Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Adres decoder instellen

Gestart door Jurgen, 05 februari 2006, 19:39:54 PM

Jurgen

In 1 van mijn locs is de M?rklin decoder 60760 ingebouwd. In de handleiding daarvan staat uitgelegd hoe dat adres te veranderen via Control unit en Mobile station.

Mijn vraag is, kan het adres van bijv. de reeks 77 van Mehano ook op die manier veranderd worden, of niet?

Voor de zekerheid nog even melden dat ik 3-rail rijd, met het Mobile station. Moest dit belangrijk zijn :D.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

Ja op een soortgelijke manier kan je ook het adres van een mehano loc  veranderen. En bij die Mehano zit toch een beschrijving hoe je met een 6021 het adres moet veranderen o.a.

laurens66

Mobile station, deze info heb ik ooit eens van iemand gekregen

''Ik heb inmiddels het adres van mijn Eelectrotren 1300 veranderd van (standaard) 3 in 13. Het gaat dus echt wel om een locpilot V2.0 decoder te programmeren met een MS, los van wat Marklin zegt (zou er in de 36330 soms ook een locpilot zitten?). Probeer het nog eens als volgt:
- haal alles wat programmeerbaar is van de rails; misschien is een helemaal lege baan het best;
- kies ESC/NIEUWE LOC; kies loc 36330 uit de databank van de MS;
- kies ESC; kies WIJZIG LOC; kies ADRES;
- MS toont A 33 (getal knippert);
- verander het adres (staat standaard op 33) in 3 (of welk adres je loc standaard heeft) en klik op de rode knop;
- MS vraagt PROGR LOC?; klik opnieuw op rode knop
- MS toont enkele sec. PROG en een (gevaren?)driehoekje;
- na enkele sec. komt het scherm terug op bedieningsbeeld van de 36330. Het adres is nu 3.
Zet nu je loc of treinstel op de rails. Je zou hem nu moeten kunnen bedienen als ware het de 36330.
- kies nu weer WIJZIG LOC; kies ADRES;
- kies het adres dat je wil gebruiken;
- klik op de rode knop; MS toont PROG en het driehoekje; na ca 1 sec. flitst loc met lampen;
- het normale bedieningsbeeld komt op het scherm van de MS; loc moet nu werken met het nieuwe adres.
- verander de benaming etc. van de loc zoals je die wilt.; dit is een standaard MS procedure. ''

Ik heb geen flauw idee of dit ook bij die marklin decoders werkt, wel bij mijn roco diesel.

Veel succes!



n/a

Laurens daar heeft Jurgen niet zoveel aan. Het gaat namelijk niet om een Marklin loc maar een Mehano loc. Bij alle Marklin locs staat in de beschrijving hoe je de decoder moet programeren met het mobile station.

laurens66

Het loctype maakt toch niet uit, enkel de decoder, als ik het goed begrijp heb je eem M* decoder die je wilt programeren, dat zou toch in de handleiding moeten staan, en dat kan toch alleen met een 6021.

Jurgen

Het is gewoon de decoder die er standaard inzit. Als ik me niet vergis een ESU decoder?
Ik zal in ieder geval morgen eens proberen, dan ben ik een hele dag thuis. (Als ze niet bellen om iemand te vervangen zoals vandaag ten minste [:(!])
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

wisselstromer

werkt dit principe ook om de geluidssterkte en de optrek en afrem aan te passen?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.