Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ringleiding

Gestart door argilla, 17 juli 2013, 14:20:00 PM

Gerolf

Blijf gerust bij je 2.5 mm2, Marc. 4mm zijn nodeloze kosten.
Je hebt blijkbaar intussen de oorzaak gevonden: Kroonsteentjes. Geen betrouwbare verbinding.
Koper "kruipt" weg op den duur, en er ontstaan spleetjes. Die kunnen zelfs vonken.
Lasdoppen of andere veerklemmen, gebruiken in spatwaterdichte "boites".
Ingieten lijkt me overkill, en nogal onhandig als je iets extra wil aftakken. ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

twee verschillende metalen + vocht = problemen.
Een ijzeren schroef op koper, blootgesteld aan vochtige lucht, geeft elektrolyse. En als het schroefje dan nog in een minderwaardig materiaal is...
Als geoefend puttengraver (in mijn jeugd) heb ik menig kabel aan een andere gezet. De verbinding gebeurde in het begin met soldeerbout, later met een Burndy tang, waarna het boeltje in een mof werd ingegoten. Eerst nog met pek (!), later met een synthetisch hars.
Ik zou de verbinding toch ingieten na test.
Testen doe je zoals ik zei met een autolamp, alleen bij belasting weet je of er een slechte overgang zit.


dani

ik weet nit precies hoe het heet en waar je het kan kopen, maar er bestaan kant en klare oplossinge....

Een jaar of 3 geleden was mijn buurman wat te hevig met de heggeschaar geweest en had mijn tv kabel mee geritst !  "grat af" zeggen ze hier.   Hij had die met wat aluminium folie en plakkerkes aan elkaar gezet en in de haag weggemoffeld.   Zolang het niet regende had ik tv, telefoon en internet.   Bij koud weer had ik heel traag internet en blokskes op tv en bij regen was 't om zeep.

Telenet is toen komen kijken, die hebben de kabel "deftig" aan elkaar gezet met de correcte fiches, en die technieker heeft daar dan een soort  "mof" over geklapt.   Die was in 2 delen met in elk deel een ander soort pasta.  (2-components spul) Bij het samenvoegen van de 2 helften van die huls , mengden zich de 2 pasta's en dat werd flink warm, waarna er een soort hars-achtige gel vormde die alles mooi waterdicht maakte, in combinatie met rubber ringetjes aan de uiteinden.   Mijn buurman heeft de rekening gekregen.... 


Misschien kan je dat soort dingen gebruiken over je gesoldeerde verbindingen?


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke


Havoc

3M heeft machtig spul voor zo'n problemen. Maar het als particulier in handige verpakkingen/hoeveelheden verkrijgen en betalen is een ander paar mouwen.

Nu ik zou het toch ook niet te bont maken. Met IP67 stekkers en zo weinig mogelijk verbindingen, of alle verbindingen in lasdozen met stopbussen moet voldoende zijn. Kijk maar eens naar wagens, die zitten vol stekkers en staan het hele jaar buiten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

een plastieken dozeke en giethars van Voss gaat waarschijnlijk ook

argilla

Citaat van: Gerolf op 18 juli 2013, 16:13:50 PM
Blijf gerust bij je 2.5 mm2, Marc. 4mm zijn nodeloze kosten.
Je hebt blijkbaar intussen de oorzaak gevonden: Kroonsteentjes. Geen betrouwbare verbinding.
Koper "kruipt" weg op den duur, en er ontstaan spleetjes. Die kunnen zelfs vonken.
Lasdoppen of andere veerklemmen, gebruiken in spatwaterdichte "boites".
Ingieten lijkt me overkill, en nogal onhandig als je iets extra wil aftakken. ;)


Gerolf zou dit een ( goede) oplossing kunnen zijn ? Ik bedoel voor de aftakkingen. Omdat U sprak van veerklemmen lasdoppen en andere ?

http://thumbs.dreamstime.com/z/klemmen-van-elektroautoinstallatie-24054017.jpg
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Je vraagt het mij niet, maar ik veronderstel dat als het in een auto werkt, het ook voor modelspoor gaat voldoen.
Een auto zit niet in de grond of in het water natuurlijk! (gewoonlijk toch :D)
Toch even kijken naar dit systeem:
http://ecat.burndy.com/Comergent/en/US/adirect/burndy?cmd=catLanding&&catKey=603080&cat_count=3#cmgt_top

De benodigde tang kan je misschien lenen/huren?

Doornroosje

Een andere mogelijke oplossing is Wago-pluggen in een plastiek dozeke. Vond ikzelf heel handig om later extra aftakkingen te voorzien. Met 2.5mm² lijkt me dat zelfs ideaal en vrij goedkoop.

Gerolf

Wago



in een doosje:



of klassieke lasdoppen:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Lasdoppen! die was ik nog vergeten! Inderdaad een prima verbinding, maar wel een te beheersen techniek.
En ook niks om in de grond te steken!

prulleman

ik zou de boel solderen, dan plastic doosje van verpakking en daar wat giethars inkappen, das ook waterdicht en voldoet voor deze toepassing ruimschootds

Gerolf

Solderen of lasdoppen of ... en in een waterdichte doos.
Die kan je dan nog openmaken voor het geval je nog iets wil aftakken.
Eens in giethars is dat onmogelijk.
Afkitten met (transparante) siliconen is dan interessanter: Dat blijft elastisch, en dat kan je er desnoods nog vanaf trekken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

of je giet een scheut vloeibaar rubber (latex) in je aftakdoos en laat dat eerst "uitharden"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eddy

Dag Marc,

ben blij dat de problemen opgelost zijn.Graag wat foto's van u baan,denk dat er vele mensen er wat aan hebben.Ik bedoel hoe is het sporenplan,op welke ondergrond liggen de sporen,hoe is de baan geintegreerd in de tuin?Dus laat de info maar komen.

groeten eddy