Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Klein Diorama - Brug Ekeren (L27A)

Gestart door Steven123, 13 juli 2013, 00:31:28 AM

Steven123

Klein Diorama - Brug onder Lijn 27A te Ekeren

Hallo allemaal,
Dit project stond al een tijdje op m'n TODO-lijstje maar er kwam niet veel van door tijdgebrek.

Ik heb nog steeds geen tijd eigenlijk!  ;D  maar ik had gewoon nog eens zin om een stukje landschap te maken in h0 en wat met gips te ploeteren enzo...
Er zal slechts sporadisch aan dit project gewerkt worden, zo nu en dan als ontspanning. 
Verder zal het ook geen exacte kopie worden van de werkelijkheid, maar het moet wel zoveel mogelijk herkenbaar blijven.

Afmetingen: 50 x 31cm


Even een foto van de locatie ter referentie...



Eerst begonnen met de brug waarvan de opening schuin weg loopt.



Dan het gat ruw uitgezaagd en weggestoken met een beitel.



Hier is de opening verder glad geschuurd.



Het diorama komt op een schab te staan van m'n bureau, bijgevolg zijn de afmetingen beperkt tot 50x31cm.
Ik heb besloten om het spoor niet parallel met de voorzijde te laten lopen voor het esthetisch uitzicht. (oogt interessanter)



Tussen de houten ribben voor de berm prop ik wat kranten, gewoon als opvulling en ondersteuning voor het gaas.
Over de ribben trek ik dan wat vliegengaas als drager voor het gips.



Ik gebruik wat 'snelgips' dat ik nog had staan, slechts een 3-tal minuten bewerkbaar voor het hard wordt, dus ik moet snel te werk gaan...



Voor de rails gebruik ik enkele oude lima-rails die ik ooit van iemand heb gekregen, deze krijgen later nog een ballastlaag.
Ik heb voor elke rail een smalle strook gezaagd en afgeschuind om het spoor wat op te hogen en een mooiere ballast-vorm te verkrijgen.



De rails daarna afgeslepen met een boormachientje en gelijk met de zijkanten geschuurd.



Hier is er al wat detail met balsa-hout gemaakt.



En dan ten slotte een donkere ondergrond aangebracht als grondlaag.
De brug zal later lichter geschilderd worden en de nodige weathering krijgen. 
Verder komt er nog vegetatie op de bermen, een straat, een achtergrond, geschikte verlichting, ...

(de loc is maar ter referentie)


zo dat was het weeral,


Bedankt voor het lezen & iedereen succes met de projecten ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Martin Welberg

Naaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiizzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

J. Moors

Best een heel mooi onderwerp om uit te werken. Simpel maar toch heel interessant.
Vooral zo doorgaan.

Groet, J. Moors.

philippe_007


evan

#4
Weer eens het fijne en vakkundige werk van Steven.

Ook leuk om te zien hoe je eigen technieken ontwikkelt met meer dan degelijk resultaat.

Petje af ;)

Nog veel plezier ermee :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eve


Gerolf

Knap man   8)
Ik kijk uit naat het vervolg  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Hopla, 't oogde eerst wel veel kleiner, maar met die loc erop krijgt het zo precies wat meer zijn juiste grootte.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kautenbach

mooi mooi mooi, goed gekozen die diagonale opzet! ;D

tsjoektsjoek

de sport verloedert
modelspoor verbroedert

reeves


Steven123

Bedankt voor de commentaren allemaal  :D

Citaat van: eve op 13 juli 2013, 09:33:53 AM
Prinshoeveweg ?
Ja dat klopt, het is de Prinshoeveweg Erik.

Citaat van: OlivierV op 13 juli 2013, 14:37:03 PM
't oogde eerst wel veel kleiner, maar met die loc erop krijgt het zo precies wat meer zijn juiste grootte.
Echt groot is het inderdaad niet, maar anders past het niet in de kast  :D
Het is ook maar voor een 2-tal locs op te zetten, misschien op het achterste spoor nog met een wagonnetje op sleep ofzoiets...



Heb vandaag nog even wat tijd gemaakt,
's morgens het bruggetje proberen te schilderen en 's avonds de sporen een roestkleurtje gegeven en de dwarsliggers geschilderd, zodat ze binnenkort van een ballast-laag kunnen worden voorzien.  Het gaat wel veel verschil geven met een achtergrondje en betere verlichting, nu komt het nog wat 'doods' over  :D


(loc staat op achterste spoor)

Groenten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

Ook al heeft het nog geen passende achtergrond, het ziet er .... (kan er niet opkomen) (prachtig) uit!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

GVL

Zeer realistische schildering van de brug, Steven.
Groeten.

Dieter

Brugske onderdoor, 2de straat links en dan rechts en je zit bij mijn ouders thuis :)
Leuk projectje. Knap gemaakt!

mvg,
Dieter
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!