Rampbeheersing ?

Gestart door Gerolf, 08 juli 2013, 09:53:18 AM

Gerolf

.. en dat is een goede reden om niet teveel "sound" op je baan te hebben. Dan hoor je calamiteiten  ;D

Wat de microcontroller-praktijk in deze betreft: twee printplaten ontworpen, geëtst, geboord en bestukt:
een prototype voor de snelheidsregelaars en een nieuwe "noodknop"-centrale, ook bedoeld om veilig terug op te starten.
Heel wat werkdagen op komst, dus volop programmeertijd "onderweg".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jelle

Om even wat ideeen te geven over rampbeheersing, even een korte uitleg hoe ik dat aangepakt heb.

Computergestuurde baan met zelf geschreven Visual Basic programma. De baan is uitgerust met LocoNet, voor de aansturing gebruik ik een Edits booster.

Het programma houdt van ieder baanvak (dus iedere sectie) bij wat de status is:
   -vrij
   -gereserveerd door trein x
   -bezet door trein x
Van iedere trein wordt bijgehouden wat het voorste baanvak is (lange containertreinen kunnen er wel twee of drie bezet houden).
Vanuit dit baanvak worden de verdere reservatie's vooruit geregeld. Bij automatisch bedrijf zijn er altijd een stuk of 2, 3 vooruit gereserveerd.
Niet te reserveren? (bijvoorbeeld omdat een andere trein het bv gereserveerd heeft of bezet houdt). Snelheid minderen en uiteindelijk stoppen.

Als een trein om wat voor reden dan ook (verkeerde wisselstand, slechte stroomafname) "verdwijnt", dus niet meer bekend is in welk baanvak hij staat --> stop.
Naast deze stop komt er een alarm melding op het scherm, als deze niet binnen 15 seconden geaccepteerd/ weggedrukt wordt dan stopt alles.
Bij het afsluiten van het programma worden alle wisselstanden opgeslagen. Ook tijdens bedrijf wordt om de 3 seconden de status weggeschreven, dit om bij een crash van het programma zonder al te veel gedoe weer terug op te kunnen starten.

Noodstop is een knop op het scherm. Als je deze indrukt dan vallen direkt alle snelheden terug op 0. Een kortsluitmelding van de booster heeft hetzelfde effect.
Als de booster uitvalt kan de status van de baanvakken niet veranderen, dit om te vermijden dat bij uitval of kortsluiting ineens alle treinen weg zijn.

Wie weet kun je hier wat inspiratie uit opdoen!

Mocht je nog wat meer uitleg willen horen, laat maar weten.

Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

Gerolf

Interessant verhaal voor de latere stappen, Jelle. Bedankt.

Nu gaat het mij vooral over de noodstop.
Slechts één knop op je scherm lijkt me erg weinig: Je hoort of ziet iets, en moet eerst naar je scherm gaan voor je kan nood-stoppen. Kostbare seconden bij een dreigende ramp, lijkt me.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jelle

Citaat van: Gerolf op 25 juli 2013, 11:45:06 AM

Nu gaat het mij vooral over de noodstop.
Slechts één knop op je scherm lijkt me erg weinig: Je hoort of ziet iets, en moet eerst naar je scherm gaan voor je kan nood-stoppen. Kostbare seconden bij een dreigende ramp, lijkt me.

Dat is idd waar. Maar op meerdere manieren op te lossen.
Wat vrij eenvoudig kan is een knop die met LocoNet verbonden wordt. Als deze ingedrukt wordt -> noodstop procedure.

Gelukkig leert de ervaring dat het zelden misgaat. De meeste problemen worden veroorzaakt door treinen die net even te ver doorrijden, dus eigenlijk niet snel genoeg stoppen.

Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

patrick smout

Enkele ideeën voor de analoog rijders:

Je kan bij noodstop de rijspanning verlagen tot ongeveer 2à3V. Moet voldoende zijn om de bezetmelders te blijven activeren maar de trein zal er niet op rijden.
Alternatief is om een 20-50KHz sinus signaal te mixen met je DC signaal. Locs zullen daar niet op rijden, echter een weerstand parallel aan de motor zal wel ervoor zorgen dat je bezetmelders detectie doen. Bij noodstop rijspanning weg maar 20Khz op de baan laten. Mixen van AC/DC signaal gewoon met een spoel in serie met de rijspanning en een bipolaire condensator in serie met de sinus generator. Ik heb dit principe vroeger toegepast voor constante rijtuigverlichting. Werkte perfect maar hier dus voor een ander doel.

Ik werk zelf nog aan iets anders (momenteel experimentele fase): ik heb een proefopstelling met lichtsluizen waarbij de railstaaf tussen de detectieopening loopt. De lichtstraal wordt onderbroken door de flens van het wiel. Experimenteel ben ik nu zo ver dat ik een detector onder beide railstaven zet (bijna recht over elkaar) en dat ik door de correcte opstelling niet alleen het aantal assen kan tellen dat op een bepaalde positie passeert maar ook de richting.
Bedoeling is om mijn schaduwstation op die manier 100% te beveiligen, ook tegen ontkoppelde rijtuigen (wat bij mij meer voorkomt dan ontsporingen - deze laatste heb ik enkel door aanrijdingen met ontkoppelde rijtuigen)
Grootste uitdaging was de zoektocht naar een geschikte lichtsluis (zeer lage hoogte en voldoende brede opening)

grtz,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Gerolf

Om constante stroomdetectie te hebben (ook bij stop) volstaat het om een weerstand van 1k tussen de + van je voeding en de plus-uitgang van je regelaar te zetten. Voor een loc is de stroom (ruim) onvoldoende, voor de detectie wel.

Die lichtsluizen heb je uiteindelijk gevonden, of zelf gemaakt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patrick smout


Een weerstand van 1K van de + naar de uitgang van een baanregelaar zal z'n beperking hebben naar het aantal bezetmelders dat je erop kan aansluiten. Ik zou dan eerder gaan voor een stroombron of de verlaagde spanning. Als je weerstanden plaatst in de voedingslijn per bloksturing dan heb je hier natuurlijk geen last van.

Met de sinus heb je ook ineens permanente rijtuigverlichting. Ook mooi meegenomen.

Wat ik gisteren nog vergeten te vermelden heb is dat ook spanningsonderbrekingen geen probleem hoeven te zijn als je een goedkope PC-UPS op je baan zet. Een 100 of 200W model dat 5 minuten overneemt geeft voldoende tijd om alles netjes tot een stop te laten komen. Lijkt me veruit de eenvoudigste en betrouwbaarste oplossing (ook voor digitaal PC rijders)

Lichtsluis - Ik heb een model dat mechanisch voldoet gevonden (strikt genomen gekocht  ;) ). Het was een hele zoektocht, google heeft overuren mogen doen. Het kan nog iets beter maar ik was het zoeken beu en wou het principe testen. Grootste probleem was de verhouding tussen opening van de sluis, hoogte van de sluis zodat deze niet tegen de boogie komt en de positie van de lichtstraal (net boven de railkop).

grtz,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Gerolf

Ik gebruik inderdaad een voeding per blok. Met een regelaar voor (veel) verschillende blokken lukt die truc uiteraard niet.
Net zo goed gebruik ik een PWM-regeling, niet combineerbaar met een verlichting-sinus.
Maar de rijtuigverlichting ga ik wel op een ander manier oplossen (denk ik)

Die lichtsluis: heb je een merk/type/handelaar ?

Een UPS voor spanningsonderbrekingen: Goed idee, maar ontsporingen en dreigende aanrijdingen komen vaker voor als noodsituatie. Dan moet je (min of meer) onmiddellijk kunnen stoppen.
Als je dan (bijvoorbeeld in een testsituatie, tijdens "wegenwerken") de boel na een noodstop stroomloos wil zetten om herstellingen/verbeteringen uit te kunnen voeren - heb je een veilige heropstart-procedure nodig: Materieel dat dan over een wissel staat moet eerst verder bollen, vooraleer wissels in een default-opstart of opnieuw-berekende positie te verzetten.

Daarom denk ik voor mezelf alles te combineren/reduceren tot
- een veilige noodstop (alle treinverkeer stoppen, maar niet te bruusk remmen)
- een veilige opstartprocedure (eerst alle onveilige plaatsen vrij maken)
... en zo kan je de baan onder alle mogelijke omstandigheden stil leggen (een stroompanne mag dan ook)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patrick smout

Even een kleine correctie. De optie "stroombron" uit m'n vorige post is niet zo'n goed idee, zal niet werken.

PWM+Sinus : Volgens mij wel combineerbaar, als de PWM en sinus frekwentie voldoende uit elkaar liggen. (bvb 1Khz/100Khz).
Enkel de waarden voor C en L voor te mixen worden wat kritischer.

Het type van lichtsluis zoek ik even voor je op. Ik had er 3-tal uiteindelijk geselecteerd en moet even kijken wat de winnaar geworden is.
(project ligt al een 3-tal maanden stil wegens verbouwing in ons huis)

gr,

patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Citaat van: patrick smout op 27 juli 2013, 10:24:50 AM
PWM+Sinus : Volgens mij wel combineerbaar, als de PWM en sinus frekwentie voldoende uit elkaar liggen. (bvb 1Khz/100Khz).
Enkel de waarden voor C en L voor te mixen worden wat kritischer.
Hierbij ga je er vanuit dat je het PWM signaal en de HF op elkaar superponeert.
Wel eens aan gedacht om ze in de tijd achter elkaar te zetten? Zie b.v. mijn Permaloog systeem
(sorry, is wel een beetje off-topic)

Frank_N

Patrick, bedoel je misschien dit type: Conrad Bestnr.: 183290 - 89  ?
Groet van Frank

patrick smout

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 juli 2013, 11:02:16 AM
Wel eens aan gedacht om ze in de tijd achter elkaar te zetten? Zie b.v. mijn Permaloog systeem
(sorry, is wel een beetje off-topic)
Hallo Klaas,

jouw oplossing is uiteraard ook prima geschikt (en het levende bewijs dat je *-tig wegen hebt om je doel te bereiken).
In dit geval is jouw oplossing niet direct bij me opgekomen maar het uitgangspunt voor  m'n reactie was meer dat je (bijna) alle signalen bij elkaar kan optellen maar sommige oplossingen vallen uit de boot omdat je ze niet eenvoudig terug uit elkaar kan halen. PWM+Sinus is hierbij helemaal geen uitzondering.

grtz,

Patrick

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

patrick smout

Het type fotocel dat ik momenteel gebruik is de ROHM RPI-441C1E.
Ik heb mijn exemplaren besteld bij mouser.

De lichtstraal zit nog iets te laag, liever had ik nog een model waar de afstand tussen de kop van de sensor en de straal nog kleiner is.
Momenteel breng ik nog een kleine V-cut aan in de rail op de plaats waar de lichtstraal de railstaaf kruist omdat ik de sensor iets lager moet zetten om te vermijden dat sommige boogies de sensor raken.
Is gewoon een kwestie van nog wat verder te zoeken naar geschikte fotocel en/of lightpipes.
Verder werkt dit principe prima - voor mij is richtings discriminator en de assenteller het uitgangspunt van dit ontwerp.
Als je dit niet nodig hebt zijn er zeker eenvoudigere oplossingen. Initialisatie van een blok wordt er zeker niet eenvoudiger op. Dit is iets waar ik de oplossing nog verder voor moet uitwerken. Vermoedelijk ga ik dit oplossen door dergelijke bezetmelders een pseudo-decoder geven met condersteuning voor POM (programming on the main). Zo kan ik eenvoudig vanuit m'n centrale het aantal assen instellen voor de blokken voorzien van dergelijke bezetmelders (bij mij enkel in het schaduwstation).

grtz,

Patrick

grtz,

Patrick


Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Frank_N

IS417F IC van Sharp, nauwelijks  groter dan een BC552 ofzoiets. Gemoduleerd IC. Met een IR LED SFH 409 of eq (3mm???)
Heb je iets wat volgens mij goed werkt, over een rail-staaf  te plaatsen. Deze component neemt genoegen met weinig externe componenten.....
Voor N spoor nog steeds te groot (voor wieldetectie), voor half 0 lijkt me dit goed bruikbaar ;)

Datasheet met voorbeelden: http://www.google.nl/search?q=is471f+datasheet&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=WH71Uez5KO-20QXEw4GQDA&ved=0CEYQsAQ&biw=1280&bih=707
Groet van Frank

patrick smout

De IS417F had ik ook bekeken echter de optische as ligt 0,5mm lager dan bij de ROHM.
Jammer want de interfacing is idd. eenvoudiger.

grtz,

Patrick

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout