Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rampbeheersing ?

Gestart door Gerolf, 08 juli 2013, 09:53:18 AM

Gerolf

( .... ) Gewist wegens verwarrend voor dit draadje

Problemen bij het opstarten van het systeem moet ik sowieso ondervangen:
Stel dat ik de baan af zet (of er is een stroompanne) terwijl er een trein op een wissel staat...
... en dus terug opstart met een trein op een wissel. Een complex probleem  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Een complex probleem : tegen wie zeg je het. Ik heb er ook jaren over gedaan om eea. in orde te krijgen.

Dat wisselprobleem heb ik opgelost als volgt. Er zijn 3 soorten blokken :
- een gewoon seinblok (de trein rijdt tot ca. 10 cm voor het sein bij rood)
- een halteblok (bvb een station waar de trein eventueel moet stoppen aan het perron afhankelijk van de lengte van de trein)
- een niet-stop-blok : dat is een blok waarin de wissels liggen

Deze laatste blokken maken afwisselend deel uit van een ander traject (=volgorde van blokken).

Euh, Gerolf, dit is een denkpiste of een tip... Je weet, meedenken hé...

Erik

Gerolf

Citaat van: eve op 08 juli 2013, 10:20:48 AM
Euh, Gerolf, dit is een denkpiste of een tip... Je weet, meedenken hé...

... en dat waardeer ik  8)

Waar ik nu concreet over pieker is die opstartsituatie. De kans dat een trein op een wissel stilstaat is immers erg groot.

Misschien moet ik een uitzet-procedure inbouwen.
"De nog rijdende treinen moeten doorrijden tot het eerstvolgende stopblok" lijkt het veiligst.
Maar daarmee heb ik nog geen stroomuitval-probleem ondervangen  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Je zou aan een soort auto-save functie kunnen denken, Gerolf.
Er zijn computerprogramma's welke dat ook ingebouwd hebben.
Loopt het zaakje vast zal na opnieuw opstarten het programma altijd verdergaan op het moment dat het gestopt werd.
Bij stroomuitval zal dat moment natuurlijk nooit precies zijn, dus je gaat iets terug in de geschiedenis.
Groet van Frank

Gerolf

Daar zit ik nu ook aan te denken, Frank
Er is iets met brown-out detectie of zoiets, als een microcontroller merkt dat de stroom uitvalt ...
Dan zou misschien "nog even snel" de laatste stand in Eprom geschreven kunnen worden. Opzoekwerk ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Wegschrijven tijdens brown-out is een belangrijk deel van de oplossing, maar

Kun je een kleine UPS voorzien, die in de brown-out situatie nog eventjes spanning geeft aan de wissel-secties waar op dat ogenblik een trein rijdt?  Zo kan de trein zich veilig zetten op een wisselloze sectie en stoppen

Stel anders dat een trein op een wisselstraat vastloopt wegens spanningsuitval:
Bij het terug spanning krijgen, kunnen sommige wissels even van stand veranderen, alvorens door de servo-controllers in de "onthouden" stand herzet worden.
Daardoor kunnen treinen mogelijks ontsporen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Gerolf,

Mijn systeem kan door mezelf enkel gestopt worden als het systeem in rust is. Praktisch : ik meld het systeem dat ik het wil afzetten. Alle treinen rijden tot het volgende sein. Als alle snelheden 0 zijn zegt het systeem mij : OK, zet maar af.
Nu volg ik de treinen wel als volgt : de treinen hebben een nummer en het systeem schrijft telkens in het geheugen in welk blok de trein is.
Tussen sturing en baan zit er een watchdog die detecteert of het systeem nog wel stuurt... In het negatieve geval sluit hij alles dadelijk af (rijstroom).

Tja, zoals gezegd : een zeer complex systeem. Bvb. hoe vang je een trein op waarvan de lokdecoder tilt slaat ? Als het kan gebeuren, zal het gebeuren.

Erik

Gerolf

Tijdens brown-out kan je niks wegschrijven. Helaas ...
Het enige wat die kan doen is resetten als er terug genoeg spanning is.
... dus een stroom-uitval-procedure is nodig
... af na elke wisselstand-verandering de nieuwe naar eprom schrijven
Eprom voor een AtMega heeft 100.000 schrijf-cylci, dacht ik. Zou dat genoeg zijn  ::)

Misschien die watchdog eens bekijken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Een stukje dat kan helpen is dat de wissels niet kunnen omgezet worden als het blok of de sectie waarin ze liggen bezet is.
Resetten kan dus ook in dit geval : bij opstarten worden er dan onder een trein geen wissels omgezet.

In het andere geval heb je een kort maar hevig gesprek met uw Schepper en een langere opruimperiode... ::)

Erik

Frank_N

#9
""""Tijdens brown-out kan je niks wegschrijven. Helaas ...""""

Ook niet met accuvoeding, Gerolf?
Ik bedoel je controller zal dan ook na het wegvallen van de stroom doorgaan met opnemen.
Tijdens reset moeten eigenlijk de wissels en alle andere functies in de laatst gedetecteerde toestand blijven staan?
Groet van Frank

eve

Wegvallen van de spanning : bedoel je tgv een kortsluiting ?
Dit kan je opvangen door per blok een PTC 1,3 A (voor H0) te voorzien. Dat voorkomt het uitvallen van het hele systeem.

Wegvallen van de spanning bij de µC of µP : dat gebeurt gelukkig maar zeer zelden. Maar als, dan is het een ernstig probleem.
Met de watchdog kan je tenminste mechanische schade aan de treinstellen voorkomen...

Erik

conducteur

Ik weet niet wat een atmel van stroom verbruikt, maar ik denk toch dat je die nog even  moet kunnen doen draaien op een grote elco?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Mechanische schade aan de treinen ed. voorkomen :



Erik

Steam.N

Indrukwekkende foto.
Weet iemand waar die getrokken is?  Eén of ander Frans station ? ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }