Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Welke digitale centrale?

Gestart door OlivierV, 08 juli 2013, 13:06:15 PM

OlivierV

Nu het merendeel van mijn locomotieven gedigitaliseerd is geraakt wil ik dan stilaan eens uitkijken naar een digitale centrale, deze centrale zal permanent aan een van de modulebakken van mijn toekomstige baan  zitten.

Maarrrrrr, welke centrale en moet een goede prijs kwaliteit-verhouding hebben.

- Een Roco multimaus met zware trafo?
* +- €80
Op marktplaats staat ook een startsetje voor €200 Van Roco met nmbs 6006 en 2 gesloten wagens, maar op het net is niet veel over deze set te vinden, of het de versie is met zware trafo of met gsm-oplader achtig iets. Iemand die meer weet over deze startsets? Want deze zijn er ook met type 90, vlottende cabine en een type 101 met zelflossers.

- Fleischmann Twin-center/Uilenbroek Intellibox?
* +- makkelijk 150 en meer tweedehands, maar bij de winkel in laarde staan 2 startsets met deze centrale in voor €300 (klik en klik Eventueel ook eens mailen of er een werkende losse te verkrijgen is, de treinen zijn wel Duitsers, maar die goederentrein, daar zijn de wagens altijd bruikbaar van de loc iets minder.

Protocol = DCC, al mijn decoders zijn ESU V3.0 en V4.0

Wat ik er mee wil doen, gewoon digitaal rijden, maar naar de toekomst toe kan daar eventueel automatiseren aan te pas komen.
Locomotieven programmeren doe ik op de club met een esu lokprogrammer en pc.

Andere oplossingen mogen mij ook aangeboden worden, maar ik wil geen fortuinen uitgeven, een goedwerkende betaalbare centrale is wat ik nodig heb.

Alvast merci, bij de aankoop is geen haast.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Beide centrales zijn zeer goed, hangt af van wat je zelf wil. Als dat beperkt is tot gewoon rijden, ga voor de maus. Wil je meer (programmeren, digitale wissels en seinen, pc sturing) neem de intellibox!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


mark7758

En voor vragen over DIGITRAX. Mail gerust. We rijden er mee. En zijn zeer tevreden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

OlivierV

Citaat van: conducteur op 08 juli 2013, 13:43:26 PM
Beide centrales zijn zeer goed, hangt af van wat je zelf wil. Als dat beperkt is tot gewoon rijden, ga voor de maus. Wil je meer (programmeren, digitale wissels en seinen, pc sturing) neem de intellibox!

In het begin enkel rijden, maar graag had ik in mijn baan een stuk programmeerspoor, wat ook bruikbaar is in de baan, iets wat met intellibox/twin-center kan.
Het kopspoor dat naar rechts gaat en het dichts bij de rand ligt zou programmeerspoor worden.
Pc sturing is misschien niet voor direct maar het zit er wel in, langs de ene kant wil ik zelf alles kunnen bedienen, en langs de andere kant alles ook automatisch laten rijden. Voordeel van de intellibox is ook ineens 2 regelaars.

Bellevue-Le-Bois (aangekleedde modules) by Olivier Vleminckx, on Flickr

Citaat van: milocomarty op 08 juli 2013, 13:44:52 PM
Al eens aan deze gedacht, erg leuke centrale voor het geld http://www.digitrax.com/products/starter-sets/zepx/
Dit soort centrales zag ik al wel eens links en rechts staan op foto's en lijken mij zeer veel te kunnen, maar die moet je waarschijnlijk uit de US importeren ... (dat vertelt even googlen mij toch).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Martin Welberg

Inexspoor in de NL verkoopt ze, op ebay zwerfen ze regelmatig rond..ook in duitsland..vraag anders Mark eens. Hun rijden er ook mee.

OlivierV

Prijs bij Inex is wel niet van de poes ivgl tot startset met twincenter in de winkel te Laarne.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Martin Welberg

Niet naar gekeken verder, zag er een aantal ob ebay voor 140..

conducteur

Met de multimaus kun je ook perfect programmeren, maar je zult het programmeerspoor zelf moeten omschakelbaar maken met een schakelaar/relais/oid. Uitlezen is niet mogelijk (met de blauwe wel, maar die is boven je budget wellicht)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

zijn er mensen die hun ervaringen willen delen over de Ecos centrale? Niet dat ik er problemen mee heb! Ik heb er namelijk nog geen!

PietB

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2013, 14:30:34 PM
Het kopspoor dat naar rechts gaat en het dichts bij de rand ligt zou programmeerspoor worden.
Pc sturing is misschien niet voor direct maar het zit er wel in, langs de ene kant wil ik zelf alles kunnen bedienen, en langs de andere kant alles ook automatisch laten rijden. Voordeel van de intellibox is ook ineens 2 regelaars.
Dat eerste is prima te doen met de IB, zowel het programma spoor als het zelf "in control" zijn.
En of die twee regelaars nu een voordeel zijn......?
Ik weet het niet, het is moeilijk om gelijktijdig twee treinen te bedienen
De low-end IB's hebben naar mijn mening nog een nadeel:
Als je de wissels manueel wilt bedienen doe je dat met de rode en groene knoppen tussen de rijregelaars.
Daar zitten 16 druktoetsen, 8 wissels dus wissels 1 tm 8.
Heb je meer wissels dan moet je de volgende pagina selecteren 9 tm 16.
Voor 17 tm 24 kies je pagina 3 enz enz.
Dit kan wel eens resulteren in de verkeerde wissel omzetten, houd daar goed rekening mee, zeker als je met meerdere treinen gelijktijdig rijdt.
Sommige centrales hebben een touchscreen voor dit soort functies.
Dat lijkt me wat handiger.
Om via een computerprogramma de IB aan te sturen is het een prima centrale en als je de IB basic neemt heb je nog een gunstig geprijsde centrale ook.
Neem je de Intellibox IR dan kun je via Infrarood een losse handregelaar koppelen met de centrale en als er dan een calamiteit op je baan is, bv een probleem op het schaduw station, dan kun je die remote oplossen.
Zonder dat je naar je centrale hoeft te gaan.

Ik ben fan van de Intellibox, dat mag duidelijk zijn.
grt Piet.


Jurgen

Ik vraag me af waarom er iedere keer weer een nieuw draadje gestart moet worden over deze vraag. De discussie is zelfs nog niet zo lang geleden gevoerd geweest.

Misschien moet MSM de handen maar eens uit de mouwen steken en een volledig artikel samenstellen over alle mogelijke digitale centrales en hun functies, gaande van een gewone analoge transfo tot het meest geavanceerde dat er op de markt is.
Ik weet dat er al veel over geschreven is in andere magazines en ook MSM heeft dacht ik ooit eens een artikel gemaakt, maar ondertussen heeft de technologie niet stilgestaan en is het misschien eens tijd voor een update met vergelijkende testen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Citaat van: conducteur op 08 juli 2013, 15:55:58 PM
Met de multimaus kun je ook perfect programmeren, maar je zult het programmeerspoor zelf moeten omschakelbaar maken met een schakelaar/relais/oid. Uitlezen is niet mogelijk (met de blauwe wel, maar die is boven je budget wellicht)

Jups, wil gewoon iets dat goed functioneert, ik wacht nog even op de prijs van bij cc-rails van een intellibox/twin-center bij hem.

Citaat van: Huugooke op 08 juli 2013, 20:50:19 PM
zijn er mensen die hun ervaringen willen delen over de Ecos centrale? Niet dat ik er problemen mee heb! Ik heb er namelijk nog geen!
670 euro heb ik voor de moment niet echt over voor een centrale.

Citaat van: bossie op 08 juli 2013, 21:51:20 PM
Citaat van: OlivierV op 08 juli 2013, 14:30:34 PM
Het kopspoor dat naar rechts gaat en het dichts bij de rand ligt zou programmeerspoor worden.
Pc sturing is misschien niet voor direct maar het zit er wel in, langs de ene kant wil ik zelf alles kunnen bedienen, en langs de andere kant alles ook automatisch laten rijden. Voordeel van de intellibox is ook ineens 2 regelaars.
Dat eerste is prima te doen met de IB, zowel het programma spoor als het zelf "in control" zijn.
En of die twee regelaars nu een voordeel zijn......?
Ik weet het niet, het is moeilijk om gelijktijdig twee treinen te bedienen
De low-end IB's hebben naar mijn mening nog een nadeel:
Als je de wissels manueel wilt bedienen doe je dat met de rode en groene knoppen tussen de rijregelaars.
Daar zitten 16 druktoetsen, 8 wissels dus wissels 1 tm 8.
Heb je meer wissels dan moet je de volgende pagina selecteren 9 tm 16.
Voor 17 tm 24 kies je pagina 3 enz enz.
Dit kan wel eens resulteren in de verkeerde wissel omzetten, houd daar goed rekening mee, zeker als je met meerdere treinen gelijktijdig rijdt.
Sommige centrales hebben een touchscreen voor dit soort functies.
Dat lijkt me wat handiger.
Om via een computerprogramma de IB aan te sturen is het een prima centrale en als je de IB basic neemt heb je nog een gunstig geprijsde centrale ook.
Neem je de Intellibox IR dan kun je via Infrarood een losse handregelaar koppelen met de centrale en als er dan een calamiteit op je baan is, bv een probleem op het schaduw station, dan kun je die remote oplossen.
Zonder dat je naar je centrale hoeft te gaan.

Ik ben fan van de Intellibox, dat mag duidelijk zijn.
grt Piet.


Voor de wissels zou ik gewoon een analoog schakelbord maken in het begin, dat er enkel digitaal gereden wordt met de locs. Wanneer er al dan niet geautomatiseerd wordt, moeten die via wisseldecoders toch naar de intellibox/twin-center.

Wat ik wel vrees, is dat een deze centrale een beetje End of life is, alhoewel het in principe goed werkt.

Citaat van: Jurgen op 08 juli 2013, 22:41:00 PM
Ik vraag me af waarom er iedere keer weer een nieuw draadje gestart moet worden over deze vraag. De discussie is zelfs nog niet zo lang geleden gevoerd geweest.

Misschien moet MSM de handen maar eens uit de mouwen steken en een volledig artikel samenstellen over alle mogelijke digitale centrales en hun functies, gaande van een gewone analoge transfo tot het meest geavanceerde dat er op de markt is.
Ik weet dat er al veel over geschreven is in andere magazines en ook MSM heeft dacht ik ooit eens een artikel gemaakt, maar ondertussen heeft de technologie niet stilgestaan en is het misschien eens tijd voor een update met vergelijkende testen.

Ik heb nochtans gezocht hoor, het recentste draadje zal dat van Rudy geweest zijn, maar dat ging hem enkel tussen een trix mobile station en een multimaus en tussen die 2 weet ik ook wel welke te kiezen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oebr

Olivier,

deze kan je eventueel ook in overweging nemen:

http://www.digital-plus.de/digitalplus-startsets.php#set01

Is vergelijkbaar met de multimaus, waarschijnlijk voor iets meer dan 100 euro op de markt in het najaar.

Heb er dus nog geen testrapport van, het handregelaartje zelf staat in elk geval al op m'n verlanglijstje om mee te rangeren.
Bij deze producent moet je natuurlijk houden van Spartaanse uitvoeringen, een IB of Ecos zijn grafisch veel mooier uitgevoerd.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

conducteur

Als de mogelijkheden van de multimaus voldoen voor je, zou ik zeker niet twijfelen. Zeer goed en degelijk gerief!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum