Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

google earth "lokaal"?

Gestart door Havoc, 09 juli 2013, 22:25:06 PM

Havoc

Heeft er iemand een idee hoe je een stukje van google earth lokaal op je pc kan krijgen? Ben namelijk een stuk station aan het uitvlooien en zou graag de toestand zoals ik die nu (nog) kan zien bewaren. Probleem is dat ik er laten misschien eens wil naar kijken en het dan niet meer beschikbaar is. Ik was begonnen met screenshots maar dat is geen doen. Je moet dat op verschillende hoogtes doen en dan weer aan elkaar gaan plakken. Kom je op enorme bestanden waar je ook niets mee bent.

Iemand een beter idee?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

vyncky

IN google earth:

Bestand --> opslaan --> beeld opslaan.

En dan best zo goed mogelijk ingezoomd doen met veel details, en een kleine overlp houden met de afbeeldingen. Nadien een "panorama maken met de opgeslagen afbeeldingen:

Zo heb ik hier bijna alle kaartjes van de huidige toestand nagemaakt : http://www.lijn-12.be/stations.php. Sommige wel enkele meter lang!

Succes

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Havoc

CiteerNadien een "panorama maken met de opgeslagen afbeeldingen:

En dat doe je met??
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Er bestaan "stitcher"-programma's, zelfs freeware. Die werken redelijk ...
... en anders met photoshop of zo zelf een breedbeeld maken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Je kan ook het gewenste beeld openen met Google Earth en vervolgens "ctrl+Print Screen" doen. Je kopieert dan je scherm en dat kan je plakken in een programma als Paint ofzo.

Of dit makkelijker is dan bovenstaande oplossing is een andere vraag.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PaulC

Citaat van: Havoc op 09 juli 2013, 22:40:12 PM
CiteerNadien een "panorama maken met de opgeslagen afbeeldingen:

En dat doe je met??

Johan, het freeware programma Irfanview heeft een functie om panoramafoto's samen te stellen

http://www.irfanview.com/

Paul

Havoc

Ja, maar als ik de oppervlakte die ik wil in genoeg detail om er iets mee aan te vangen dan heb ik snel 100-150 screenshots van 1920x1097 (afhankelijk van overlap). Alleen die deftige namen geven om er later mee weg te kunnen is al een klus. Geen idee of een stitcher daarmee overweg kan.

Zal nog maar eens proberen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 10 juli 2013, 20:13:05 PM
Ja, maar als ik de oppervlakte die ik wil in genoeg detail om er iets mee aan te vangen dan heb ik snel 100-150 screenshots van 1920x1097 (afhankelijk van overlap). Alleen die deftige namen geven om er later mee weg te kunnen is al een klus. Geen idee of een stitcher daarmee overweg kan.

Zal nog maar eens proberen.
Er zelf langs gaan is geen optie?

Havoc

Zal ik eerst eens langs professor Barabas moeten gaan vrees ik :D

Ik wil de situatie van de jaren '80. Op de luchtfoto's van 2006 is die nog goed te zien. Er zijn wel al enkele wisselverbindingen en aansluitingen opgebroken maar je ziet nog goed waar dat was. De foto's van 2008 zijn heel onscherp. Op die van 2012 is er nog meer uitgebroken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tjalling

 

Huugooke

ik begrijp hieruit dat je luchtfoto's zoekt? Zijn die niet te verkrijgen via één of andere instantie?

Havoc

Hoi Tjalling (*), de oude luchtzichten terugvinden is het probleem niet. Maar ze bewaren zodat ik er off-line nog iets mee kan doen.

Hugo, die luchtfoto's is een ding, het is wat je met Google Earth kan doen dat het zo interessant maakt. Zoals met de meetlat eens gaan zien hoever de seinen staan, waar de bovenleidingsmasten staan, hoe breed de perrons en straten zijn etc. Dat zijn dingen die je niet zomaar kan gaan doen trouwens.

Ongeveer hé, niet op de cm. Alhoewel dat het behoorlijk juist is hoor. Als je goed inzoomt en dan de afstand tussen de sporen meet zit je er maar 5cm naast! Ongeloofelijk eigenlijk.

(*) Tjalling, is dat Fries? Klinkt allesinds zo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tjalling

Waarom wil je er off-line iets mee doen?
Dat je de resultaten van een zoektocht vast wilt leggen snap ik, maar dat kan heel goed als plaatje, zoals hier al beschreven.

(*) de naam wel, de man niet  :)

Groet,
Tjalling
 

Jurgen

Citaat van: Tjalling op 10 juli 2013, 23:15:48 PM
Waarom wil je er off-line iets mee doen?
Dat je de resultaten van een zoektocht vast wilt leggen snap ik, maar dat kan heel goed als plaatje, zoals hier al beschreven.


Moest Google ooit om 1 of andere reden stoppen met de service (faillissement, te duur,...) dan heeft hij altijd nog de kaartjes die hij opgeslagen heeft op zijn schijf.
Je weet nooit hoe het internet gaat evolueren.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Inderdaad, er zijn al zoveel sites verdwenen waar ik vroeger info ging halen (of die ik niet meer terugvind) dat ik tegenwoordig gewoon lokale kopiën aanmaak. Dat google ten onder gaat betwijfel ik. Maar het is goed mogelijk dat bvb de info om in de tijd terug te gaan beperkt wordt. Of dat het betalend wordt (of met reclame erover). Het ook niet de eerste service zijn die google stopt.

Een plaatje is veel "statischer". Vooral de meetlat bij Google Earth vind ik heel handig en gebruik ik regelmatig. Als je op een plaatje moet gaan meten is het echt niet handig. Je moet eerst een gekende afstand weten, dan omrekenen naar pixels etc. Ook roteren en navigeren zijn bvb handiger en vlotter dan gewoon in een grafisch programma.
Met vakantie voor onbepaalde duur.