Automatisch schaduwstation ?

Gestart door Gerolf, 06 juli 2013, 11:12:48 AM

Gerolf

Ik ben er nog volop mee bezig,
en goed werkende wisselmotoren was een belangrijke voorbereidende stap,
maar nu ben ik gestart om mijn 3 schaduwstations in bedrijf te nemen.
De rails en wissels liggen er al pakweg 10 jaar, maar ze zijn nog nooit gebruikt  ::)

De schaduwstations hebben dezelfde (eenvoudige) eigenschappen:
telkens 4 sporen, drie ingaande en drie uitgaande wissels, sporen zelf ongeveer even lang (en lang genoeg)



Twee schaduwstations liggen naast elkaar (dubbelsporige hoofdlijn)
een derde ligt achter een dubbelsporige keerdriehoek. Zo ontstaat dus een hondenbeen op de hoofdlijn.
(het roze spoortje wordt ooit een tramlijntje)


De sturing van de schaduwstations zelf heb ik opgesplitst in twee delen:
één voor het in-, en één voor het uitrijden, omdat ze toch totaal verschillende dingen doen
Inrijden:
- is er een wachtende trein?
- is er een spoor vrij?
- welk? Dan wissels zetten
- staan de wissels goed? Dan inrijden tot stopsectie
Uitrijden:
- wachttijd van de trein verstreken?
- is het volgspoor vrij?
- welke trein wacht het langst? Of heeft er eentje voorrang?
- wissels zetten, en toelating geven om te vertrekken

Ik begin met de laatste (het uitrijden), gewoon omdat dat gemakkelijker uit te testen is.
Het printplaatje is al klaar:



Het heeft niet veel om het lijf, en was dus snel opgebouwd:
- AtMega8, deze keer zijn alle I/O-poortjes gebruikt
- Veel connectoren om de signalen van en naar de baan aan te sluiten
- aansluiting voor ISP en voor de communicatie met mijn LCD-kastje
Veel "ter plaatse afregelen" hoeft niet: Voor zover ik kan inschatten alleen wachttijd en wisselconfiguratie
Het LCD-kastje zal nu vooral gebruikt worden om te monitoren: Lezen van wachttijden per spoor, bezetmeldingen, wisselstanden,...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Dit volg ik! Dat kastje van je is toch wel een beetje een soort 'manusje-van-alles'!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

philippe_007

Hier gaat er nog veel nuttige info geplaatst worden, dit topic ga ik volgen ;-)
Succes Gerolf met het schaduwstation, ziet er veel belovend uit.

Gerolf

Dat LCD-kastje is inderdaad bedoeld om van alles mee te kunnen doen, maar op zich is het eenvoudig ding:

Een microcontroller (AtMega8) leest 10 toetsjes,
stuurt boodscahppe naar een LCD-scherm
en communiceert via RS232 (UART) met "waar het aan wordt gehangen"
(wordt trouwens ook gevoed via het printje waar het aanhangt)

De teksten naar het LCD kunnen in ASCII toekomen, maar ik kan ook voorgekauwde teksten in het kastje zetten
Die prefab-teksten besparen programmageheugen voor de "master", en communicatietijd.

Voor de servo's is het vooral bedoeld om ze ter plaatse af te regelen, hier zal het vooral monitoren.
en ik zie nog heel wat toepassingen er mee  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Succes, Gerolf !
De basisbouwstenen liggen klaar.
Nu is het in mekaar passen, en de parametrisatie juist zetten met je regelkastje !
Geniet van dit moment !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Frank_N

Goed bezig  ;)

Vraag ik me toch af hoe je dat allemaal rond de keerdriehoek op gaat lossen, Gerolf?
6 wissels plus 3 kruisingen plus 2 richtings verkeer opgenomen tussen 2 schaduwstations, man man!!

Notificatie modus staat aan   :)
Groet van Frank

conducteur

Citaat van: Frank_N op 06 juli 2013, 19:06:00 PM
Goed bezig  ;)

Vraag ik me toch af hoe je dat allemaal rond de keerdriehoek op gaat lossen, Gerolf?
6 wissels plus 3 kruisingen plus 2 richtings verkeer opgenomen tussen 2 schaduwstations, man man!!

Notificatie modus staat aan   :)
Voor hem is dat kinderspel hoor! :D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

eindelijk wordt er weer eens wat geGerolfed...  :)
De Kermis is al te lang geleden!

Gerolf

Citaat van: Frank_N op 06 juli 2013, 19:06:00 PM
Vraag ik me toch af hoe je dat allemaal rond de keerdriehoek op gaat lossen, Gerolf?
6 wissels plus 3 kruisingen plus 2 richtings verkeer opgenomen tussen 2 schaduwstations, man man!!

Die driehoek vraagt nog een speciale oplossing, ja.
Nog wat denkwerk nodig, maar de ideeën groeien.

Het is de bedoeling dat die driehoek vooral voor het "hondenbeen"  zal zorgen.
Dus het systeem moet trachten om alle treinen richting het keerlus-schaduwstation te sturen
.. en te onthouden welke uitkomende trein waar vandaan kwam, en dus op het andere spoor van dezelfde richting terug te sturen
.. en dus geen wachttijd richting 2 schaduwstations, maar wel naar de andere richting

We doen ons best  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Gerolf schreef :

Uitrijden:
- wachttijd van de trein verstreken?
- is het volgspoor vrij?
- welke trein wacht het langst? Of heeft er eentje voorrang?
- wissels zetten, en toelating geven om te vertrekken

Einde citaat


Gerolf,

Ik heb vele jaren ervaring met automatische schaduwstations.
Ik zou voor het zetten van de wissels nog een stap tussen plaatsen : de "volgsporen" virtueel bezet stellen.

Waarom ?
Uw 3 eerste statements worden electronisch zeer snel uitgevoerd.
Het laatste : wissels zetten en kontroleren of ze juist staan (zeker toevoegen !) is "traag"...

Het is niet uitgesloten dat een tweede trein zou mogen starten nog voor de eerste trein echt vertrokken is : de volgsporen zijn nog niet "reëel" bezet en de tweede trein zal de wissels herzetten.

Bij een "virtueel" bezet stellen is dat niet mogelijk.
Let wel op : als er iets gebeurd met de stand van de wissels dan kan de bvb de eerste trein niet vertrekken. Dan moet je de "volgsporen" terug virtueel vrij geven om bvb de tweede trein de kans te geven om te kunnen vertrekken...
Anders blokkeer je het hele systeem.

Erik

Steam.N

Die "reservatie" van de sporen lijken me inderdaad een vereiste.

Je hebt voor elke spoor- en wissel-sectie dus minimaal drie statussen: vrij - gereserveerd - bezet (waarbij de twee laatsten voor de "aanvrager" hetzelfde effect hebben: "je mag niet").

Je kan dan nog verder gaan, en de status "gereserveer" linken aan een prioriteit:  heeft een boemel het spoor gereserveerd, maar een sneltrein moet langs, of je manueel gestuurde trein moet langs ... 
Reservatie kun je ook linken aan de tijd: na X seconden vervalt de reservatie.

Je bouwt natuurlijk je eigen regels en scenarios in, en dat is een erg leuk aspect in die automatisatie ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

Dit is een boeiend onderwerp dat ik zeker ga volgen. Het is een niet evidente sturing omdat er heel wat voorwaarden aan vooraf gaan.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

eve

#12
Steam.N schreef :

Reservatie kun je ook linken aan de tijd: na X seconden vervalt de reservatie.

Einde citaat.


De "reservatiestatus" vervalt
1. direct bij het niet voldoen van een voorwaarde : bvb. een wissel in de verkeerde stand (met een duidelijke foutmelding aan de "operator")
2. bij het overgaan naar de status "werkelijk bezet" : van het ogenblik dat de trein een "pootje" in een volgblok zet.

Een vrijgeven op tijdbasis is dus niet nodig, zelfs niet wenselijk.

Erik

Steam.N

Ik hou deze optie nochtans in mijn achterhoofd.
Toelichting later, als ik er effectief mee bezig ben  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Geen probleem, Jean.

Meedenken is belangrijk. Het kan zijn dat jij iets ziet wat wij niet zien...

Erik