Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ringleiding

Gestart door argilla, 17 juli 2013, 14:20:00 PM

argilla

De ringleiding van 2,5 mm ( huis installatie draad) voldoet niet meer. Heb gemerkt dat op het laatste de loc echt zijn volle spanning niet meer krijgt. Niet dat ik op volle spanning rijd gewoon van een test. Nu ik toch het een en ander moet veranderen is het misschien ook nuttig van 4mm te gebruiken. Maar is dat voldoende ? ook de aftakkingen T-aftakpunten zijn gesoldeerd en overtrokken met krimp kousen ( zelf opgebouwd ) maar een T met krimpkousen is niet echt waterdicht.
Moet beter kunnen maar hoe en welk materiaal ? Want T- aftakkingen bestaat dat wel voor tuinspoorweg ? Of een andere manier ? Misschien ingieten met hars ?
Kan ook dat de transfo onvoeldoende vermogen heeft. (LGB) meedere transfo parrallel schakelen maar hoe regel je dan zoiets kwa snelheid  voor de loc ?
Raar is dat het tot nu toe wel ging en plots niet meer. Dacht eerst aan breuk en/of kortsluiting maar dat is het geval niet. Het warme weer misschien ?  Vocht ophopingen en doorslag misschien....  maar niets gevonden. Normaal ..normaal is het 18 V maar op het einde heb ik gemeten op 9.3 V bij slechts 0.8 A echt te weinig voor een A-B set ( andere stoomlocs ook hoor) als loc hij krijgt te weinig
Kan het zijn dat koper door de tijd heen weerstand verhogend werkt ?
Man..man..man weet het niet meer het is balen. :( iets is er loos maar weet niet wat!
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

* zijn al je raillassen netjes proper ?  (oxidatie maakt al gauw flinke spanningsval)
* ZIjn je aansluitpunten op de ringleigding proper ?
* Is de soldeeraansluiting (of ander) tussen rails en ringleiding zuiver ?
* Zijn je rails zelf niet geoxideerd ?
* Hoeveel vermogen kan je trafo leveren ?
* ligt er ergens iets op de sporen dat  half-en -half geleidt ?   (vochtige blaadjes ?)
* heb  je de mogelijkheid om "stroomafwaarts" te meten vanaf de eerste toe laatste aansluiting op de ringleiding ?
* zit er ook verlichting of wisselbedieningen op de ringleiding ?  (ook hier kan een spookverbruiker zitten)
* ... en .. enz...

Meten is weten.  Helaas is dat soms een hele klus, maar er zal weinig anders op zitten...
Kan je beb een aansluiting van aan je trafo rechtstreeks en ononderbroken naar het  "zwakke" punt parallel op je ringleiding aansluiten om te testen ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

9V spanningsval over een stuk koperdraad lijkt me onwaarschijnlijk, in onze toepassingen. Je moet al een draad hebben van 150m om een weerstand te hebben van 1 ohm..., Dan moet er al 9ampere naar de loc vloeien om die spanningsval te krijgen...


Ik denk niet dat je ringleiding zo groot is, en dat die zoveel stroom trekt. De weerstand van de draad is wel in functie van de temperatuur, maar zou nu met het mooie weer minder moeten zijn dan in de winter.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

Citaat van: dani op 17 juli 2013, 14:32:10 PM
* zijn al je raillassen netjes proper ?  (oxidatie maakt al gauw flinke spanningsval)
* ZIjn je aansluitpunten op de ringleigding proper ?
* Is de soldeeraansluiting (of ander) tussen rails en ringleiding zuiver ?
* Zijn je rails zelf niet geoxideerd ?
* Hoeveel vermogen kan je trafo leveren ?
* ligt er ergens iets op de sporen dat  half-en -half geleidt ?   (vochtige blaadjes ?)
* heb  je de mogelijkheid om "stroomafwaarts" te meten vanaf de eerste toe laatste aansluiting op de ringleiding ?
* zit er ook verlichting of wisselbedieningen op de ringleiding ?  (ook hier kan een spookverbruiker zitten)
* ... en .. enz...

Meten is weten.  Helaas is dat soms een hele klus, maar er zal weinig anders op zitten...
Kan je beb een aansluiting van aan je trafo rechtstreeks en ononderbroken naar het  "zwakke" punt parallel op je ringleiding aansluiten om te testen ?




raillassen zijn met hexa schroefjes de rails zelf zijn van stainless steel ( aristocraft)
Die t-aftakkingen dat zou weleens kunnen Dani.
Daarom ook de vraag of er "iets" in de handel is,  waar je  fatsoenlijk kunt maken , aansluiten bedoel ik .
De rest is doorgemeten en ik heb gemeten op het einde van de ringleiding Dani ! ( het is niet een echte ringleiding die gesloten is maar een open ringleiding ========= dit dus,    en geen gesloten O ringleiding






argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: conducteur op 17 juli 2013, 15:10:39 PM
9V spanningsval over een stuk koperdraad lijkt me onwaarschijnlijk, in onze toepassingen. Je moet al een draad hebben van 150m om een weerstand te hebben van 1 ohm..., Dan moet er al 9ampere naar de loc vloeien om die spanningsval te krijgen...


Ik denk niet dat je ringleiding zo groot is, en dat die zoveel stroom trekt. De weerstand van de draad is wel in functie van de temperatuur, maar zou nu met het mooie weer minder moeten zijn dan in de winter.


de totale rijlengte inbegrepen uitloopsporen aftakkingen enz... is om en bij de 600m spoor In tuinspoor is 10 meter niets hoor ! zie je bij wijze van spreken niet liggen
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

Als de lengte echt het probleem is (zoek eens op wet van pouillet), zou ik op meerdere plaatsen een transformator op 230v aansluiten om daar plaatselijk een sectie van de baan te voeden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Volgens de situatie die je beschrijft kan dat enkel een slecht contact zijn.
Hoe zijn de aftakkingen gemaakt?
Heb je de aftak-draad rond de hoofddraad gewikkeld? Strak en een vijftal 'rondjes'? Daarna solderen maar zorgen dat het soldeer goed doorvloeit tot op de hoofddraad. Stook het maar goed warm! Dit was voor de leerling elektricien de eerste "proef op punten"! Als die soldeer niet is doorgelopen krijg je na een tijdje gegarandeerd problemen.
Heb je die spanning gemeten met een rijdende loc in de buurt?
Het is namelijk een kwestie van inwendige weerstand: zo'n meter verbruikt niks en zal dus onbelast wel de hoogste spanning aanduiden. Met een rijdende lok zakt die "door zijn poten". Heb je dat gewoon op de rails gemeten? Of op de motor van de lok?



argilla

Citaat van: Huugooke op 17 juli 2013, 17:47:03 PM
Volgens de situatie die je beschrijft kan dat enkel een slecht contact zijn.
Hoe zijn de aftakkingen gemaakt?
Heb je de aftak-draad rond de hoofddraad gewikkeld? Strak en een vijftal 'rondjes'? Daarna solderen maar zorgen dat het soldeer goed doorvloeit tot op de hoofddraad. Stook het maar goed warm! Dit was voor de leerling elektricien de eerste "proef op punten"! Als die soldeer niet is doorgelopen krijg je na een tijdje gegarandeerd problemen.
Heb je die spanning gemeten met een rijdende loc in de buurt?
Het is namelijk een kwestie van inwendige weerstand: zo'n meter verbruikt niks en zal dus onbelast wel de hoogste spanning aanduiden. Met een rijdende lok zakt die "door zijn poten". Heb je dat gewoon op de rails gemeten? Of op de motor van de lok?


Huugooke
heb de hoofdlijn bloot gemaakt ( wat een zin zeg) en dan de dunnere draad aftakdraad rond de hoofdlijn gedraaid en dan gesoldeerd . Een T- gemaakt dus. Eerst heb ik natuurlijk wel de krimp kousen op de draad geschoven uiteraard.
als soldeerbout is 75 watt meer dan voldoende. Vloeit goed uit met die S39.

Meten aan de rails met en zonder loc miniem miniem verschil.
Het is nu 18.15u. heb heb of ben nog aan het meten sectie per sectie. Moet het vinden.
Maar ga toch ook heel de ringleiding uit voorzorg toch vervangen en brengen op 4mm2 en ook in pVC buis trekken van 3/4 voor de zekerheid.

Meer kan ik niet doen toch ?
Tenzij jij een betere standvastiger methode weet ,laat het weten wil je ? Thx. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Volgens mij ben je goed bezig. Vier mm: baat het niet, dan schaadt het niet!
Ik kan het niet genoeg herhalen: zorg dat je soldeerverbinding  in orde is. Nu met die dikkere draad zeker! Misschien betere een gasbout gebruiken?
Die aftakking: ik heb vergeefs gezocht naar een afbeelding/filmpje. Je legt de aftakdraad dus dwars over de hoofdraad (90°).
Je plooit de aftakdraad met de duim over de hooddraad en draait hem zo heel strak een aantal windingen over de hoofddraad.
Test: het "worstje" mag niet kunnen verschuiven over de hoofdader. Dan solderen: kijken of het tin goed doorloopt.
Vet gebruiken is goed, maar de draad eerst opschuren is beter. Als je zeker van de verbinding bent kan je ze inderdaad ingieten.
Een test voor slecht contact: sluit op het einde een zware belasting aan: Je transfo is 18VA? Dan zou je bijvoorbeeld een autolamp van twaalf volt 18 Watt kunnen nemen (bestaat dat ? Pinker?)
Onderweg meten waar de spanning zakt en je hebt je slecht contact.

Kees-Jan

Citeerals soldeerbout is 75 watt meer dan voldoende. Vloeit goed uit met die S39.

Daar ga je nat!

Nooit koperdraad met s39 aan inox solderen! De koperdraad rot weg onder het plastic van je draad en is na verloop van tijd stuk!

Aan de inox marklinrails soldeer ik met s39 een inox massive draad van 1mm. Vervolgens maak ik de soldering helemaal schoon. Aan de inox draad komt een kroonsteen met de koperdraad.

Succes met vervangen.

dani

s39 is uit den boze, dus ik treed Kees-Jan bij
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Ja, toen ik dat las van S39 was dat ook direct mijn conclusie. Voor electriciteit en electronica nooit iets anders gebruiken dan soldeer met ingewerkte flux of flux geschikt voor electronica. De hele boel vervangen is de enige optie, dat spul trekt in je isolatie en vreet de boel verder aan onder het plastic. Ook geen soldeerwater gebruiken of soldeervet.

Het vermogen van je transfo doet er weinig toe voor dat soort problemen. Als die je locs kan sturen dichtbij dan gaat dat ook veraf als je onderweg geen spanning verliest.

CiteerDe weerstand van de draad is wel in functie van de temperatuur, maar zou nu met het mooie weer minder moeten zijn dan in de winter.

Rian, weerstand van koper verhoogt bij hogere temperatuur! Kijk maar eens je cursus na. Je hebt echter wel gelijk dat dit niet de oorzaak kan zijn van de vastgestelde problemen. De weerstandsverandering tussen 0 °C en 25 °C is niet zo groot.

CiteerMeer kan ik niet doen toch ?
Tenzij jij een betere standvastiger methode weet ,laat het weten wil je ? Thx.

Op batterij in de loc/trein werken en live steam. Geen probleem meer met ringleidingen.

PS: ik dacht wel dat Marklin nieuwzilver/alpaca/maillechort was en geen inox. Maakt echter niet uit voor het principe.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#13


Gisteren laat in de avond 9.00 ongeveer gevonden..... amaiiii amaaiii
Had dus de lengtes draad van de ringleiding aan elkaar gezet met kroonsteentjes ( niet die van de lusters, maar groter geschikt voor 2.5mm2)
Zonder bescherming gewoon in de gravel gelegd.
Dat had ik dus nooit mogen doen en zekers niet zonder afscherming tegen het vocht. Ik wist niet dat roest zo een weerstand en ravage kon aanrichten. Sommige vijsjes in de kroonsteentjes kreeg ik gewoon niet los andere heb ik overgevezen potvast geroest. Blijkbaar kan roest nare dingen veroorzaken op elektrisch gebied , die dan aanleiding geven voor slecht of onvoldoende contact zekers in de tuinspoorweg waar vocht sowieso vijanden zijn.
Wat ik ga doen bij de nieuwe ringleiding is het systeem toepassen die vroeger gebruikt werd bij de luchtlijnen toen de "elekentriek" nog boven de grond lag. De beide samen solderen en dan nog eens een dunneredraad overwinden ( worstsysteem) en alles afsolderen . Dan in de hars gieten. ( mal nog te maken). Geld ook voor de aftakkingen.

Eigen schuld dikke bult dus.
Ik dacht dat Gerolf rond de mechanische verbindingen al een waarschuwing had gegeven in de modelwereld hieromtrent een maand of twee drie geleden in een ander draadje.

Enfin ,  iedereen die advies en raad heeft gegeven,    hartelijk dank ! Er zaten zekers tips bij die je moet in acht nemen. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

"als het dat maar is".....     ben blij voor jou dat je het hebt gevonden en het relatief makkelijk kan verhelpen.   
En intussen heb je ook een paar tips gekregen ivm flux en dergelijke bij het solderen, dus het moet nu wel goed gaan !

Succes en hou ons op de hoogte hee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.