Automatisch schaduwstation ?

Gestart door Gerolf, 06 juli 2013, 11:12:48 AM

eve

Gerolf,

Gebruik jij geen trek-duw-stellen ?

Erik

Gerolf

Ja, en dat is inderdaad nog een probleem dat ik op moet lossen.
Echt geduwde treinen gebruik ik (nog) niet, maar ik heb wel enkele treinstellen
En inderdaad: als de motor achteraan zit kan alles blokkeren:
het motordeel stopt voor rood omdat het voorste stuk een bezetmelding in het volgende blok veroorzaakt.
Het is nu nog geen probleem, maar het kan er zeker één worden ...

Dit staat op zich los van een schaduwstation-automaat, het hoort meer bij algemene blokbeveiliging-addertjes  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Gerolf,

Ik bedoel ook trek-duw-stellen die een schaduwstation inrijden en van rijrichting veranderen...

Erik

Gerolf

Ah, OK. Dat is in mijn schaduwstations niet van toepassing: één gezamenlijke ingang, en één gezamenlijke uitgang.
Alleen inhalen is mogelijk (voor een poetstrein bijvoorbeeld - die moet zoveel mogelijk rondrijden),
maar in principe zelfs enkel een FIFO-systeem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Citaat van: eve op 09 juli 2013, 23:31:58 PM
Jean,

Daar ga ik deze nacht over denken.

Erik

Jean,

Nog ne nacht aub want ik ben bij de Karmelieten op bezoek geweest...

Erhipsik

Steam.N

 ;D  ;D  ;D
Dat je daar niet gebleven bent ...
Zorg maar dat je van het denkwerk geen hoofdpijn krijgt  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Citaat van: Steam.N op 09 juli 2013, 23:27:02 PM
Erik,  je voorbeeld kan ik goed gebruiken, om mijn idee van "tijdsbeperkte" reservatie toe te lichten:

Stel mijneerste voorbeeld: trein wil van rechtsonder naar schaduwstation links:
Reserveert groene sectie, vindt een plaatsje links, en krijgt groen licht.
zo lang blijft rode sectie vast ...

Stel nu dat de trein links onder een slecht contact heeft, en niet vertrekt.
Je bent zélf ergens anders met de baan bezig, en hebt het niet door.
Dus beide treinen zijn geblokkeerd, en binnen de kortste keren de hele baan.

Als de reservatie na een tijdje vervalt, wordt sein van trein rechtsonder terug rood (traject is immers niet langer voor hem, en dus krijgt rode sectie de mogelijkheid om groene sectie te pakken.
Door de time-out kan een signaal (licht, geluid) getriggerd worden naar treinbestuurder Gerolf !

Jean,

Ik heb me gisteren, ondanks een bezoek aan de Karmelieten en hun delicatessen, bezig gehouden met de vraag. In mijn nota's vind ik een tekst van 14 maart 2009 : Project, maximumtijd instellen voor het bereiken van een volgend blok.
Dat was een gevolg van "de moedwillige wissel" : door een breuk in de aandrijving bewoog de spoel nog wel (met terugmelding aan de sturing), maar niet de tongen. De trein mocht vertrekken, maar kwam op een ander spoor terecht.
Mijn redenering was : als hij na x tijd niet aankomt in het goede blok is er iets mis, dus alarm.
Een systeem als Railcomm zou zoiets ook kunnen opvangen.

Specifiek naar uw "time-out". Na voldoende gebeden te hebben met de Karmelieten ben ik tot de conclusie gekomen dat dit enkel te gebruiken is als de trein om een of andere reden het startblok niet heeft verlaten na de time-out.
In het andere geval zal de trein het volgend blok bezet houden ook als hij is stilgevallen. Hij staat dus "ergens", maar je weet niet waar juist. Dan mag je dit traject en/of zijn onderdelen niet vrijgeven !
Speciaal geval : je hebt een twee-assig lokje of motorstelletje dat geen contact meer maakt met de rails. Het systeem geeft ook geen bezetmelding meer en kan het traject vrijgeven voor de volgende trein...
Om deze reden begint bij mij de vrijgave van een traject maar bij de aankomst van de trein in een volgend blok : detectie dat er toch nog leven is...

