Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Automatisch schaduwstation ?

Gestart door Gerolf, 06 juli 2013, 11:12:48 AM

Gerolf

Bedankt voor het meedenken  8)

Mijn schaduwstations hebben echter slechts één inrijdend spoor. een eventuele tweede trein wacht dus achter de eerste
... en daarom snap ik het nut van reservatie (in mijn geval) niet.

Wissels zetten is uiteraard "wachten tot" en "checken of" ze juist staan.
De wissels voor het inrijden horen trouwens bij de stopsectie van het inrijspoor.
Het systeem hoort te wachten tot dit blok vrij is om een nieuw spoor te kiezen voor de volgende trein.

Dit geldt omgekeerd ook voor het enige uitrijdende spoor:
Er worden pas wissels gezet als dit vrij is,
een trein vertrekt pas als de wisselstraat goed staat,
en een volgend spoor wordt pas gekozen nadat dit uitrijspoor in gebruik is geweest.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#16
""""... en daarom snap ik het nut van reservatie (in mijn geval) niet.""""

Toch zit er volgens mij wel iets in de idee van Erik & Jean, Gerolf.
Ik denk dat hij bedoeld zoiets als: Hou er rekening mee dat de treindienstleider handmatig een actie wil voltooien, tussen de treindienst regeling programmering van je automaat door.
Je zal er dan rekening mee moeten houden dat in het systeem die reservatie zit "ingebakken".
Zoiets als: nu gebeurd de volgende actie, ...tenzij?.... Niet? Nou, dan bolt het zaakje verder zoals geprogrammeerd.
In geval "tenzij" : Als de treindienstleider zijn opdracht heeft ingevoerd, neemt na de uitvoering de automaat het weer over.

Hoop dat ik het zo goed uitleg :-\

Edit) tekst aangevuld.
Groet van Frank

Gerolf

Ik voorzie (voor het uitrijden toch) een mogelijkheid voor "voorrang", en interventie via het synoptisch bord  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Dag Gerolf,

Je hebt gelijk. Zoals uw automaat is opgesteld heb je die "reservatie" van volgblokken niet nodig.
In principe is het een strak FIFO-systeem.

Het is niet aan mij om u hier te overtuigen van mijn systeem...

Je schrijft ook dat de "wissels liggen in de stopsectie " (inrijspoor)...
Voor de veiligheid bvb kan er bij mij geen wissel omgezet worden als het blok cq. de sectie reëel bezet is.

Nog een vraag : op uw tekening zijn dus niet alle secties getekend ?

Mvg,
Erik

Gerolf

Ik heb de - overigens bijzonder interessante - discussie over "rampbeheersing" opgesplitst naar een apart topic, zelfde rubriek.
Hier kunnen we dan doorgaan over de schaduwstations zelf, in het andere over "preventie" en "genezen"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Die opsplitsing maakt het niet simpel om volgen Gerolf. Ik ben met die draad begonnen en verstond er geen kneit van. Je zou op zijn minst een link kunnen zetten waar dat vandaan komt. Nu staan die draadjes nog vlak bij elkaar maar volgend jaar komt er daar iemand via de zoek-functie terecht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve



Uploaded with ImageShack.us

Gerolf,

Ik zit er al een tijdje op te zoeken. Maar ik kan niet vinden hoe je bovenstaande situatie oplost met de door u geleverde gegevens.
Zo zitten er trouwens nog mogelijke conflicten in uw schema.

Erik

Steam.N

Erik, wat is het probleem?
Trein op groene sectie kan een spoor kiezen in 't schaduwstation, en daar stoppen.
Dan is groene sectie vrij, en kan gelijk welke trein van schaduwstation wegrijden ...
Zolang groene sectie bezet, rijdt niemand weg.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

#23
Jean,

Het probleem is het volgende : de groene trein is vertrokken in het laagste schaduwstation rechts. Volgens het schema van Gerolf KAN hij het traject kiezen naar het schaduwstation links : onder de groene lijn staat een richtingspijltje.
De rode trein KAN vertrekken op het ogenblik dat de groene vertrekt in het station rechts laag.

Erik

Edit : fiptout.

Steam.N

Daarom mijn idee van reservatie:
Trein WIL rechtsonder vertrekken naar station links, en heeft daarvoor groene sectie nodig.
Dus sectie gereserveerd, gecheckt dat een vrij spoor links, pas dán groen sein voor trein rechtsonder.
Gezien groene sectie gereserveerd, kan rode trein niet weg.

Anderzijds, indien rode trein prioriteit heeft, reserveert dié de groene sectie, en vertrekt.  Zolang kan trein rechtsonder niet weg.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Waarom dacht je dat ik met "reservaties" werk ?

Maar wachten we de reactie van Gerolf af. We hebben misschien iets over het hoofd gezien.

Erik

Steam.N

Erik,  je voorbeeld kan ik goed gebruiken, om mijn idee van "tijdsbeperkte" reservatie toe te lichten:

Stel mijneerste voorbeeld: trein wil van rechtsonder naar schaduwstation links:
Reserveert groene sectie, vindt een plaatsje links, en krijgt groen licht.
zo lang blijft rode sectie vast ...

Stel nu dat de trein links onder een slecht contact heeft, en niet vertrekt.
Je bent zélf ergens anders met de baan bezig, en hebt het niet door.
Dus beide treinen zijn geblokkeerd, en binnen de kortste keren de hele baan.

Als de reservatie na een tijdje vervalt, wordt sein van trein rechtsonder terug rood (traject is immers niet langer voor hem, en dus krijgt rode sectie de mogelijkheid om groene sectie te pakken.
Door de time-out kan een signaal (licht, geluid) getriggerd worden naar treinbestuurder Gerolf !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Jean,

Daar ga ik deze nacht over denken.

Erik

Gerolf

Dat probleem wordt opgelost in de sturing van die driehoek.
Die kan maar vier toestanden hebben:
drie parallelle doorgangen langs elke zijde van de driehoek
en een driehoek langs de buitenste rails
Een kruising met twee beschikbare rijpaden is dus uitgesloten.

... en de wissels worden uiteraard pas verzet als de keerdriehoek volledig vrij is  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve