Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rampbeheersing ?

Gestart door Gerolf, 08 juli 2013, 09:53:18 AM

Gerolf

Even dit draadje afstoffen  :)

Mijn nood-regelaar is gebouwd en geprogrammeerd, klaar om in de praktijk in te gebruiken
(en dan waarschijnlijk nog wat bugs te verhelpen)  ;D

Wat doet hij?
1) Reageren op noodknoppen
  - als er ergens een noodknop wordt ingedrukt, gaat alle treinverkeer in noodremming
     => niet plots stoppen, maar traag genoeg om "opstuiken" van treinen te vermijden
  - en kan er geen enkele wissel omgezet worden (stroom voor servo's onderbroken)
  - vanaf dan knipperen de leds die bij de noodknoppen staan, en heb ik tijd om bijna-rampen te verhelpen
     (ontspoorde wagen terug in de rails zetten, hindernissen opruimen, ...)
  - een (instelbare) timer start, die uiteindelijk de baan volledig afschakelt
      stel dat ik bij het rijden de tijd uit het oog verlies en besef dat ik naar mijn werk moet ...  ;)
      de leds bij de noodknoppen knipperen steeds sneller naarmate de tijd verder loopt
  - timer kan door korte druk op een noodknop gereset worden (als ik meer ramp-opruim-tijd nodig heb)
  - lang indrukken van een noodknop doet de baan opnieuw opstarten

2) Het systeem heropstarten
  - Na stroompanne, of na afsluiten met de noodknoppen, of na het verhelpen van een storing
  - Eerst alle treinen naar een veilige plaats laten rijden
      (waar geen wissels staan, wissels kunnen intussen niet omgezet worden)
  - Wissels vrijgeven, zodat ze naar de juiste stand kunnen gaan
  - Treinverkeer hervatten, en terug de noodknoppen in de gaten houden.

3) Een centraal kloksignaal voor de snelheidsregelaars genereren (instelbare frequentie)

... en nu de snelheidsregelaars maken, die reageren op die klok, de noodschakeling en "gewone" besturingslogica  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Hallo..
Mijn baan verschilt veel van die van jullie zo te lezen.
Eerst
Ik doe trein detectie over heel de blokken.
Als er ergens een wagon blijft staan dan blijft dat blok bezet tot die weg zijn.
Ik ben aan een lok bezig die geen stroom van de baan nodig heeft en op een zender met regelaar gaat rijden om losse wagons op te halen.
Zo kan het reguliere verkeer door blijven gaan terwijl de loc met opgehaalde wagons gewoon in het verkeer word opgenomen.
1 kanaal om op eigen kracht te rijden en het andere kanaal om de lok in het verkeer te schakelen zodat hij terug met het reguliere verkeer mee rijd
Dus kort gezegd "of op accu of op baan stroom"ik kan kiezen.En 4S lipo  (12 volt) geeft voldoende spanning om 30 minuten te kunnen rijden .
Ik kan de rijstroom uit schakelen ongeacht wat de pwm sturingen doen .
Het enige nadeel is dat de locs bij her opstarten dan of langzaam rijden of aan de normale snelheid vertrekken daar de timers blijven lopen in de processoren.

Valt de stroom volledig uit dan blijven de processoren op de ups draaien en heb ik voldoende tijd om op de stop knop te drukken en alles naar het geheugen te schrijven .
De treinen staan dan toch stil en bij heropstarten gaan de processoren eerst naar het geheugen kijken hoe alles stond en dan pas gaat de baan spanning er terug op.
Het zelfde gebeurt trouwens ook bij het stil zetten van de baan.
Rij spanning er af en opslaan in het geheugen.
Het enige waar geen detectie is dat zijn de wissels want die horen niet bij de blokken.
Maar er gaat nooit een loc op alleen een wissel staan of het moet een losse wagon zijn die dan juist daar is los gekomen dat kan dus wel.


Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: raf op 06 februari 2014, 17:04:52 PMMaar er gaat nooit een loc op alleen een wissel staan of het moet een losse wagon zijn die dan juist daar is los gekomen dat kan dus wel.

... en dat hoor je dus te detecteren en te beveiligen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

IR zender en ontvanger die dwars over de wissels staat zou moeten werken.
Maar eerst mijn signalen aan de praat krijgen voor ik zover ben.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.