanent kan opgesteld blijven tijdens verhuizingen. De schakeling moet dus permanent gemonteerd kunnen blijven.
1) traploos regelen van 12v tramaandrijvingen via PWM
2) zoveel mogelijk op basis van onderdelen uit eigen voorraad, of de voorraad van uit de treinclub (ook gedeeltelijk van mij)
3) rijrichting omkeerbaar met drukknop (graag een potmeter met zo'n ingebouwde drukknop)



PWM schema's op basis van de 555 zijn alom te vinden op het www, maar ga eens deze proberen (de hacked version):
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OXsu29K_Ap4#t=1124s


Omkeren rijrichting


1) 4027 in toggle mode (ik ben een deel van mijn theorie over flipflops wat vergeten, dus J, K S en R die moeten toch aan de positieve voedingsspanning om in toggle mode te staan?), drijft monostabie relais aan via transistor die als H-brug dient. (4027, bc547, 1n4148, wat weerstanden heb ik liggen)


2) Clock signaal via ontdendering, om zeker te zijn dat ie niet weer omschakelt. Voor twee weerstanden, een diode en een kleine condensator moet je het niet laten.
http://forum.allaboutcircuits.com/cache.php?url=http://i591.photobucket.com/albums/ss355/bill2009_photos/debounce.gif


wordt vervolgd....










Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Een hele goeie regelaar voor modelspoor is de Weistra (of is het Weinstra?). Zoeken op het www  ;)
Ooit gepubliceerd in Railhobby, en opgebouwd met klassieke componenten die de meesten wel in voorraad hebben.

Potmeter met drukknop om dan via een flipflop en relais de rijrichting om te schakelen?
Waarom geen simpele dpdt-schakelaar, eventueel met neutrale middenstand?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

De avontuurlijken kunnen met een Arduino beginnen en daar een powertrap aanhangen.

De mijne is volgens een ontwerp van Elektuur en met heel eenvoudige  componenten. Effe googelen op hun site.

conducteur

Inderdaad, in een PIC zit ook een PWM module, maar wil nu eens niet programmeren. Potmeter met drukknop, dan heb je maar een iets nodig om mee te rijden, drukje op de pot en de richting wijzigt. Geen aparte schakelaar nodig.


Voor de Weistra heb ik inderdaad bijna alles, op de PNP transistoren na. Ga die wellicht eens bekijken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


conducteur

Was die juist ook tegengekomen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#7
Voila, juist de weistra regelaar in eagle overgetekend, samen met de 4027FF en relais omkeeerschakeling. Die J/K S/R moeten toch ook aan de 12V bij de 4027 om in toggle mode te werken of ben ik mis, twijfel nog altijd een beetje? Klik op het schema voor een grote scherpe weergave:


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik blijf die knop met druktoets eerder een gadget vinden.
Hoe weet je trouwens of je na rust vooruit of achteruit zal rijden?
Aan een gewone dubbelpolige hefboomschakelaar zie je dat gewoon ...

Maar om op je 4027-vraag te antwoorden: (datasheet HEF4027B)
S/R zijn aktief hoog, en moeten dus aan massa liggen om te toggelen (bij een laag-hoog overgang)
J/K zijn aktief laag en moeten daarom aan Vcc hangen.
Misschien is een R/C netwerkje op de set of reset nuttig, dan start je steeds in dezelfde uitgangspositie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#9
De treinen op het baantje rijden digitaal, met als centrale een intellibox. Daar is de knop wel een rotary encoder maar je moet ook duwen om te veranderen van richting. Naar analogie wil ik de rijregelaar voor het analoge tramspoor ook zo laten werken ;)
Op de inverterende uitgang zit een ledje, die afhankelijk van de richting (niet) zal aanstaan. Op de gewone uitgang kan ik samen met het relais eventueel nog een tweede ledje voorzien in een ander kleur.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Bij mijn Intellibox ( en ik vermoed op alle) heb je de keuze: ofwel de regelknop drukken om van rij-richting te veranderen (systeem Märklin) ofwel links/rechts met de nulstand in het midden.
Je kan dit zelf naar keuze instellen.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Ja inderdaad, maar ie staat ingesteld op drukken om te veranderen, en een systeem om met een knop en diy elektronica een midddenstand te creeren zal wellicht wat moeilijker worden (PIC/Atmel/Arduino..),
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

#12
Citaat van: conducteur op 21 juli 2013, 15:09:18 PM
Ja inderdaad, maar ie staat ingesteld op drukken om te veranderen, en een systeem om met een knop en diy elektronica een midddenstand te creeren zal wellicht wat moeilijker worden (PIC/Atmel/Arduino..),

Hoi Rian,
Ideetje van mij:
Als je het toch gaat hebben over bv. Arduino vraag ik me af of het mogelijk is met zo'n ding de Weistra rijspanning ook gelijk na te bootsen en vervolgens er een versterker achter te bouwen?
Digitaal opgewekt zijn volgens mij interessante mogelijkheden te maken?

Mijn ervaring met de Weistra is dat je voor verschillende motortjes eigenlijk ook verschillende instellingen nodig hebt.

Zie bv. dit draadje daarover: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=14869.0
Groet van Frank

conducteur

Ja, dat moet wellicht mogelijk zijn om zo'n weistra regelaar uit een PIC (of ook arduino/atmel/...) te krijgen, maar heb nu eens geen goesting om PIC's te programmeren en code te schrijven. Daar heb ik nog andere projecten voor om me op uit te leven.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum