Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Welke digitale centrale?

Gestart door OlivierV, 08 juli 2013, 13:06:15 PM

OlivierV

Red, dat ziet er wel iets degelijk uit, Lenz maakt wel degelijk materiaal volgens wat ik er reeds over hoorde.

Rian, ik heb ook even gemaild naar de verkoper op MP met de startset, als het een MM met losse trafo erbij ga ik waarschijnlijk voor dat gaan. De loc op zich is nu niet meteen mijn persoonlijke favoriet, maar 't is geen lelijke eend.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2013, 23:47:00 PM
Wat ik wel vrees, is dat een deze centrale een beetje End of life is, alhoewel het in principe goed werkt.
Ik denk niet dat die vrees erg gegrond is, vergeet ook niet dat wat er op dit moment in de markt te verkrijgen is aan pc software, altijd zal werken met deze centrale.
En heb je iets hyper modern of spiksplinternieuw moet je dat nog maar afwachten.
Van Koploper weet ik bijvoorbeeld dat er geen nieuwe centrales(na 2012) meer worden gesupport.
Dus 2012 is zo'n beetje de drempel.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2013, 13:06:15 PM
Andere oplossingen mogen mij ook aangeboden worden, maar ik wil geen fortuinen uitgeven, een goedwerkende betaalbare centrale is wat ik nodig heb.

Alvast merci, bij de aankoop is geen haast.

Ik dacht ook iets goedkoper te kopen; maar iemand raadde mij een ECOs aan. Deze is wat prijzig maar is veelzijdig, men kan gemakkelijk programmeren.

Door de prijs heb ik de ECOs nog niet aangekocht , maar wacht af tot mijn modelspoorbudget het me toel aat om een ECOs aan te kopen

 

doomslu

Citaat van: Jurgen op 08 juli 2013, 22:41:00 PM
Ik vraag me af waarom er iedere keer weer een nieuw draadje gestart moet worden over deze vraag. De discussie is zelfs nog niet zo lang geleden gevoerd geweest.

Misschien moet MSM de handen maar eens uit de mouwen steken en een volledig artikel samenstellen over alle mogelijke digitale centrales en hun functies, gaande van een gewone analoge transfo tot het meest geavanceerde dat er op de markt is.
Ik weet dat er al veel over geschreven is in andere magazines en ook MSM heeft dacht ik ooit eens een artikel gemaakt, maar ondertussen heeft de technologie niet stilgestaan en is het misschien eens tijd voor een update met vergelijkende testen.
Een vergelijkende test van digitale centrales staat al jaren op ons verlanglijstje.
Het probleem is: vindt maar eens iemand die daar tijd en kennis voor heeft en bovendien niet bevooroordeeld is!  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Ieder zal wel zijn voorkeur hebben, maar ik gebruik al jaren de Intellibox van Uhlenbrock tot volle tevredenheid. Het is nog altijd de eerste versie, die wel een paar updates heeft gehad.
Met vriendelijke groeten
Peter

oebr

Citaat van: doomslu op 09 juli 2013, 08:29:52 AM

Het probleem is: vindt maar eens iemand die daar tijd en kennis voor heeft en bovendien niet bevooroordeeld is!  :-[

ja dat is waar, er komt veel 'smaak' bij te pas, een beetje zoals bij de 2r-3r discussie.

Wat me opgevallen is is de toenadering die veel fabrikanten bij elkaar zoeken, wat een soort clustering creëert rond bepaalde applicaties en normen. Zo hebben Lenz, ESU en Tams mekaar al gevonden rond features als ABC en Railcom, Roco is uit dat kamp gestapt en werkt nu samen met Zimo (vandaar z of Z 21 waarschijnlijk), Uhlenbrock lijkt me meer Maerklin-gezind enz...
Decodertjesgewijs denk ik dat die clustering en de multiprotocol tendens wel zorgt voor merkvervaging bij veel gebruikers, maar centrales eisen natuurlijk vaak een flink (deel van het) budget op en liggen daardoor wat gevoeliger.

Maar ik denk dat voor instappers de hieronder vermelde centrales wel allemaal goeie overwegingen zijn.  Die muis bvb is nu toch al een behoorlijk tijdje en massaal op de markt (Olivier: je moet zo'n MM incl powersupply en centrale dan ook zeker voor zo'n 70 euro kunnen vinden) en ze heeft ongetwijfeld interessante kenmerken als naamgeving van de opgeslagen loks en een makkelijke bediening.
Gezien de lage prijs kan je je met zo'n MM niet miskopen, als je later toch een grotere zou aankopen kan je de MM nog gebruiken als testvoeding op een rollenbank of zo. en in combi met sommige centrales van andere merken kan je de muis-regelaar verder gebruiken.
Je merkt dat ook mensen met minibaantjes vaak op dit simpel ding (dat toch heel veel kan) terugvallen.
Het is natuurlijk wel zo dat de muis aan het eind van haar levensloop zit (Roco ziet het als uitloopproduct, Railcom kan het niet meer aan), maar gezien de intrinsieke kwaliteit en vooral de lage prijs zal ze nog wel efkes bij ons blijven. 
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PietB

Citaat van: doomslu op 09 juli 2013, 08:29:52 AM
Een vergelijkende test van digitale centrales staat al jaren op ons verlanglijstje.
Het probleem is: vindt maar eens iemand die daar tijd en kennis voor heeft en bovendien niet bevooroordeeld is!  :-[
Dat zou mooi zijn, maar inderdaad een tijdrovende klus.
En wat dacht je de grootte van het artikel, want iedere centrale heeft dingetjes die een andere weer niet heeft en die zul je dan wat uitgebreider moeten behandelen, als je volledig wilt zijn.
Voor je het weet is een hele uitgave aan centrales gewijd.
En dan je testteam:
Ik heb een keer meegedaan aan een vergelijkend onderzoek met laptops als onderwerp.
De redaktie van dat blad had via importeurs een stel van de te onderzoeken apparaten geregeld en van ieder model-type een min of meer doorgewinterde bezitter voor een dag uigenodigd.
Met twee redakteuren, die alles fotografeerden en opschreven.
Het testteam mocht alle toeters en bellen van het aan hen toegewezen apparaat tonen en daarbij opmerken of de getoonde features zinnig of onzinnig waren.
Op die manier kreeg je natuurlijk een bevooroordeeld beeld maar daar waren de redacteuren dan weer voor om er een evenwichtig verhaal van te maken.
Misschien een idee om het ook zo aan te pakken?

grt Piet.

krispy

Ook zeer goed bruikbaar en niet duur ( als men een oude pc heeft liggen met ser en paral poorten ) is Mr direct of iets dergelijks ( sw is gratis te downloaden ) zeer goed bruikbaar .
Eenige  nadeel , men heeft een scherm staan en klavier liggen ( de rest kan weggestoken worden onder de tafel)

Enkel een booster achter de pc en klaar is het ( ik werk hier al 7-8 jaar mee en voldoet nog steeds )
Als men daarna bvb koploper of iets dergelijks wil gebruiken gaat dit ook hiermee .
maw mijn centrale hier koste me  niets ( oude pent. IV pc ( 486 kan ook )met een msdos gestuurt had ik liggen ) , Booster gemaakt ( ik die van electuur edits ) en alles werkt naar behoren.

Vermits ik allemaal esu decoders heb gebruik ik voor de programmatie van men loks men gewone PC met de lokprog box met de loks op een roltestbankje .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

OlivierV

Red, een MM was nog altijd mijn eerste gedacht, al moet je soms wel wat zoeken om er een met losse trafo te vinden ipv dat 'gsm-ladertje'. Die roco startset met proto 6006 heeft alvast geen losse trafo.

Bossie, voor intellibox/twin-center wacht ik nog op antwoord van cc-rails, als die niet te prijzig geprijsd staan neem ik dat.

Krispy, de enige oude pc hier is een amd k6 500mhz, maar vertoont nu toch kuren, al kan dat aan de hdd liggen. Het lijkt me wel een interessante manier van besturen en eigenlijk heb ik ook nog bijna alles liggen om een volledige pc samen te rapen met een dualcore cpu.

Over de Ecos, indien ik elke maand 4000 euro netto zou verdienen zou ik mij dat zonder boe of ba aanschaffen, maar dat is nu eenmaal niet zo aangezien voor wie weet hoe lang nog ik student ben.
Over die vergelijkingstest, dat is toch te doen, iemand zal wel een volledig digitale baan hebben, ga elk met uw verschillende centrale naar daar, maak de aansturing in orde om met de desbetreffende centrale te kunnen werken en dan een beetje op de manier van Piet met de laptop.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: krispy op 09 juli 2013, 13:01:22 PM
Ook zeer goed bruikbaar en niet duur ( als men een oude pc heeft liggen met ser en paral poorten ) is Mr direct of iets dergelijks ( sw is gratis te downloaden ) zeer goed bruikbaar .
Eenige  nadeel , men heeft een scherm staan en klavier liggen ( de rest kan weggestoken worden onder de tafel)

Enkel een booster achter de pc en klaar is het ( ik werk hier al 7-8 jaar mee en voldoet nog steeds )
Als men daarna bvb koploper of iets dergelijks wil gebruiken gaat dit ook hiermee .
maw mijn centrale hier koste me  niets ( oude pent. IV pc ( 486 kan ook )met een msdos gestuurt had ik liggen ) , Booster gemaakt ( ik die van electuur edits ) en alles werkt naar behoren.

Vermits ik allemaal esu decoders heb gebruik ik voor de programmatie van men loks men gewone PC met de lokprog box met de loks op een roltestbankje .
Goed om weten dat het goed werkt met ESU. MRdirect gebruik(te) ik ook, en het werkt  prima met Motorola decoders, en het oude Edits materiaal. Het laatste dat ik heb kunnen testen was met een TAMS, en dat ging prima samen.
Ik heb er een oude 386 voor bewaard, zo'n platte kast. Als je ruimte hebt voor extra seriële en parallelle poorten kan je nog veel toevoegen. Ook aansturen via Koploper werkt ok.
Met die lokregelaars van MRdirect gaat het ook soepel.
Omdat ik voorlopig niet aan mijn baan kan test ik nu met een Mobile station.

PietB

Citaat van: OlivierV op 09 juli 2013, 16:51:46 PM
Bossie, voor intellibox/twin-center wacht ik nog op antwoord van cc-rails, als die niet te prijzig geprijsd staan neem ik dat.
Hi Olivier,
Ik heb net eens gekeken bij mijn huisleverancier http://www.anw-modeltreinen.nl/ naar de prijzen daar.
de IB - Basic kost € 259
en de IB - II kost € 389 , dat is een pak geld maar je hebt dan toch wel een topmodel.

grt Piet.

OlivierV

Citaat van: bossie op 09 juli 2013, 18:00:42 PM
Citaat van: OlivierV op 09 juli 2013, 16:51:46 PM
Bossie, voor intellibox/twin-center wacht ik nog op antwoord van cc-rails, als die niet te prijzig geprijsd staan neem ik dat.
Hi Olivier,
Ik heb net eens gekeken bij mijn huisleverancier http://www.anw-modeltreinen.nl/ naar de prijzen daar.
de IB - Basic kost € 259
en de IB - II kost € 389 , dat is een pak geld maar je hebt dan toch wel een topmodel.

grt Piet.
Ongeveer evenveel als bij modeltrein paradijs, maar cc-rails is een 2ehandswinkel, vandaar dat het daar wel een pak goedkoper kan zijn. De basic kost 260 zeg je, voor 300 heb ik een startset met fleischmann twin-centrale in (zo goed als 100% hetzelfde als een IB basic enkel een ander kleurtje.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Citaat van: OlivierV op 09 juli 2013, 18:18:18 PM
Ongeveer evenveel als bij modeltrein paradijs, maar cc-rails is een 2ehandswinkel, vandaar dat het daar wel een pak goedkoper kan zijn.
Ja dat zou zeker kunnen, maar je moet je dan wel afvragen waarom de vorige eigenaar de IB heeft weg gedaan?
Citaat van: OlivierV op 09 juli 2013, 18:18:18 PM
De basic kost 260 zeg je, voor 300 heb ik een startset met fleischmann twin-centrale in (zo goed als 100% hetzelfde als een IB basic enkel een ander kleurtje.
Nou er zijn meer veschillen, de Twincenter is uitgerust met DCC en FMZ (Fleischmann Mehr Zeug steurung) en de IB heeft DCC Marklin Motorola en Scalectrix als protocol aan boord, plus dat er een Loconet interface op zit waarmee je je PC kunt aansluiten maar ook je bezetmelders kunt uitlezen.
Ik weet niet wat voor baan jij hebt maar ik neem aan dat al je decoders DCC zullen begrijpen, dus de dode protocollen als Scalectrix en FMZ zul je niet veel aan missen en ook het niet hebben van het halfdode MM is geen gemis als je geen Marklin rijder bent.
Maar met dat Loconet kun je leuke dingen doen.
Ik zou niet zonder willen.

grt Piet.

INFO

Nee, een IB-Basic is niet alleen een ander kleurtje dan een Twin-Center.

Een Twin-Center is echt een betere centrale met veel meer mogelijkheden, en met een upgrade naar versie 2.0 bijna gelijk aan een Intellibox II
Geen appels met peren vergelijken, dat kan rare verrassingen tot het gevolg hebben.

De Multi-Maus is en blijft denk ik de betere keus als ik het wensen lijstje bekijk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

OlivierV

Citaat van: bossie op 09 juli 2013, 18:34:56 PM
Citaat van: OlivierV op 09 juli 2013, 18:18:18 PM
Ongeveer evenveel als bij modeltrein paradijs, maar cc-rails is een 2ehandswinkel, vandaar dat het daar wel een pak goedkoper kan zijn.
Ja dat zou zeker kunnen, maar je moet je dan wel afvragen waarom de vorige eigenaar de IB heeft weg gedaan?
Citaat van: OlivierV op 09 juli 2013, 18:18:18 PM
De basic kost 260 zeg je, voor 300 heb ik een startset met fleischmann twin-centrale in (zo goed als 100% hetzelfde als een IB basic enkel een ander kleurtje.
Nou er zijn meer veschillen, de Twincenter is uitgerust met DCC en FMZ (Fleischmann Mehr Zeug steurung) en de IB heeft DCC Marklin Motorola en Scalectrix als protocol aan boord, plus dat er een Loconet interface op zit waarmee je je PC kunt aansluiten maar ook je bezetmelders kunt uitlezen.
Ik weet niet wat voor baan jij hebt maar ik neem aan dat al je decoders DCC zullen begrijpen, dus de dode protocollen als Scalectrix en FMZ zul je niet veel aan missen en ook het niet hebben van het halfdode MM is geen gemis als je geen Marklin rijder bent.
Maar met dat Loconet kun je leuke dingen doen.
Ik zou niet zonder willen.

grt Piet.

Er kan wel getest worden en ik kan altijd een digitale loc meedoen, sowieso enkel DCC en 2-rail, baan heb ik voorlopig niet, maar het gevaarte moet aan het baanplan komen dat in de openingspost staat.

@INFO, bedankt voor de info dat de centrale met update 2.0 quasi gelijk is aan een intellibox II.

Multi-mais is en blijft wel het beste voor z'n prijs en zeker voor mijn initiële noden. Het twin-center is pas aantrekkelijk als ik het tegen een voordelige prijs kan verkrijgen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan