Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Blaaubach

Gestart door evan, 18 juli 2013, 15:20:58 PM

evan

#165
Goede avond beste modelspoorvrienden,

Het is weer een tijdje geleden dat er in dit draadje wat bewogen heeft.

Het voorbije weekend zijn Pat, Erik, en mezelf naar onze vrienden getrokken in Nederland en hebben weer een groot deel van het landschap aangepakt.

We hebben op 2 volle dagen met 3 man een 8 tal meter van landschap voorzien en 12kg Sculptamold verwerkt.  Het is ver van af en er kan zoveel op verder gedetailleerd worden laag boven laag, maar het is de bedoeling dat de 80 vierkante meter grote baan eerst een algemene afwerking krijgt en dan kan er later verder gesuperd worden.

Het 14 meter lange Zwitserse paradetraject krijgt aardig vorm en nadert de afwerking...  Hoewel er nog veel verbeterd kan worden op gebied van vegetatie en andere details.  Bovendien moet er nog bovenleiding op komen, spoorse details, seinen etc.

Het tempo ligt ook best hoog vermits we maar 2 a 3 maal per jaar bouwen door tijdsgebrek.  Het resultaat tot nu toe is van een 14 tal dagen bouwplezier qua landschap.

Hierbij wat foto's van de laatste 2 dagen en later hopelijk een leuk filmpje dat nog volgt:




Een "Triebwagen" van de SBB komt uit de tunnel die toegang verschaft tot de 2 schaduwsporen in het rotsmassief.



















Op verzoek:  Een kleine wijngaard.  Deze is nog wel in aanbouw, maar het zal een leuk tafereel vormen met de wijnstokken, steunconstructies, de rozenstruiken om planten ziektes snel op te sporen etc.
Op de foto zien we ook reeds de sokkel voor het sein dat de wissel beschermd als je komt van het Duitse baangedeelte "Blaaubach"



De volgende bouwdag staat gepland in het najaar  :)

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

pandur

Gewoon Prachtig !
De sfeer zit er goed in, super !
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

RD25

Citaat van: pandur op 17 mei 2015, 20:59:06 PM
Gewoon Prachtig !
De sfeer zit er goed in, super !
Eric

+1
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

sdz1976

Jullie tempo ligt toch altijd hoog. Goe bezig mannen! kijk er al naar uit ze ooit in het echt te mogen aanschouwen.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Pffffffff ..... Evan: prachtig resultaat !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

DFS

Geweldig ook hoe dat spoor slingert tussen de natuur!

C.B.

Evan , ik zou toch graag eens een workshop "basishandelingen" willen , want dit is de kwaliteit die ik ook minstens wil op mijn modelbaan.  ;)
Super goed gedaan.
Groetjes.
Claudio.

OlivierV

Zeer goed gedaan oogt allemaal heel naturel!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

#173
Goede morgen medemodelspoorders,

Toen ik aan deze post begon kreeg ik de melding dat het al minstens 200 dagen geleden was dat er een nieuwe post geplaatst werd.  Wel hier is ie dan en er wordt wel degelijk verder gewerkt aan de baan.

De schaal voor de mensen die nu pas inpikken is Spoor 1 of 1:32 en een rondrit aan realistiche snelheid op de hoofdlijn duurt 5 minuten.  Er zijn bovendien ook 2 zijlijnen met een aanzienlijke lengte.

Vorig weekend hebben we 3 dagen stevig doorgewerkt en heb ik op het einde van dag 3 snel wat sfeerbeelden gemaakt van de werken.

We beginnen met de kalksteengroeve die nog volop in aanbouw is.  De groeve is 60 a 70 cm hoog en een 3 tal meter lang.  Er komt ook een stuk veldspoor op dat naar een fabriek zal leiden met een spooraansluiting op het gewonen net.



Hier is nog veel werk aan, maar de vorm is goed zichtbaar :)

Vlakbij de groeve start de zijlijn die naar het "Zwitserse" gedeelte loopt.  In de vorige post was de aanzet van een wijngaard zichtbaar.  Wel deze is bijna klaar.



We rijden nog een stukje verder de lijn af voor we terug gaan naar het Duitse deel. 

In de namiddagzon zien we deze "triebwagen" nog de lijn afrijden.



Terug in het Duitse gedeelte gaan we langs de velden waar veel landbouwactiviteit heerst.  Je kan zeggen dat er hier een voorliefde is voor landbouw en tractoren :)



Aardappelen...



Er was ook een grote collectie van Tractoren van "ATLAS" op schaal 1/32 die een geloofwaaardige plek moesten krijgen.  Op een braakliggen terrein langs een kleiner station op de baan vindt een Tractorshow plaats.



Deze show wordt nog verder aangekleed met bezoekers, eetkraampje en driehoekige wimpels die tussen de bomen opgehangen zullen worden.
Het spoor vlak naast de show is een afstelspoortje van het stationnetje waar een lok soms wacht of een werktrein afgesteld staat.  Er komt nog een stootblok en typische sfeer bij.

Het stationnetje is met de gewone lijn verbonden via een kleine zijlijn.  Buiten een lokale goederentrein wordt deze ook bediend door deze fraaie railbus.



Op de achtergrond zien we een goederentrein staan op het rangeerterrein van het havengebied.  Over de haven komt later meer.

Het lijntje is ook voorzien van een werkende overweg;



Hier zien we op de achtergrond de hoofdlijn waar het lijntje op aansluit.



Deze lijn wordt ook voorzien van bovenleiding.

Een detail van de hoofdlijn...



Een fraai gezicht van een BR 01 die langs komt denderen...



Vlakbij het kleinen station en op het uiterste van de haven ligt een klein (rivier)strand dat overtollig water uit het landbouw gebied wegleidt.



Sommigen vinden er hun uitlaatklep  8)

Er is nog veel werk aan de winkel, mlaar het krijgt op veel plekken aardig vorm. 

Voor de mensen die dit draadje niet kennen, loont het de moeite eens terug te blikken naar het begin.

Wij doen binnenkort weer verder.  Nu hebben we in 3 dagen ongeveer 14 vierkante meter van een eerste landschap voorzien  8)

Groetjes en nu terug werken aan Oeversijde of toch eerst van de zon genieten 8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Citaat van: evan op 05 mei 2016, 11:02:26 AMNu hebben we in 3 dagen ongeveer 14 vierkante meter van een eerste landschap voorzien  8)

Wat een tempo  :o ... en toch kwaliteit  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Schoon, Evan en Co.

Je patatten vindt ik wel leuk gedaan!

Dan krijgt ne mens goesting om nog eens verder te doen aan m'n eigen baan ;D


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

59erke

Een draadje dat ik nu pas ontdek.

Moet wel zeggen dat ik geen fan ben van Duitse banen en dan in het bijzonder de gekende railbus.
Temeer omdat deze in HO of N schaal ronduit te "plastiekerig" lijken maar op schaal 1 zijn ze wel prachtig

Prachtige baan in wording Evan
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

sdz1976


Het is weer smullen!! 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Martin Welberg

CiteerTemeer omdat deze in HO of N schaal ronduit te "plastiekerig" lijken maar op schaal 1 zijn ze wel prachtig

Dat ligt meer aan het feit dat de meeste kleine schaal rijders hun modellen niet weatheren of patineren, iets waar de meeste spoor 1 rijders wel waarde aan hechten

OlivierV

Knap werk alweer, 't is van dat werk waar je van kan smullen. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan