Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Huugooke, 20 juli 2013, 12:47:43 PM

Dirky

Een drietal belangrijke persoonlijke redenen om te kiezen voor een systeemcamera:
-   Fotografie wordt niet opnieuw mijn hobby. Het toestel hoeft dus niet alles op een handige manier te kunnen.
-   Het zal hoofdzakelijk gebruikt worden door mijn echtgenote en moet dus in standaarduitvoering in een handtas passen.
-   Ik wil er iets bij in de zin van een 55-200 om toch wat beter fotowerk te kunnen maken dan met een ixus'ke.

Hoe alles werkt is hier al nekeer de revue gepasseerd, dacht ik. Maar daar snap ik weinig van.
Wat ik wel weet is dat de resultaten met die compactere systeemcamera's ZEER GOED zijn en dat is wat voor ons van belang is...

Huugooke

Citaat van: milocomarty op 13 augustus 2013, 09:38:27 AM
CiteerEen systeemcamera is een reflexcamera zonder reflex!

t...zie dan ook nog geen systeemcamera's met een full frame sensor..
Dan moet ge toch nog eens goed kijken! Heb ze hier niet vermeld omdat ze aan de dure kant zijn!

Huugooke

Citaat van: Dirky op 13 augustus 2013, 09:47:29 AM
Een drietal belangrijke persoonlijke redenen om te kiezen voor een systeemcamera:
-   Fotografie wordt niet opnieuw mijn hobby. Het toestel hoeft dus niet alles op een handige manier te kunnen.
-   Het zal hoofdzakelijk gebruikt worden door mijn echtgenote en moet dus in standaarduitvoering in een handtas passen.
-   Ik wil er iets bij in de zin van een 55-200 om toch wat beter fotowerk te kunnen maken dan met een ixus'ke.

Hoe alles werkt is hier al nekeer de revue gepasseerd, dacht ik. Maar daar snap ik weinig van.
Wat ik wel weet is dat de resultaten met die compactere systeemcamera's ZEER GOED zijn en dat is wat voor ons van belang is...
Spijtig, maar hier stelt ge twee onverenigbare eisen! Een systeemcamera met een 55-200 die in een handtas past bestaat niet!
Wel zijn er een hoop compactcamera's met zo'n superzoom van 24 naar 500mm! Maar dat zijn geen systeemcamera's.
Die NEX die ik aanhaalde gaat met zijn standaard zoom wel in de jaszak en de handtas, omdat die uitklapt. Zet daar zo'n teletoeter op en je krijgt dat ding niet kwijt.
Dus: wat wil je, een systeem of een compactcamera?

doomslu

Uit gemakzucht heb ik de laatste tijd al eens mijn spiegelreflex thuisgelaten en het compact cameraatje van mijn vrouw gebruik bij een uitstapje (niet voor treinen...). Vergeet het dat je daarmee goede foto's kunt maken. De beeldkwaliteit is uitstekend, maar je ziet NOOIT wat je fotografeert op zo'n schermpje in het zonlicht. Gevolg: vaak ontgoochelende foto's en zelfs schuine horizonten...
Voor mij het grote nadeel van dergelijke camera's: het ontbreken van een zoeker.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Hugo, ik heb speciaal geschreven "in standaarduitvoering" in de "sjakosh" passen. Had misschien beter geschreven "met kleine lens".
De grote lens moet niet mee in de handtas... dus ja, een systeem...

nex-6 zonet bekeken... met lens ligt prijs rond de 1200 €... niet weinig  :(

conducteur

M'n broer heeft zo'n Olympus Pen, en is daar zeer tevreden over.
Deze foto is gemaakt met zijn camera, de enige nabewerking die ik gedaan heb is hem wat gecomprimeerd om hem makkelijk online te zetten:

Rarara waar is dit?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

#21
Citaat van: Dirky op 13 augustus 2013, 11:09:25 AM
Hugo, ik heb speciaal geschreven "in standaarduitvoering" in de "sjakosh" passen. Had misschien beter geschreven "met kleine lens".
De grote lens moet niet mee in de handtas... dus ja, een systeem...