Rampenbestrijding is dus ook : wielen en rails proper houden, de mechaniek regelmatig controleren.

Erik

Steam.N

Citaat van: eve op 11 juli 2013, 09:26:52 AM

...begint bij mij de vrijgave van een traject maar bij de aankomst van de trein in een volgend blok : detectie dat er toch nog leven is ...

Erik, ik vermoed dat aankomst in een volgend blok onvoldoende is, en dat het oude blok moet vrijgegeven zijn ook, alvorens een vrijgave van het oude blok kan gebeuren ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Dat is juist Jean. Maar beginnen met vrijgeven is niet gelijk aan werkelijk vrijgeven. Het systeem gaat testen waar de staart van de trein zit. Dat is zo ingericht om met treinen te kunnen rijden die langer zijn dan 1 blok.

Erik

Steam.N

Alléé, ik ben mee  ;)
Knap dat je dat zo hebt ingesteld.
Via centrale aansturing (PC) ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Citaat van: Steam.N op 11 juli 2013, 12:03:56 PM
Alléé, ik ben mee  ;)
Knap dat je dat zo hebt ingesteld.
Via centrale aansturing (PC) ?

Ja.

Erik

raf

Hallo

ik ben aan het bij lezen

het principe van eve wil ik dus ook inbouwen in mijn signaal software
als de trein niet in het volg blok is aan gekomen dan kan de trein uit het achterliggende blok niet vertrekken omdat het blok niet vrij gegeven is geworden.
als er een wagon blijft staan in het blok kan er ook geen vrijgave gegeven worden daar S1 of S2 dan bezet blijven geven en dus geen vrijgave signaal kan verstuurt worden

ik ga aan het tekenen voor mijn tweede schaduw station welk met gestuurde en ongestuurde wissels worden opgebouwd
het is toch maar enkel richting

gr raf

Ps heeft er iemand een flow van die fifo sturing in het station want het wiel opnieuw uit vinden vind ik wat gek
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

Niet veel volk hier

het rek duw probleem heb ik voorlopig ook niet maar zit reeds ingebakken in de pic software.
als een treinstel (drek of duw)de stopsectie sensor raakt dan gaat heel de sectie zonder stroom
zowel de inloop als de stop sectie.
ik doe wel detectie via de wielen  over het volledige traject.
of het nu een trek of duw trein is hij stopt altijd netjes voor het signaal
via pwm in de zichtbare gedeelten met een transistor (gewoon alles of niks)in het schaduw station waar toch reeds traag gereden word.
op de niet zicht bare stukken rijden alle treinen trager dan op de zicht bare.
zo spaar ik rij lengte(tijd) zonder sporen te leggen.
nu nog de zaak aan het werken krijgen want op de pc virtueel werkt het reeds maar op het gemaakte printje wil het niet werken
ergens zit er een fout maar waar????

gr raf en benieuwd naar de vorderingen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

Op de GIP één lichtsluis op het einde van het spoor om bezetmelding op alle 8 de sporen te controleren. Lichtsluis wordt geactiveerd als de trein er onderdoor probeert te rijden en dan gaat gans het spoor zonder spanning
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Citaat van: conducteur op 28 februari 2014, 18:14:40 PM
Op de GIP één lichtsluis op het einde van het spoor om bezetmelding op alle 8 de sporen te controleren. Lichtsluis wordt geactiveerd als de trein er onderdoor probeert te rijden en dan gaat gans het spoor zonder spanning

Helemaal mijn idee, Rian :)
Dubbele detectie: stroomdetectie (via de rails en stroom verbruikende wagentjes) en nauwkeurige stop-plaats detectie met een lichtsluis.
Maar:
Puntje is wel dat bij getrokken treinen met "verloren" wagentjes je lichtsluis deze niet "ziet" , met duw tractie is dit natuurlijk niet van toepassing. Indien echter de "verloren" wagentjes voorzien zijn van enige vorm van stroomdetectie, zal het voorafgaande blok niet vrijgegeven worden. Ongeacht de positie van dat wagentje in dat blok.
Groet van Frank