nex-6 zonet bekeken... met lens ligt prijs rond de 1200 €... niet weinig  :(
Ah, da's wat anders Dirk! Je kan die body alleen kopen en een lens van Tamron 18-200 (rond de 500 euro). Voor de camera-in-de tas dan de "pancake".
Ik vrees dat je in deze soort camera's altijd in de hogere prijsklasse gaat zitten, alhoewel 1200 euro wel wreed duur is! Met de standaardzoom (die intrekt) heb je'm ook voor 850. Tel daar die superzoom bij dan kom je op 1350.
De "pancake" kost 190. Het body 600.
Ik heb geen aandelen bij Sony  ;), maar na lang zoeken en vergelijken is dit toch de beste keuze gebleken, en ik heb wat testrapporten gelezen geloof me!
Wat je keuze zeker moet bepalen is:
de sensor moet APS of M4/3 zijn
een oogzoeker is een must
zit er een flits in
Kan ik er zonder belachelijke kosten een flits oid opzetten?

De andere merken, zoals Nikon en Canon en Pentax hebben ook systeemcamera's, maar die hebben een veel kleinere sensor, eigenlijk maar even groot als een compact.
Olympus en Panasonic hebben de M4/3 sensor, die iets kleiner dan APS, maar de prijzen niet!
Ook een APSC met goede eigenschappen is de Fuji X-E1. wel wat groter dan de Nex, maar goedkoper.
Wat die sensorformaten betreft: een grote sensor met minder pixels is beter dan een kleine sensor met meer pixels.

PS: tot 18 dezer nog €50 cash-back!

Martin Welberg

Citaat van: Huugooke op 13 augustus 2013, 10:34:52 AM
Citaat van: milocomarty op 13 augustus 2013, 09:38:27 AM
CiteerEen systeemcamera is een reflexcamera zonder reflex!

t...zie dan ook nog geen systeemcamera's met een full frame sensor..
Dan moet ge toch nog eens goed kijken! Heb ze hier niet vermeld omdat ze aan de dure kant zijn!

Op die ene Leica na dan, en waarschijnlijk vanaf de herfst de nieuwe NEX..

Huugooke

Citaat van: milocomarty op 13 augustus 2013, 13:57:36 PM
Citaat van: Huugooke op 13 augustus 2013, 10:34:52 AM
Citaat van: milocomarty op 13 augustus 2013, 09:38:27 AM
CiteerEen systeemcamera is een reflexcamera zonder reflex!

t...zie dan ook nog geen systeemcamera's met een full frame sensor..
Dan moet ge toch nog eens goed kijken! Heb ze hier niet vermeld omdat ze aan de dure kant zijn!

Op die ene Leica na dan, en waarschijnlijk vanaf de herfst de nieuwe NEX..
Probleem met systeemcamera's is dat ze andere lenzen moeten hebben dan de reflex, omdat dat spiegelhuis er niet tussen zit. Leitz heeft dat al in huis, dus dat lag voor de hand.
Als andere merken willen volgen zullen ze dus hun lenzenbestand moeten aanpassen. Vandaar dat er nog wel een aantal reflexcamera's met fullframe worden gemaakt, de "groten" hebben immers lenzen in voorraad, sommige meer dan honderd verschillende.
Als je nu bijvoorbeeld een Nikon APS koopt, en je kiest voor hun "DX" lenzenreeks, dan kan je probleemloos op een fullframe overstappen. Ook omgekeerd trouwens. Bij Sony kan je ook de oude Minolta lenzen gebruiken. Bij een Pentax kan je zowat alles nog gebruiken, zelfs die met schroefdraad.

Martin Welberg

Klopt ten dele wat je zegt, knoop een dx lens op een full frame en je benut maar een deel van de sensor, nl het DX deel tenzij er een verloopring tussen geknoopt wordt. Een nikon APS maakt gebruik van een DX sensor, die is kleiner in 't formaat als een full frame. Hangt ook een ander prijskaartje aan..

Huugooke

Citaat van: milocomarty op 13 augustus 2013, 19:15:15 PM
Klopt ten dele wat je zegt, knoop een dx lens op een full frame en je benut maar een deel van de sensor, nl het DX deel tenzij er een verloopring tussen geknoopt wordt. Een nikon APS maakt gebruik van een DX sensor, die is kleiner in 't formaat als een full frame. Hangt ook een ander prijskaartje aan..
Sorry, mijn uitleg klopt niet omdat ik waar "DX" staat, eigenlijk "FX" bedoelde.
Nikon gebruikt voor zijn fullframe de afkorting "FX", en voor de lenzen, aangepast aan de kleinere sensor, de afkorting "DX".
Een DX lens geeft op een fullframe camera maar een gedeeltelijk beeld, en in het geval van een zoom ook alleen maar in het groothoekgedeelte. Wat je bedoelt met een verloopring begrijp ik niet hoe dat zou helpen.
Wie de afmeting wil vergelijken:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/websites/sensorformaten_vergeleken_met_cameraimagesensor.asp

Huugooke

Wat me ook altijd verwonderd is de vraag naar super lange telelenzen. Negentig percent van je foto's zal je juist een groothoek nodig hebben. Dat vogeltje in die boom heb je met een 500mm uit de hand toch niet te pakken.
De standaardzoom is meestal ruim voldoende, en wil je toch meer uitvergroten dan kan je de foto zelf uitzoomen; met een APS heb je ruim voldoende reserve!

Havoc

Die Leica is niet echt een systeemcamera want je moet nog altijd scherpstellen met de meetzoeker. En Canon en Pentax hebben wel degelijk aps-c systeemcamera's.

Let op met die systeemcamera's met electronische zoeker. Er zijn nogal veel klachten dat die niet kunnen volgen als je bewegende onderwerpen in het visier neemt. En de schermen zijn in zonlicht niet te gebruiken zoals Luc al gezegd heeft. Ik zou zeggen probeer voor je koopt.

Probleem met de aps-c toestellen is dat de kwaliteit misschien beter is, maar de lenzen zijn niet echt veel kleiner/lichter dan voor een reflex. Bij de Nex reeks is dit echt opvallend, de lenzen zijn soms groter dan het toestel. Heb zelf een Nex3 en die is voor mij zelfs te klein om goed vast te nemen. Als je er een ietwat grote lens opzet is de balans totaal zoek. Gebruik liever mijn oude reflex. Een 500mm op een Nex?

Kijk anders eens naar de kleine reflexen. Heb onlangs zo'n Canon 1100D in handen gehad en die is echt klein en licht zonder dat je kramp krijgt omdat hij te klein is. En met een lens op is die niet veel groter dan een systeemcamera. In een handtas gaat die niet, maar een systeemcamera met een redelijke lens erop ook niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Ach, wat is een systeemcamera? Men is bezig om alle terminologie heruit te vinden. Vroeger was een camera met verwisselbare onderdelen (eender wat) een systeemcamera.
Maar soit, de Canon M is inderdaad ook APSC, maar nog kleiner dan de meeste, en die flits moet je in je broekzak steken.
Als je bij deze camera's een zoeker wil ,dan zal je content moeten zijn met die elektronische. Ik zie niet hoe een optische te combineren is met verwisselbare lenzen (tenzij zoals Leitz het doet).
Dat zoomlenzen te groot lijken op die camera's is ook bij de fabrikanten een oud zeer. Enkelen hebben het opgelost door de standaardzoom intrekbaar te maken.
Die kleine reflexcamera's die je aanhaalt hebben nu net de fout die je de andere verwijt: ze zijn te klein om stevig vast te houden.
Ik ken Dirk's eega niet, maar ik veronderstel dat haar handjes fijn genoeg zijn om zo'n camera vast te houden ;D.
en als Dirk de superzoom monteert heeft hij grip gnoeg aan de lens!

hier kan je de grootte vergelijken:
http://camerasize.com/compact/#375,459,ha,f

Havoc

CiteerAch, wat is een systeemcamera? Men is bezig om alle terminologie heruit te vinden. Vroeger was een camera met verwisselbare onderdelen (eender wat) een systeemcamera.

Klopt als een bus. Meestal bedoelde men dat alles verwisselbaar was. Zaken zoals een Hasselblad of Mamiya of Bronica. Voor mijn Mamiya heb ik 3 bodies, 3 (verschillende) zoekers, 3 (verschillende) handgrepen, 4 ruggen, een doos lenzen en nog wat kleine rommel. Alles past zoals bij Lego (TM).
Met vakantie voor onbepaalde duur.